1

Har köpt mig en stereo till min bubbla, stereon är 12v men har även köpt en omvandlare till 6v. Stereon kan ses här: http://www.casmfg.com/radios.htm. Är en stereo som ser ut som en gammal vw radio fast med alla moderna funktioner ICQ/ab

Men nu undrar jag på vad man ska ha för högtalare till den, hade tänkt mig nåt i stil med 6x9:or eller något. Skulle det funka? Hur funkar det med stereo och 6v? Är det lönlöst? Eller kan jag åka och poppa lite i sommar?

2

Jag har svårt att se att du för rimliga pengar kan hitta en 6-12 converter som klarar den effekt som krävs, sen ska ju generator och batteri orka också.

Funderade på om inte ett 12v batteri, en liten laddare man kör på 220 så fort bilen står nära uttag är bäst om man inte kör så långa sträckor?

Man skulle även kunna tänka sig att slänga dit ett 12V laddrelä och fixa så att 6V systemet sen laddar på det batteriet med en 12-6 converter? Men kanske att gå över ån efter vatten, för enklast om man vill ha bra ljud måste ju vara att konvetera till 12V hela vägen. Många menar ju att man inte behöver byta vare sig start eller generator, utan bara laddrelä och alla glödlampor och sen fixa ev el.choke mm. Men det är ju inte så jobbigt...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

Beställde convertorn från samma firma som sålde bilstereo, så det tror jag inte är några problem att driva stereon med iaf. Men frågan är ju sen hur ett 6v batteri orkar driva högtalare. Som sagt så ska det ju inte vara något ljudbygge utan bara så det finns lite musik att lyssna på. 6x9:or vore ju lagomt tycker jag.
Men som du säger är ju frågan om generator å batteri orkar med detta...

12vbatteri kan ju vara nåt att slänga i enbart till stereon men vet att jag kommer tycka det kommer bli jobbigt att ladda det hela tiden då jag är en beväm människa ICQ/ad

12v konvertering är ju ganska bra, men ska jag konvertera så vill jag konvertera korrekt med generator och allt, kommer kanske att göras inför nästa säsong.

Ingen som har erfarenhet med stereo i en 6v bil?

4

i notchen så körde jag med dubbla batterier. ett 6v till bilen och ett 12v för stereon, körde på original högtalaren och det räckte ledigt under en kväll ICQ/af