Hej, Är det någon som har tips på bra böcker eller guider för hur man byter lager i en bubbla -59 växellåda?
Det vart visst fruktasvärt tyst här... Är alla självlärda som vet hur man byter lager? 
Verkstadshandboken (som alla som mekar med sin folka bör ha
) är det enda jag vet om som behandlar en delsynklåda.
http://www.vw-classicparts.de/repleitfa … itel_H.pdf
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=7087
Hade isär min låda 59 låda i vintras och byta drivaxlar, den fungera bra när jag satte ihop den kanske hade jag tur när jag shimsa alla spel för hade nog inte riktigt full koll på läget:) men finns ju chans att lyckas i alla fall:)
För många år sedan tog jag isär och kollade en "split-case låda" dvs 50-tals lådorna.
I verkstadshandboken jag skaffat stod det att "dessa lådor kan /skall inte renoveras på ens på vanliga bilverkstäder"...
Är lite mera shims och så jämfört det 60-70:tals lådorna, som är enklare att skruva med.
Jag bytte de lager (i min 50:a låda) som var standard, och köptes från vanlig lagerfirma (Sverull, Cento här i Norrköping), men det blev ingen skillnad på "spårvagnsljudet" jag försökte fixa... Körde sedan i 13 år utan att det blev värre !?
Min ven och hade sig rätt rejält främst på fyrans växel, fick tag på en till splitcase låda i bättre skick, när jag öppnade min gamla så var stora muttern som sitter på ena axeln till dreven lös. Googla runt lite och detta verkar vara ganska vanligt på dem. Antar att det var detta som orsakade missljudet men bytte till den andra lådan då den såg fräschast ut. Försökte röra så lite som möjligy och var väl mest shimsning av noskonen som kändes klurigt men tror jag löste det hyfsat den funkar ju iaf:)
Det vart visst fruktasvärt tyst här... Är alla självlärda som vet hur man byter lager?
Du bör ha växellåds jiggar för att göra det jobbet riktigt bra
Som mettis skrev låter det illa som F¤& om spelet mellan kronhjul o pinjong är felaktigt
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
mr_nickee skrev:Det vart visst fruktasvärt tyst här... Är alla självlärda som vet hur man byter lager?
Du bör ha växellåds jiggar för att göra det jobbet riktigt bra
Som mettis skrev låter det illa som F¤& om spelet mellan kronhjul o pinjong är felaktigt
/// Micke
Hmm.. det lät dyrt. Det verkar som det enda man kan göra är att hitta en annan låda att köra med, och sen pröva sig fram med den gamla? Antagligen pinjong lagret jag har problem med och växellådsjiggar lät inte som nåt man kommer över billigt. 
om man ändå ska byta... vilken låda (årsmodeller) är det som är helsynkad och passar med hjälp av någon buss noskon? skall helst passa stora svänghjulet också.