1

Som vissa av er kanske har läst, så håller jag på att montera sänkspindlar och har lite funderingar.
Jag har köpt nya bussningar som jag har pressat i och filat ut spår för "låsbrickan".

Sedan skulle bussningarna brotschas, lämnade in det till en verkstad i stan då jag själv inte har koll på sådant.
Vi mätte länkpinnen till 18mm inga problem tänkte jag. Men när jag hämtade ut mina saker så tycker jag att länkpinnen går lite för lätt igenom. Hur är det meningen att det ska kännas? Den glappar inte, men det är inget motstånd när man ska trycka igenom den.  Default/hmm

Lite bilder underlättar ju alltid!
Här glider tappen igenom utan motstånd.
http://i142.photobucket.com/albums/r92/jukk123/bubbla/IMG_130liten.jpg

I den nya spindeln är det motstånd och jag kan ej trycka in den förhand.
http://i142.photobucket.com/albums/r92/jukk123/bubbla/IMG_1640liten.jpg

2 Senaste redigerad av east (2011-04-12 16:21:11)

Jag tycker att du ska provmont och känna om det glappar när den
är ihopsatt.Tappen ska gå fint i bussningen och pressas igenom spineln.
Det finns brotchar med olika plusmått

3

Ja, får nog testmontera!  ICQ/ab
Jag tror att killen som körde ut bussningarna använde sig av ett 18mm brotch, men är inte säker.
Min tanke var att man skulle köra med 17,9mm ? för att få tappen att gå trögt igenom och för att minimera glapp.

4

Ja det beror på vad han hade för brotch. Ex en 10-18mm H7 brotch har ett plusmått på 18 hundradelar

5

johanj skrev:

Ja, får nog testmontera!  ICQ/ab
Jag tror att killen som körde ut bussningarna använde sig av ett 18mm brotch, men är inte säker.
Min tanke var att man skulle köra med 17,9mm ? för att få tappen att gå trögt igenom och för att minimera glapp.

Du måste nog sätta ihop allt och pressa i fett innan du vet hur det blev. Personliget tycker jag att tappen inte ska ramla igenom av sin egen tyngd. Jag använder själv en specialbrotch med styrning som jag köpte på 70-talet.

6

Jag skrev ju att du skulle kolla med BengtH han har 3 olika brotchar  ICQ/ag

7

east skrev:

Ja det beror på vad han hade för brotch. Ex en 10-18mm H7 brotch har ett plusmått på 18 hundradelar

Alltid kul med med lite kunskap!

stickan skrev:

Du måste nog sätta ihop allt och pressa i fett innan du vet hur det blev. Personliget tycker jag att tappen inte ska ramla igenom av sin egen tyngd. Jag använder själv en specialbrotch med styrning som jag köpte på 70-talet.

Jag hade tänkt att tappen inte skulle ramla igenom av sig själv, men hade inte det klart för mig när jag lämnade bort det.

Mohawk skrev:

Jag vet!
Jag tänkte höra av mig till han, hade nu i efterhand varit bättre. Men det va en släkting till mig som sa att han kunde fixa det, och det va här i stan med.

8

johanj skrev:
east skrev:

Alltid kul med med lite kunskap!

stickan skrev:

Jag hade tänkt att tappen inte skulle ramla igenom av sig själv, men hade inte det klart för mig när jag lämnade bort det.

Mohawk skrev:

Jag vet!
Jag tänkte höra av mig till han, hade nu i efterhand varit bättre. Men det va en släkting till mig som sa att han kunde fixa det, och det va här i stan med.

Släkten är värst heter det ju... ICQ/ab

9

Du tog mig på orden Stickan  Default/lol

10

Tror inte att det är för stort, det måste ju finnas plats för fettet också. Tappen ska ha presspassing i spindeln, trycks lättast på plats med en hydalpress men det går i värsta fall att dunka i den med en slägghammare ICQ/ae  också.

11

Det måste vara som Bengt säger. Tappen sitter pressad i spindeln med ska ju kunna snurra i den andra 'pinnen'...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

12 Senaste redigerad av johanj (2011-04-12 21:07:40)

Bengt H skrev:

Tror inte att det är för stort, det måste ju finnas plats för fettet också. Tappen ska ha presspassing i spindeln, trycks lättast på plats med en hydalpress men det går i värsta fall att dunka i den med en slägghammare ICQ/ae  också.

Du har så rätt, nu när jag var ute för att montera så fettade jag in tappen, och genast kändes det så mycket bättre!

Mats, det måste ju vara så det är tänkt att det ska fungera!

Skönt att slippa ligga sömnlös om nätterna nu ICQ/ad
Tack alla som har svarat !