1

Jag tänkte att jag lära byta ut lagrerna & så passade inte packboxen som satt i trummorna.
Så jag köpte nytt hjullagerkit från classicvw till mina bättre begagnade framtrummor.
Lagerbanerna passar & lagren med.. men packboxen är 1mm för stor i diametern..
Ytterdiametern i spåret i trumman är 64mm Packboxen som jag fick med lagren är 65mm
Blir ju lite svårt att pressa i....
Är det någon skillnad på bay & splitt trummor ?
Någon som kan mäta en tidig-baytrumma där packboxen ska sitta ?

mvh/
Andreas

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

2

Ingen ?

3

Det hade varit intressant att veta men jag stukade handen igår så jag klarar inte av att skruva an någon trumma just nu.

4

Franke skrev:

Det hade varit intressant att veta men jag stukade handen igår så jag klarar inte av att skruva an någon trumma just nu.

Ah synd...
En kille jag känner drog till Momentum i Gävle & föröskte fiska upp 64mm ytter & 50mm inner men icke....
Dom hade bara för 65mm ytter & 50mm inner ICQ/ac
Lär nog byta ringarna på spindlarna & ta de gamla packboxarna som satt i trummorna när jag köpte dom.
Annars lär man fräsa upp spåret i trummorna till 64,8mm eller nått... men känns onödigt...
bättre att byta ringar.. om de passar ? annars svarva nya ringar då.. pyssel pyssel å pyssel ! ICQ/ae

Krya på dig Franke !

5 Senaste redigerad av easos (2013-04-25 11:34:53)

Denna "distansring" är 50mm & spindlarna är från bay tror jag.
Någon som kan mäta ringen på split spindlar ?
Den borde vara mindre typ 48mm eller nått ?
Om det är så, då kanske man ska leta på ringar som är till splitt
så kan jag använda de gamla packboxarna..
Om jag ska använda de nya packboxarna så lär jag nog fräsa ur spåret i trumman där packboxen sitter.
Men kanske enklast att byta ringar & använda de gamla packboxarna !?`
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/Mix/VW%20Crew%20Cab%201972/bromsbayfram_zpsa543e658.jpg
Nån som kan kolla åt mig ?

mvh/
Andreas

6

Du har tur då jag råkar ha två lösa 64-67 spindlar hemma nu ICQ/ab
Ytterdiametern på ringen är ca 44.80mm.
Jag har lösa bay trummor i en kartong i källaren ,men just nu går det inget bra att lyfta något tungt.
Om ingen annan kan hjälpa dig kan jag kolla upp trummorna när handen blivit bättre.

7

Franke skrev:

Du har tur då jag råkar ha två lösa 64-67 spindlar hemma nu ICQ/ab
Ytterdiametern på ringen är ca 44.80mm.
Jag har lösa bay trummor i en kartong i källaren ,men just nu går det inget bra att lyfta något tungt.
Om ingen annan kan hjälpa dig kan jag kolla upp trummorna när handen blivit bättre.

Okej då är det kanske enklast att byta ringarna till split... & använda gamla packboxarna.
Kanske kolla om någon kan svarva dom... hmm..
Eller är det bättre att fräsa upp spåret i trummorna så att man kan byta ut till nyare packboxar
senare i framtiden ? Vad tycker du franke ?
Som är den enda som svarat på denna fråga ! ICQ/ae

8

Arbetsinsatsen är nog ungefär densamma, frågan är hur du vill göra i framtiden om det blir aktuellt att byta trummor. Vet inte vad som är lättast att hitta, split eller bay trummor ?
Finns det material kvar i trummorna är det nog bäst att svarva upp dom då ringarna på spindlarna troligtvis är härdade.

9

Franke skrev:

Arbetsinsatsen är nog ungefär densamma, frågan är hur du vill göra i framtiden om det blir aktuellt att byta trummor. Vet inte vad som är lättast att hitta, split eller bay trummor ?
Finns det material kvar i trummorna är det nog bäst att svarva upp dom då ringarna på spindlarna troligtvis är härdade.

Ska kolla med en till firma om dom har packbox 64mm först.
Annars får man nog fäsa upp spåret.

10

Ibland har man tur... min farbror Clas svarvade upp spåret nu på eftermiddagen så nu äre det fixat ! ICQ/ab