Dagens strejkbrytare startade bilen o motorn pissar olja. Ser snabbt att ett stötstångs rör har en liten rost/spricka i sig. Så tänkte riva ur motorn nästa vecka för renovering. Men hur mycka ska man byta? Tänkte byta ut alla 8st stötar sen räcker de med en komplett packningssats? Ska man byta cylinder packning med? Topppackning igår de i dom vanliga packningssatser på classic vw? Andra tips o trix??
Tack på förhand
Johan
1 2013-04-25 17:47:45 Senaste redigerad av hogge_ (2013-04-25 19:38:32)
Köp bara packningar till stötstångsrören....
De som följer med i "kompletta satsen" är rätt dålig kvalitet på oxå...
Packningar under cyl skall man skippa, använd Permatex istället.
Topparna tätar direkt mot cyl, förr sattes kopparringar utanpå cyl "som extra säkerhet" i o m att varmluften från kylningen gick i som värme i bilen.
Vill du inte riva ur motorn köper du fjädrande stötstångsrör (lite dyrare...) som går att sätta dit med motorn kvar ?
Tänk även på att 34Hkr rören är kortare än 13-1600:a
Lycka till, -Mettis
Köp bara packningar till stötstångsrören....
De som följer med i "kompletta satsen" är rätt dålig kvalitet på oxå...
Packningar under cyl skall man skippa, använd Permatex istället.
Topparna tätar direkt mot cyl, förr sattes kopparringar utanpå cyl "som extra säkerhet" i o m att varmluften från kylningen gick i som värme i bilen.Vill du inte riva ur motorn köper du fjädrande stötstångsrör (lite dyrare...) som går att sätta dit med motorn kvar ?
Tänk även på att 34Hkr rören är kortare än 13-1600:a
Lycka till, -Mettis
Jätte tack, alltid bra att få lite tips angående motorrenoveingar. Motorn är en 34hk. Tänkte beställa org stötstångsrör o en komplett packningssats då avgaspackningarna o diverse små läcker lite. Smidigt då behöver man alltså bara lyfta topparna. Vad är de för åtdragningsmoment på dom??
Tänkte riva ut motorn då ja samtidigt vill byta urtrampningslagret med
Tack på förhand Johan
Topparna drar du först de fyra undre, korsvis börja i mitten med 1-2Kp sedan de övre.
därefter drar du med 3,5Kp, först korsvis de fyra i mitten sedan korsvis de yttre.
Har du verktyg (36mm hylsa) skulle man nog byta P-boxen bakom sv-hjulet när man ändå har den ut ?
70 - 90 - 10 heter den
Har inte avgassystemet varit demonterat på länge, så rekommenderar jag att du glödgar muttrarna på avgasflänsarna så de lossnar utan att du drar av någon pinnbult i topparna.
Topparna drar du först de fyra undre, korsvis börja i mitten med 1-2Kp sedan de övre.
därefter drar du med 3,5Kp, först korsvis de fyra i mitten sedan korsvis de yttre.Har du verktyg (36mm hylsa) skulle man nog byta P-boxen bakom sv-hjulet när man ändå har den ut ?
70 - 90 - 10 heter denHar inte avgassystemet varit demonterat på länge, så rekommenderar jag att du glödgar muttrarna på avgasflänsarna så de lossnar utan att du drar av någon pinnbult i topparna.
Ytterligare ett tack :)) 3,5kp vad e de i nm? Japp då byter ja den packboxen med, ingår den i packningssatse ell måste man köpa den separat?
6 2013-04-30 17:09:29 Senaste redigerad av mettis (2013-04-30 17:12:44)
jag vet inte... Prova http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=117217
Min momentnyckel är lyckligtvis graderad i samma som VAG verkstadshandboken !
Radialtätning (P-box) ingår inte i några satser, men säljs förståss av samma firma.
Mitt tips om 70 - 90 - 10 var väl mest ifall du även handlar av industrigrossist ? Isåfall - undvik "dammtätning" = en extra läpp som bränns sönder pga ingen smörjning i denna vår VW-applikation....
Okej ja lyckades hitta en skala som omvandlar kp till nm så nu väntar ja bara på delarna då dom var restade på classic vw. Motorn är tvättad o ner riven. Tänkte ta o visa lite bilder under veckan
okej såg att packboxen bakom svänghjulet var nybytt, helt torr o fin.så byter nog inte den. Ingår packning till oljekylet i packningssatsen?