1

Tja!

Jag har en gammal fin Monark herrtralla som jag ska renovera upp.

Skärmarna är bortom all räddning, dem är tillverkade i någon tun tun plåt som har vikt sig överallt och inte är mycket att ha.

Jag letar efter helt nya eller så gott som i tjock plåt som man kanske kan kroma så man får den där lyxiga känslan.

Problemet är att det är ju 635 fälgar på cykeln vilket gör skärmar svåra som fan att hitta till humana priser...

Sen letar jag efter lite annat lull lull så som nav med två eller tre växlar med växelväljare.

Även styren med styrstammar och annar godis är intressant!

Kanske även en hel cykel ICQ/ag
Dock en damtralla helst så jag kan överraska flickvännen.

Har ni något som ligger som behöver komma till ett bättre hem än att ligga under dammet så hör av er!

0760062441

[email protected]

MVH Thomas

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

2

Hur gammal är den?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Bild på den hade inte skadat! Jag vet av en herre som har ca 100 NOS skärmar, kan kolla med honom.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

4

25hpman: ni kom ju fram till att den är en 50talare pga avsaknaden av trähandtag ICQ/ab

50split: låter för bra för att vara sant om han är villig att kanske släppa 2 uppsättningar? ICQ/ab

Här är en bild:
http://farm9.staticflickr.com/8384/8455339079_8506c57cd2_z.jpg

Sweet Loretta Fart
But she was a frying pan

5 Senaste redigerad av Scrooge (2013-04-21 15:31:36)

http://www.tradera.com/cykel-delar-bakn … _180485572

För att ekra i ett triplex behöver du 2 mm kortare eker, räkna korsen så du vet om hjulet har 300 eller 308 mm eker

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

6

Scrooge skrev:

http://www.tradera.com/cykel-delar-bakn … _180485572

För att ekra i ett triplex behöver du 2 mm kortare eker, räkna korsen så du vet om hjulet har 300 eller 308 mm eker

Tack!!

Sweet Loretta Fart
But she was a frying pan

7 Senaste redigerad av Michos Miche (2013-04-21 20:35:02)

635 var ju standard. Vet vart det finns en massa cyklar som ligger och slänger, förutom mina 25 + då...

Fö finns det en massa grejer som avslöjar 50-tal; styrkronan, tunnpressat kedjeskydd, verktygslådan på pakethållaren av rör, mm. Borsta rent navet, om det är tillverkat av Sachs, Novo eller liknande står årtalet instansat.

Två st nya grå däck 635 har jag om det behövs. Även skärmar finns om jag inte minns fel, profilerade eller inte är dock ur minnet.

8

Problemet är att få ta i nytillverkat i dagens Kina-kåta samhälle. Letar efter olika marknader att gå på för där kan man fynda ICQ/ab

Ska titta runt nästa helg. Kunde köpa en gammal monark för 150kr men fan den var sliten och jag behöver inte mer grejer i garaget..

Letar skärmar, trähandtag, accessoarer, cykelkorg i bra skick och kanske grejer me bra krom så slipper jag krona om vevparti och styre.

Sweet Loretta Fart
But she was a frying pan

9

Trähandtag flätad korg mm finns på Tradyra
Såg även en Brooks (DYR) sadel men den aukt är avslutad
Om du gör en loppisrunda så titta efter äldre motions cyklar du kan plocka vev styre  etc från en
din hoj är ju snikversion med aluminium fälgar skärmar pedalsvep lyxen jag hade hade allt detta i rostfritt

ps
förhoppningsvis hämtar jag en 60 tals monark motionscykel i veckan, kan ev bli lite från den

pps
om du handlar monark vraket kan jag vara intresserad av ramen och gafflen

10

så om det är trähandtag på en cykel är den från 40-talet?

