Hmm försöker hitta hur mycket din framvagn e kortad... e lite sugen att kötta en nuuuuuuu..
778mm är totallängden på torsionsrören, dvs 95mm kortat.
Vill du korta mer så lär du sätta gavlarna på insidan av rambalkarna.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » VW DH -72
Sidor Föregående 1 … 31 32 33 34 35 … 86 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hmm försöker hitta hur mycket din framvagn e kortad... e lite sugen att kötta en nuuuuuuu..
778mm är totallängden på torsionsrören, dvs 95mm kortat.
Vill du korta mer så lär du sätta gavlarna på insidan av rambalkarna.
Thanx!! frågan e hur mycket jag behöver.. blir troligen 7 tum breda fälgar..med et40.. 
Thanx!! frågan e hur mycket jag behöver.. blir troligen 7 tum breda fälgar..med et40..
Gör en mockup med originalframvagnen så ser du hur mycket hjulen behöver flyttas in.
Jag gissar att det blir väldigt trångt om du bara kortar 95mm med dom hjulen.
På min buss ska jag försöka klämma in 8.5 tum breda fälgar så där tänkte jag korta ca 100mm till.
Ursäkta offtopic Andy, nu återgår vi till ditt projekt.
Fundera inte så mycket på splinesen bak, det är ju bara att mäta höjden på svärden och justera till den höjd du vill ha. Med dom justerbara svärden kan du få exakt den höjd du vill ha, så det är väl bara att du provar dig fram.
michaelth skrev:Thanx!! frågan e hur mycket jag behöver.. blir troligen 7 tum breda fälgar..med et40..
Gör en mockup med originalframvagnen så ser du hur mycket hjulen behöver flyttas in.
Jag gissar att det blir väldigt trångt om du bara kortar 95mm med dom hjulen.
På min buss ska jag försöka klämma in 8.5 tum breda fälgar så där tänkte jag korta ca 100mm till.Ursäkta offtopic Andy, nu återgår vi till ditt projekt.
Fundera inte så mycket på splinesen bak, det är ju bara att mäta höjden på svärden och justera till den höjd du vill ha. Med dom justerbara svärden kan du få exakt den höjd du vill ha, så det är väl bara att du provar dig fram.
Lugnt med lite offtopic ! 
Jo det är väl bara att prova sig fram.. men det är ju pyssligt att ta ur & i torisionsstavarna bak...
men ska testa sänkning två innre & höja ett yttre så får vi se var vi hamnar... 
Imorgon blir det testa med att släppa på sänksatserna..efter det så ska jag kika om det går att höja golvet i baljan för att
köra med växellenkaget uppåt istället... Franke har du mått på länkaget i din tråd ?
Hur är det med styrstaget som går till styrsnäckan... behöver man modifiera det nått ?
imorgon blire ut i garaget.... whiiieee 

Du hittar lite mått här: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=50&p=22
Måtten kommer dock inte att stämma helt med din buss men du har nåt att utgå ifrån.
Angående styrstagen så har jag konat om hjälpstyrarmen och vänt staget upp o ner för att inte styrleden ska krocka med framvagnen. (På min buss alltså, inte din styrarm)
Du blir även tvungen att notcha mittbalken litegrann för att staget ska gå fritt.
Räkna dock med att du får ändra justeringen på staget en hel del efter flippning om du vill kunna svänga lika mycket åt båda hållen.
Jag har sett att Kcw använt en rak stång istället så vill du slippa kapa något så kanske det kan vara ett alternativ annars ?
Tack Franke.... ska kika lite idag som sagt på växellänkaget & kolla om det går att
ha det uppåt.. Jo bra å ha lite mått att utgå ifrån.. lär kika lite hur det ser ut.. sen när
jag plockat bort spindlar, bärarmar & övre torisionsrör. så jag kommer åt baljgolvet 
Återkommer med updatering.... kanske 

Okej nu har jag testat de Demian föreslog att ta bort sänksatsöverfallen så
att bilen är fri från torisionen.. & tryckte i luft i dämparna.. då orkade dom enbart upp 10mm.
Kommer lägga luftfjädringen åt sidan ett tag nu & börja med växellänkaget idag.
Jag kommer att bygga mitt växellänkage uppåt istället för neråt.
Så jag kommer behöva att kapa upp lite av golvet framför baljan som finns på pickuper.
sen får vi se om jag behöver kapa något i baljan.. ska ta lite käk nu sen ner igen i verkstan.
/Andreas

Så här ser det ut när jag grejat idag.. tar lite tid att få det så att det funkar..

Berättar mer sen.. 

Oki nu har man fått i sig lite tacos & kikat på film med frugan...
Bilderna föreställer hål upptaget i golv före blajan & hål precis under baljan så
växellänkaget går precis över undre torisionröret.
Eftersom det blir lite klurigt att få in växellänkaget så har jag gjort en tapp som jag ska svetsa dit på
den korta delen av röret som ni ser på bilden.. när det gröna röret är monterat så skjuter man i växeländan i sitt läge
& skjuter i grönröret på tappen & låser med skruven & muttern.
Hann inte mer idag tyvärr.... hade gärna fått "loppa" dit tappen så jag kunde kika om det kommer att funka skapligt...
men jag tror det funkar i alla fall... är lite tajt.... men det är väl bara härligt !? 
Så om detta funkar så kommer jag nog byta ut hjälpstyrarmen (som är omstukad) så sliper jag notcha rambalkarna för styrstagen...
men det återstår att se hur det blir... det jag funderar äver är om handbromsvajrarna kommer krocka med hjälpstyrarmen..
men det visar sig...
Ang. luftdäpmarna så får de vila ett tag & så får jag kika på det senare.
Hjul & fälgar... mja... en viss herre har tjatat att jag skulle ha bytt till wide five.... så det kanske blir så.
& då finns det kanske lite mer "balla" fälgar att välja mellan med bättre bredd med mer.
Sov gott !
mvh/
Andreas

Nu blir det inget meka förns tisdag troligen... fan jag som vill ut nu ! 

