1

Hej! Jag undrar hur man bäst ställer in ventilerna? Hur mycket får det låta från ventilerna? Det ska vara 0.15mm eller?

2 Senaste redigerad av Johan W (2013-04-12 20:11:45)

Jag börjar med 1an och sen backar jag den tills man vridigt 90 gr i fördelaren och då tar jag 2an och backar 90 till: 3an sen 90 till: 4an klart. ICQ/ab

Inte mycket Default/hmm

Ja 0.10-0.15mm beroende på vem man frågar ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Men det får väl låta lite om ventilerna, så att man hör ett tickande ljud? Tickandet är inte högre än vad avgasljudet eller motor ljudet är i övrigt.

4

Men det känns att det låter mer från ventilerna nu än innan jag ställde dom Default/hmm

5

joni1988 skrev:

Men det känns att det låter mer från ventilerna nu än innan jag ställde dom Default/hmm

Du kanske hade för litet spel tidigare...

6

Ja, det är möjligt. Köpte motorn i veckan så vet inte om det har varit fel redan då.

7

Någon har sagt/skrivit att ventilspelet på VW går ihop i drift, verkar stämma även för mig att jag slackar av mer än jag minskar spelet.
Så om din motorn följer det mönstret så borde den klattra mer med nyställd.

S

8

Om det ska vara 0,15 eller 0,10 beror på vilken motor man har, eg. vilka toppar som sitter på. Jag har alltid kört enligt grundregeln 0,15 om du har de gamla runda tornen till vippstället och 0,10 efter det. Kollar man ofta så kan man ställa lite mindre. På gamla motorer kan ventilskaften vara slitna så att man får för mycket spel fast det känns rätt med bladmåttet.

På racermotorer med stålstötstänger kör jag noll och kollar ofta.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G