1

Ska ta och bytta packningar i min växellåda i min bubbla 65a.  Har inte gjort detta innan så tänkte kolla lite innan. Packningarna jag ska bytta är vid noskonen och längst in vid drivaxlarna. Vad är det bästa sättet att göra detta och vad bör man tänka på?

Tacksam för svar ICQ/ab

2

det går fint att sätta ihop lådan med packningssilikon och då får man den tät.

3

tack, det ska jag nog göra ICQ/ab

4

Sillykon är inget bra medel för att täta växelådor då det bygger för mycket och i de flesta fall inte tål hypoidolja. Otaliga är de motorer som jag har renoverat som har varit fullsmetade med sillykon invändigt då montören tyckt att mer blir säkert bättre. Jag använder papperspackningar som är insmetade med curil k2 (finns på csp) och sen drar man till moment. Min personliga uppfattning är att gemena man har alldeles för stor tilltro till sillykon och diverse moderna tätningsmedel. Vw princip för montering utgår från att ytorna har kontakt och är det gliper så kommer det inte att hålla tätt oavsett hur mycket gummi du trycker dit. Om noskonen läcker kan du lägga den på en planskiva och slipa den plan med 400 våtslip. Du ser ofta då varför den läcker. Beror ofta på trasiga gummikuddar som har låtit växellådan studsa runt och ta brytningar vid gaspådrag. Varför ändra något som en arme av tekniker har utvecklat.

5

HAHA roligt å se att mr landelius är rookie.(ursäkta att jag bröt mig in i diskutionen)

6

Jo då är nog papperspackningar bättre ju ICQ/ab, Känns dock lite nervöst med att börja ta isärr lådan. Då det är första gången jag gör det.