201

Lyckades köra upp oljetrycket igår... lampan slockna. Men fick inget utslag på VDO mätaren. Givaren är VDO sån med tvåanslutningar en till lampan och en till mätaren. Så givaren borde ju fungera eftersom lampan slocknade tillslut. Lampan verkar ska slockna vid 0.5bar, då tycker man att mätaren borde ge lite utslag iaf?

Iofs är jag inte helt säker på funktionen av mätaren då jag köpt den beg. När jag mätte innan jag körde nått så visade givarkabeln typ -1V och jo jag hade 12v kopplad till den också. Provade inte när jag hade kört upp trycket om de blev någon skillnad på givarkabeln.

Någon som har något tips rakt av hur man skulle kunna mäta eller kanske vet att mätaren inte ger något utslag innan man startat, är en 0-5 bar mätare

202

Och givaren är åxå 0-5 bar?

203

Yes, ganska säker att så var fallet Default/smile Men ska dubbelkolla igen när jag är i garaget nästa gång

204

Annars så kan du ju skruva dit en originalgivare när du startar upp för att ha riktig koll på lampan.  ICQ/ad

205

Det ska jorda genom givaren. Lägg mätarkabeln mot jord och se om mätaren slår ut fullt. Mät resistansen mellan mätaranslutningen på givaren till jord gärna både med och utan tryck.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

206

Tack för alla tips, får kolla lite annars skruvar jag dit originalgivaren vid uppstart Default/smile

207 Senaste redigerad av MrIcka (2013-06-28 22:24:27)

Jaha nya funderingar då... startade upp motorn igen nu ikväll men två nya gasare.

Men fortfarande problem med att den inte går på cylinder 3 på tomgång, trodde ju de berodde på hålet som var i förra förgasaren.
Men de kan ju inte bero på de nu tycker jag, för även om de skulle vara något knaz med gasaren så vad är oddsen på att av två nya så sätter jag den trasiga på precis samma sida och det är något problem på precis samma tratt i just den förgasaren.

Har nya tändkablar nu mot för förra gången, original bosch
Har gnista när jag kör på startmotorn
Verkar gå på alla när man håller varv (då blir avgasröret varmt, inte alls lika varmt som de andra på tomgång)
Har skifftat tändstift med ett från en cylinder som funkar, men ingen skillnad.
Samma fördelare som förut med samma brytarlösa system... funderar på om man ska kugga om magnet plattan inne i fördelaren bara för att se om de blir skillnad men de är ju konstigt när jag har gnista, eller?
Håller jag handen för tratten på 3'an eller skruvar justerskruven i botten så blir de ingen skillnad, gör jag lika på någon annan cylinder hör man hur den dör

Kan de vara något mekaniskt fel? Dåligt tät cylinder mot topp, kassa kolvringar, eller vad... jag är öppen för alla förslag ni kan komma med!

208

Om den bara går på tre cylindrar vid tomgång men på alla cylindrar när man ökar varvet så e det troligen att spjällen på den vänstra förgasaren som inte sluter lika. Bara att ta av förgasarn rikta den mot solen och titta underifrån hur mycket ljus som går igenom, låssa spjällen och börja böka tills det ser lika ut. Pilligt som fan!

Använd synkvärktyget (tomgång) på 4an sen 3an så borde det synas att dom drar olika!

3ans spjäll kommer va det som sluter mest, eftersom den släpper förbi mindre luft verkar den död men skulle du synka 3an med 1,2 an skulle 4an dra iväg och öka tomgången på egen hand.

209

Verkar sjukt högt odds på att den felande länken skulle hamna precis på samma cylinder men man vet ju aldrig...

Ska haft vanliga brytare å prova med, blir de inte skillnad ska jag fan byta plats på förgasarna då ser man ju påengång om de är gasarna eller något annat som bråkar.

210

Hur ser stiftet ut på 3:an?

211

MrIcka skrev:

Verkar sjukt högt odds på att den felande länken skulle hamna precis på samma cylinder men man vet ju aldrig...

Ska haft vanliga brytare å prova med, blir de inte skillnad ska jag fan byta plats på förgasarna då ser man ju påengång om de är gasarna eller något annat som bråkar.

Jag hade två av fyra förgasare där det va det felet på samma cylinder (1an).  Men sätter du ett synkronoseringsverktyg så kommer du se direkt.

212

Jao stiftet, ser väl ut som de andra lite svart :-) när ska jag kolla efter att ha kört på tomgång ett tag?

Ska börja med att prova med synksnigeln då..

213

MrIcka skrev:

Jao stiftet, ser väl ut som de andra lite svart :-) när ska jag kolla efter att ha kört på tomgång ett tag?

Ska börja med att prova med synksnigeln då..

Du borde prova en annan tändkabel på 3:an..

214

Ska prova de också då. Kanske vore nice å prova en helt annan fördelade också för att utesluta fel där...

