1

Har några funderingar kring tankmätaren i en typ2 med 6v el system.

1. Vilken resistans har givaren i tanken vid full och tom?
2. Hur har ni som 12v konverterat era bussar löst det med tankgivaren?
3. Kan man justera mätaren om den inte visar rätt?

Funderar på att bygga en liten spännings regulator för att ta ner spänningen från 12 till 6 volt. Någon som gjort det?

utan vw just nu... :-(

2 Senaste redigerad av Tobias J (2013-04-17 20:27:37)

2. satt dit en mätare från en 67:a, plus en ny tankgivare.

3

Jag tror inte att givaren är känslig för skillnader i spänningen.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

4

Mätte min för ett tag sen, då visade den 3-4 ♎ vid full och runt 68-70 ♎ vid tom.

Ät gul snö, det kan vara öl.

5

Jag har en "voltsänkare" till tankmätaren, en porslins cylinder med tråd lindad, märke IFÖ ICQ/ab
Jag har sett många varianter på 6v till tankmätare, den bästa var ett litet rack med fyra ficklampsbatterier och en knapp att trycka på när man ville se bränslemängden ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

6

Jag satte några effektmotstånd i serie vid matningen till tankmätaren.
Check. ICQ/ab

DH -69
Buss -66

7 Senaste redigerad av Robert (2013-04-18 14:16:50)

Funkar det inte med en LM7806? Fast med 3-4Ohm blir det ju rätt hög ström, kan det verkligen stämma?

Sunkis, om du sätter effektmotstånd så blir väl inte avläsningen rätt, eller har jag tankeproblem nu? Spänningsfallet över mätaren är ju variabelt med tankgivaren?

EDIT: Fast jag gissar att det kanske sitter ett seriemotstånd i mätaren också, känns lite onödigt att skicka en dryg ampere genom tankgivaren.

8

Vänta nu. Nu blev jag plötsligt osäker. Effektmotstånden är ju till vindrutetorkarmotorn (åtminstone)... Hur har jag gjort då?
Det ska undersökas.

DH -69
Buss -66

9

Tankmätare?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=16967

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

10

Satt och funderade idag och kom oxå på att det finns någon spänningsregulator typ 7806 så jag drog till elfa efter jobbet och införskaffade några. Kommer en how to om ett tag. Ska göra några kontroll mätningar med en sån krets. Vore intressant och göra en strömmätning på en gammal körriktningspil för att se om kretsen orkar driva det. L7806 är specad till 1,5 A så det kanske funkar.

utan vw just nu... :-(

11

Ska du dra 1,5A ur en 7806 så får du nog kyla den rejält, finns ju visserligen gott om plåt att skruva fast den i ICQ/ab

Sunkis, till torkarmotorn kanske det funkar lite bättre, helt klart är att det inte funkar med en 7806 där i alla fall ICQ/ab