1

Funderar på om jag skulle renovera växellådan då synkringarna börjar bli dåliga. Vart får jag tag på sånt?
Ev på jakt efter en beg låda så jag kan köra med bilen under tiden lådan renoveras. Tid är en stor bristvara...pengar likaså  ICQ/ab

vw typ-1 1967

2

svarar delvis själv då... Hittade ringar på Paruzzi för bra pengar. erfarenhet någon?

vw typ-1 1967

3

Det är inte helt enkelt att skruva folkalådor och helst ska man ha en hel del specialverktig, jiggar mm för att få det bra. Det går ändå men då måste man läsa på rätt mycket samt vara lite klurig.
Jag plöjde Gene Bergs böcker och original verkstadshandbok och det behövdes.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Svwerker skrev:

Det är inte helt enkelt att skruva folkalådor och helst ska man ha en hel del specialverktig, jiggar mm för att få det bra. Det går ändå men då måste man läsa på rätt mycket samt vara lite klurig.
Jag plöjde Gene Bergs böcker och original verkstadshandbok och det behövdes.  ICQ/ab

Som Svwerker skriver man måste ha jiggar för att ställa in växel lägena efter som man måste pressa i sär lådan för att komma åt synkringarna
om du har en låda som är senare än 68 så har pinjonglager mutten M80x1 i gäng gång
Testa med att byta oljan i lådan som är GL 4 80/90 så kanske synkarna funkar igen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Tanken var nog o ta hjälp med detta isf. Men det låter som ganska mycket jobb.
Jag har bytt olja o ingen direkt skillnad. Kör man lådan riktigt varm kanske 2mils körning o mer försvinner problemet. Men tyvär blir det ju mest småkörning.

vw typ-1 1967