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

11

Scrooge skrev:

Trähandtag flätad korg mm finns på Tradyra
Såg även en Brooks (DYR) sadel men den aukt är avslutad
Om du gör en loppisrunda så titta efter äldre motions cyklar du kan plocka vev styre  etc från en
din hoj är ju snikversion med aluminium fälgar skärmar pedalsvep lyxen jag hade hade allt detta i rostfritt

ps
förhoppningsvis hämtar jag en 60 tals monark motionscykel i veckan, kan ev bli lite från den

pps
om du handlar monark vraket kan jag vara intresserad av ramen och gafflen

Ska se om jag köper vraket. Återkommer nästa helg ICQ/ab
Fast måste kommentera, jag har rostfria fälgar på min monark... Men allt annat är i alu.

Ang trähandtag så är det enklast att se just det än att gå runt med ett skjutmått och titta godatjocklek. Fast man kan ju byta handtag.

Ska dra en räd idag till olika cykelverkstäder och se om dem har något på lager.

En sak, vevpartierna skiljer sig väl inget imellan cyklarna? Så länge det är ett fauber så fungerar det imellan märkena?

Sweet Loretta Fart
But she was a frying pan

12

Fauber vevarna är för det mesta lika dock finns det märkesanpassade drev tex ett antal M i radien på Monark
Ytterdiameter styre är 22 mm, trähandtag fanns med två olika fästpunkter: en träplugg i styränden eller en expander som klämde fast det.
Sen bör du räkna kuggarna på framdrevet för att veta om du har 42 eller 52 kuggar, brukar kugga bak 21 eller 18 vid ombyggnad
Misstänkte att fälgarna var bytta, de tidiga alu hade en tendens att dela sig i ekerhålen  ICQ/ad

13

Tack igen, cykelgurun där ICQ/ad

Vann iaf naven och sen två fästen för cykelpump ICQ/ab

Försöker ge mig fan på att fixa dekalerna till cykeln också... blä jag fattar nada.

Längtar till jag kan åka på Solvalla loppisen näst nästa helg och se om man kan fynda ICQ/ab

Sweet Loretta Fart
But she was a frying pan

14

Hos http://www.bare-metal.com/Experts-Choic … -Film.html kan du köpa vattendekalark i A4 och printa egna

15

Scrooge skrev:

Hos http://www.bare-metal.com/Experts-Choic … -Film.html kan du köpa vattendekalark i A4 och printa egna

Tack igen, tanken var att jag skulle skapa egna dekaler men det är inte så enkelt... försöker med illustrator att göra egna men fan vad jag har dåligt med tålamod till detta...

Försöker få till Monark-loggan med kronan i toppen och sen flygstålsloggan..

Sweet Loretta Fart
But she was a frying pan

16 Senaste redigerad av Scrooge (2013-04-24 00:18:38)

lite googlande gav detta:
http://mo-ped.se/bike/bm_50fl1.gif

http://mo-ped.se/bike/bm_50a1.jpg

http://www.cykelhistoriska.se/pic/cyklar05/monarkdam5.jpg

Monark Standard Lätt introducerades 1947 som en utveckling av 1946 års "lätta serie". Genom användande av krommolybdenrör i ramen och lättmetalldetaljer kunde vikten minskas med ca 20 % till 17 - 17,5 kg. Benämningen "flygstål" hade sin grund i att man använde Uddeholms UHB STATO 5 ramrör av samma typ som i FFVS J22 jaktplan som byggdes under kriget.

17

Underbart! Det är alltid kul med lite läsning! ICQ/ag

Översatte 345kr till dagens penningvärde och det är i runda slängar 6500kr den kostade ny.

Hade varit drömmen att ha rostfria skärmar på min cykel också.. men får se, för nu i helgen ska jag till Viksta på veteranbilsmarknad. Där ska det nog gå att fynda lite cykeldelar ICQ/ab

Ang Monarken jag hade på tråden tidigare så ska jag dit på lördag. Kommer inte ihåg hur den såg ut men den var lika risig som den jag har nu men komplett.
Den kanske har rostfria skärmar. Vad vet jag ICQ/ab

Sweet Loretta Fart
But she was a frying pan

18

Leta efter en kort svensk "nickelpump" (förnicklad metall) passar i din verktygslåda
Finns långa med då kan du använda pumpfästena du köpte  ICQ/ad

19

Köpte tre stycken pumpar på senaste marknaden i tron om att dem skulle passa men icke så! ICQ/ae

Sweet Loretta Fart
But she was a frying pan