som rubriken säger så undrar jag vilken olja man ska ha i styrväxeln på vw typ1 -65?
I senaste VolksWorld står det att land rover steering box oil is a good solution....vad är det för olja och finns det ngt liknande i Sverige? Jag vill ha rätt olja helt enkelt.... 
I gamla manualer står det "halvflytande fett"....
Finns att köpa på oljefirmor som marinfett. (till utombordare?)
Men är bara tätningarna OK går det bra med motor- eller växelådsolja.
Tyvärr brukar det inte vara såå tätt (?)
Denna bör väl funka, ska ju vara mer lättflytande än vanligt fett men inte tunt som vanlig olja...
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … fett-3602/
Annars köpte jag till min på volvo, dom har en tub som fungerar alldeles utmärkt för ändamålet det heter då styrväxelfett.
/Foppa
Är det inte olika för den äldre och den nyare styrväxeln? Har för mig att den äldre ska ha växellådsolja och den nyare konsistensfett.
Använd drivaxelfett och blanda ut det med lite 90 olja så det får lite mer flytande konsistens fungerar utmärkt.
Kan stämma det du säger Henrik, har också läst att är olika på äldre och nyare kommer inte riktigt ihåg var gränsen låg. Min är en -70 och i den ska det definitvt vara styrväxelfett, viktigt att man inte trycker i vanligt fett bara det blir INTE bra.
/Foppa
Jag har tidigare vid renovering av styrväxlar till typ1 köpt halvflytande fett i tub från Volvo handlare. Det var fett avsett för styrväxlar. Undrar hur det är med transmissionsolja SAE 250, det finns en sådan standard, men har aldrig träffat på den i praktiken.
Kan stämma det du säger Henrik, har också läst att är olika på äldre och nyare kommer inte riktigt ihåg var gränsen låg. Min är en -70 och i den ska det definitvt vara styrväxelfett, viktigt att man inte trycker i vanligt fett bara det blir INTE bra.
/Foppa
Chnr 6 479 288
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage