Trotsade vädret och tog en liten sväng bakåt i tiden

Hade även tvättat bilen precis innan, så det var ju fint att schamporester spolades av 
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Vw typ 1 - 64 Kellerassel performance
Sidor Föregående 1 … 10 11 12 13 14 … 37 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Trotsade vädret och tog en liten sväng bakåt i tiden

Hade även tvättat bilen precis innan, så det var ju fint att schamporester spolades av 

Tjoflöjt!
Har inte gjorts så mkt här på ett tag, men det har blivit en hel del åka istället
Idag blev det en utflykt till Alafors och ett besök hos Tommy. Planen var att kika lite på hans Nissan 200-projekt och fixa lite med mina fälgar.
Mina fälgar såg ju inte jättekul ut.. dessutom lyckades jag även tappa samma navkapsel igen (doh), trots nya clips.. Förra gången tappade jag det på vägen utanför Skene, så då fick jag tillbaka den.. men chanserna för det någonstans i Göteborg är så att säga.. minimala..
Därför blev åtgärden att plocka av de andra också och istället fräscha upp fälgarna. Färg inhandlades och diverse slippapper, trasor, handskar, förtunning etc packades ner.
Blev lite hungring.. bacondoftgran, gött!
Robban lekte med kameran medan jag körde 

Incoming! Robben öppnade dörren och en snubbe på hoj bakom fattade vinken verkade det som, detta är på E45:an i 110km/h (ja okej, inga monsterfarter, men det är ganska snabbt i en bubbla, hehe)
Framme vid Tommys garage stannade vi för att ta en förebild på bubblan
Sen var det bara att hissa upp bilen, ta av fälgarna och börja slipa
Innan fälg- och bromstrummefix
Före, okej.. avborstad o så men de ser ju ganska tråkiga ut iaf
Efter, den ser lite mer rosa ut än vad den är
Vetefan vad jag gör här, men jag tror att jag precis har dragit dit hjulbultarna
Slutresultatet då, blev jäfligt fräscht om jag får säga det själv 

Slutligen begav vi oss hemåt, ganska trötta efter en halvdag i garaget 
Förgasarna har jag nu bestyckat om till vad jag tror iaf är i närheten av vad som behövs, har lagt mig i överkant, får kolla med lambda och stift senare för att se om det behöver snålas.
Bestyckning:
Lågfart: 55
Huvudmunstycke: 160
Luftkorrigering: 190
Emulsionsrör: F11
Halsringar: 32
Sen fick jag ett litet paket idag innehållandes ny hårdare sachs tryckplatta 200mm (fick en lamell med som jag inte beställt, tyvärr fjädrad). Fick även med 10:9 bultar till tryckplattan.
Luftfilter till förgasarna.. Hade först tänkt ha trattsockar, men de försämrar flödet en del så det blev riktiga istället.. Insåg inte hur höga de var och jag tror det är på det berömda håret att de får plats under luckan med distanser.
Fick panelen till de tre extramätarna jag tänkt ha, oljetemp, oljetryck och lambda, kommer en annan varvräknare sen modell lite större. 
Ett nytt litet smakprov på hur den kommande motorn ska se ut, som sagt.. Blir som sagt tajt, men jag har kikat lite och det ser ut som de ska gå in. 
Är på jakt efter en 44 hylsa också, till svänghjulsbulten. Sen ska den dras hårt så in i helvete.. får nog ha med mig nån som kan hålla motorn på plats.. har iaf verktyg för att låsa svängjulet från att snurra. racetema kanske har så stora hylsor? Annars är det väl inte så jäkla mkt innan man ska försöka sig på en uppstart.. lite slangar och småsaker.. De stora bitarna är iaf på plats.
Blir riktigt nice. Du får rulla ner till Varberg nu när det blir fint väder 
Tjena, tackar 
Ja, jag får göra det, åkte runt lite idag när jag ändå var o käkade.. Men Roligare att ett mål när man är ute och snurrar.
Tack för plåtarna till Elmia förresten, var faktiskt första gången jag var där, riktigt kul att se din bubbla och många andra fina 
Börjar dra ihop sig för att plocka ihop resten av motorn nu.. Det enda som egentligen hindrar mig är att få till vipparmsgeometrin.. Detta skulle jag behöva hjälp med. Ingen som bor i närheten (Gbg) som känner sig säker på detta och skulle kunna tänka sig? Tjatar lite på PPR-Micke men jag vet att han har fullt upp med räsern efter en tråkig upptäckt (utöver det vanliga)..
Jag får det nämligen till väldigt korta stötstänger, men jag har shims i olika tjocklek att testa med också.. samt 2mm lashcaps som jag vill använda). Nån som känner sig manad?
Börjar dra ihop sig för att plocka ihop resten av motorn nu.. Det enda som egentligen hindrar mig är att få till vipparmsgeometrin.. Detta skulle jag behöva hjälp med. Ingen som bor i närheten (Gbg) som känner sig säker på detta och skulle kunna tänka sig? Tjatar lite på PPR-Micke men jag vet att han har fullt upp med räsern efter en tråkig upptäckt (utöver det vanliga)..
Jag får det nämligen till väldigt korta stötstänger, men jag har shims i olika tjocklek att testa med också.. samt 2mm lashcaps som jag vill använda). Nån som känner sig manad?
Känns som jag fått ganska bra ordning på vipparmsgeometrin nu, det ser bra ut iaf. Nu är det inte mkt kvar att montera innan det är dags att starta upp fanskapet
Lite slangar till bränsle och oljefilter saknas, men det är nog fan i princip allt. Nån som vet vad de olika stegen på den fula empi btr:en ger för tryck?
Jahopp. Då har man flyttat från lägenhet i Göteborg till egen villa och tomt i Kinna
Mkt slit har det varit men nu börjar vi komma iordning iaf. Källaren är full med verktyg, delar och annat bröte. Där ska göras iordning, ett hobbyrum och ett motorbyggarrum, hehe. Mekrummet skall också agera förvaring av större verktyg och reservdelar.
Har hunnit komma lite iordning med motorbygget med.. Det fick bäras ner i källaren av mig och min sambo, ormboet har kommit på med.. då är det ju lite lättare att bära med, hehe.. Så snart blir det installation i bilen.

Gratulerar till husägaren! 

Tackar tackar :-)
Hus e silver
garage e guld
.
Hehe, det är sant
Blir väl ombyggnad av garaget framöver, men får komma iordning lite först. Gör man en fuling så bygger man nytt garage utanpå det gamla och river det gamla inuti sen.. så slipper man söka om bygglov, typ.
"Nä farbror byggnadsinspektörn jag tror det garaget har varit 150m2 heeeela tiden säkert asso.." .. 
haha, man får ju renovera utan att behöva ha bygglov.. och då bygger man utanpå det gamla.. så det är viktigt att man inte river det gamla innan man börjar bygga det nya.
Ser bra ut det där 
Tackar tackar, får hoppas att motorn går lika bra som den ser ut sen då 
Tackar tackar, får hoppas att motorn går lika bra som den ser ut sen då
Det gör den säkert
Den ser iallafall riktigt snabb ut 
hehe, men hellre 100hk på gatan än 200 i källaren 
Då har jag bytat förgasarlänkage med Robban då detta som han fick med inte funkar på hans typ4-motor. Funkar perfekt på min motor
Testing testing
Ahh. Nu fattar jag hur det var tänkt. Ser riktigt bra ut.
Jajemän, smidiga grejer
Men det ser ut som vi kan behöva fabricera en lite längre arm ner till gaswiren.
Annars får vi göra ett litet rör med hjul längst ut som wiren kan löpa i, då gör det inget att det blir ett litet knix.
Sidor Föregående 1 … 10 11 12 13 14 … 37 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Vw typ 1 - 64 Kellerassel performance
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.