Smart med delbart länkage ! Ser fram emot fortsättningen 
Smart med delbart länkage ! Ser fram emot fortsättningen
Ja det lär bli en delning annars får jag inte dit den.. 
Kan bli en till delning men jag hoppas inte.... vi får se... Synd att man inte har tid att vara nere i verkstan idag eller imorgon bara ! 
Ba bita ihop & vänta till på tisdag !

Idag har jag vårtvättat ådin.. efter det så blev det garagemek...
håller på med växellänkaget.. jävligt pilligt & klurigt.. att få till !
Men jag hoppas det kommer funka... helst vill man ju ha så man kan starta bilen upppallad &
testa så att alla växlar funkar...men de kan ja tyvärr inte göra nu.. men ba pilla vidare....
så nu ner i garaget igen....
hoj !

I morgon kanske det kommer lite wide five prylar, tar eventuellt en tur till Ockelbo!
I morgon kanske det kommer lite wide five prylar, tar eventuellt en tur till Ockelbo!
Ah trevligt... hör av dig när du e i krokarna ! 

Nu blir det en lite snabb update..
Idag har jag som jag skrev tidigare hållt på med växellänkaget.. var mer justeringar & pill än jag trodde...
svetsat om hit & dit.. men tror det börjar bli bra nu... men märkte att länkaget blev lite fladdrigt när man växlar..
så bestämde mig för att göra en bussningshållare.. tänkte faktiskt ta skärbrädeplast för att lägga som bussning i
min snygga bussningsfäste hehe... äh den blev väl inte så snygg... men bara det funkar !
Fick kapa upp mer a vid baljan & i golvet på baljan så att länkaget kom upp lite från undre torisionsröret.
Lite justeringar kommer nog göras.. & länkaget är bara punktsvetsat utifall jag lär göra om än en gång 

& så här ser det ut underifrån just nu....

Givetvis kommer länkaget att snyggas till när jag är klar & vet att allt funkar...
Här kommer bussningen sitta för att stadga upp länkaget lite...
får se om det funkar i praktiken...
sov gott !

Det som är på G är byte till wide 5... lite bättre begagnade spindlar & trummor fram samt
att jag ska lägga en beställning på trummor bak från creative engineering 
Hoppas man blir nöjd med wide five nu då
Ska försöka få klart växellänkaget imorgon... men det är lite pyssel kvar med det.
Sen ska jag köpa styrleder & korta dom det blir 2st vänster så man får justering på bägge sidorna 
Kanske byte till rak hjälpsyrarm så man slipper nocha ramen.. men de får vi se hur det blir med det.
Önskar jag kunde ha ledigt några veckor för att bara hålla på med pickupen...
Nästa vecka kommer jag nog inte hinna vara i verkstan så mycket då jag lär jobba för
att en kollega ska iväg på semester.....grrrrr.... 
Jaja... den blir klar när den blir klar helt enkelt 
Hoj !

Lite i taget min vän så kommer du bli klar..förbered i tanken,så du är effektiv när du väl kommer till att meka,så kommer det gå bra! 
Lite i taget min vän så kommer du bli klar..förbered i tanken,så du är effektiv när du väl kommer till att meka,så kommer det gå bra!
Hehe allt på en gång så man blir klar snart !
hehe
Jo man har alltid "planer" i huvvet som man försöker fixa det i praktiken sen.. ibland funkar det ibland inte 

Wide5 blir gött de, härligt jobbat som vanligt!
Wide5 blir gött de, härligt jobbat som vanligt!
Tack MrIcka !

Idag mysmekar jag lite.... orkar inte på nått större...
Gjort ren spindlarna & målade dom...
svetsade klar växlelänkaget & målade....
Ska ner & greja lite till..men vad vet jag inte... men nått hittar jag väl på.. 

Det blir såååå fint när man målar.. man kanske skulle kört med rosa istället ? 

Kanske dum fråga... men kan man flytta bromsljuskontakten till andra sidan som jag visar på bilden ?
Alltså byta plats med bromsrör & kontakt ?
Denna HBC är från min bil som sitter egentligen på en bromsservo.. &
sitter längre bak.. nu har jag flyttat fram bara HBC´n & satt den i fästet för HBC i tvärgående ram..
styrstaget som går till styrsnäckan tar i denna bromskontakt... så..
Kan man byta plats på dem eller flir det anus då ? 
/Andreas

Hum Ingen som vet ang. frågan ovanför ???

Man tycker ju att det borde gå? Det är ju tryck i båda utgångar! Dock spekulerar jag bara! 
Sidor Föregående 1 … 31 32 33 34 35 … 86 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » VW DH -72
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.