Ska slänga iväg en beställning på lågfartsmunstycken, tar både 55 å 60 tänkte jag.
Huvud då, tänkte när jag iaf håller på slänga med ett gäng 120 (sitter 115 på nu) sedan då, vet att de är svårt att säga men ska jag satsa på125 eller 110 om ni gör en tok gissning :-)

215 Senaste redigerad av MrIcka (2013-07-03 23:13:29)

Ja ni kanske sett att jag inte fått ett liv i maskinen sedan den här starten...

De här ljudet, har jag på 4'an när jag drar runt den, vad kan de vara? En ventil som inte är tät? Dock är de ju alltid på 3'an det har bråkat, tror mig minnas att de här ljudet har jag alltid haft. Drar jag runt utan förgasare så visslar de iofs inte, ingen annan cylinder låter såhär

216

Fick en annan tanke..hur länge körde Du motorn?
Jag vet att Du kollat ventilspelet, men hur är det med öppningen?? En ny kam kan under ogynnsamma förhållanden slitas ner på nolltid..Öppnar alla ventiler som de ska fullt ut?

Tanken är inte rolig, men Du får ju komp, men ingen, eller dålig ventilering av cyllarna..med risk för flödning som resultat..långsökt kanske, men ändå..

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

217

Kammen är begagnad och inkörd, när jag kollade ventilspelet efter körningen så behövde jag bara finputsa på två ventiler som jag tyckte va lite lite glappa. Har chromolly stänger å ställer så jag kan snurra på de med fingrarna när den är kall.

Hade kammen gått ner sig borde jag väl haft mycket glapp när jag skulle justera eller?

Känner att detta är över min kunskap nu, skulle behöva någon som kan som kikade på detta Default/smile

218

packning som sticker ut lite mellan förgasare och insug alternativt insug och topp, som stör och skapar ett visslande ljud ?
låter som en luft störning inte mekanisk tycker jag iaf ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

219

Vad kan göra att de inte tänder, har 2 olika tändkablar, 2 olika fördelare, 2 olika tändspolar att varva med men får inte ett liv i den fast den startat med alla dessa grejer förut... har gnista när jag provar med stiftet utanför men sedan då?!?

220

MrIcka skrev:

Kammen är begagnad och inkörd, när jag kollade ventilspelet efter körningen så behövde jag bara finputsa på två ventiler som jag tyckte va lite lite glappa. Har chromolly stänger å ställer så jag kan snurra på de med fingrarna när den är kall.

Hade kammen gått ner sig borde jag väl haft mycket glapp när jag skulle justera eller?

Känner att detta är över min kunskap nu, skulle behöva någon som kan som kikade på detta Default/smile

Nej, det är ju nockarna som går ner i sådana fall, så det påverkar inte spelet, däremot lyftet..
Men hade Du en inkörd begagnad kam lär det väl knappast ligga där heller..

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

221

Nya stift har jag också

222

Piraten skrev:
MrIcka skrev:

Kammen är begagnad och inkörd, när jag kollade ventilspelet efter körningen så behövde jag bara finputsa på två ventiler som jag tyckte va lite lite glappa. Har chromolly stänger å ställer så jag kan snurra på de med fingrarna när den är kall.

Hade kammen gått ner sig borde jag väl haft mycket glapp när jag skulle justera eller?

Känner att detta är över min kunskap nu, skulle behöva någon som kan som kikade på detta Default/smile

Nej, det är ju nockarna som går ner i sådana fall, så det påverkar inte spelet, däremot lyftet..
Men hade Du en inkörd begagnad kam lär det väl knappast ligga där heller..

Ah, just ja sant! Får kolla hur de ser ut när jag drar runt den om den inte verkar lyfta nått... borde väl i så fall om det är sååå dåligt att den inte ens starta märkas med blotta ögat att den lyfter dåligt?

223

MrIcka skrev:
Piraten skrev:
MrIcka skrev:

Kammen är begagnad och inkörd, när jag kollade ventilspelet efter körningen så behövde jag bara finputsa på två ventiler som jag tyckte va lite lite glappa. Har chromolly stänger å ställer så jag kan snurra på de med fingrarna när den är kall.

Hade kammen gått ner sig borde jag väl haft mycket glapp när jag skulle justera eller?

Känner att detta är över min kunskap nu, skulle behöva någon som kan som kikade på detta Default/smile

Nej, det är ju nockarna som går ner i sådana fall, så det påverkar inte spelet, däremot lyftet..
Men hade Du en inkörd begagnad kam lär det väl knappast ligga där heller..

Ah, just ja sant! Får kolla hur de ser ut när jag drar runt den om den inte verkar lyfta nått... borde väl i så fall om det är sååå dåligt att den inte ens starta märkas med blotta ögat att den lyfter dåligt?

Ja, det borde Du inte ha problem att se, vipporna är ju ganska livliga normalt:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

224

Om kammen går ner så så gör lyftarna oxå det och det påverkar spelet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

225

Svaret på alla problem hittar ni här!

http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 72#p214372