1

Besiktigade notchen idag.

Lagret som sitter i övre torisionsrör/bärarm höger sida är glappt.

Nån med tips på smidig lösning?

Tänkte dra ut torisionsaxeln ihop med övre bärarmen men hur kan jag märka hur den satt på inre splinsen?
Vart får man tag i lagret?
Classicvw har inte. Eller nån som vet dimensionen?

Hmmm jag vet inte...

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

2

Beroende på årsmodell är det olika diameter på nållagret.

Nållager, 311401305 = 44 mm
Nållager, 311401305A = 44,2 mm

Plastbussning, 311401317
Bussning, 311401331B

Finns på: http://www.vwispwest.com

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

3

Är inte 44mm standard och 44,2 en överdimension som används vid renovering?

Eller är det olika på framvagnar med trummor/skivor?

Hursom är inte lagret billigt. Så jag funderar på ett alternativ....

Post's attachments

Attachment icon bussning.bmp 948.88 kb, 335 downloads since 2013-02-21 

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

4

Jahapp, vart börjar jag....
Jag påbörjade arbetet med lagerbyte idag på övre torsionsrör.
Jag ska försöka ta lite bilder så kanske hjälper det nån annan.

Själv har jag lite funderingar...

http://forumbilder.se/CDV5J/img-20130408-170537.jpg

Skruv 1. är enbart låsning?
Skruv 2. är nån justering?
Om jag förstått rätt så är det en splinsad torsions stav på typ 3, men är den splinsad i bägge ändar?
Hur sitter staven fast i andra änden? Den nedre staven har ju en skruv på motsatt sida.

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

5

inga splines

sitter ihop med andra bärarmen på andra sidan
lossar du bägge sidornas spindlar så kan du röra armen uppåt å neråt

bägge skruvarna är väl nån sorts låsning
tror inte man kan justera ngt.

6

Hehe. insåg hur dumt jag tänkte....
Övre röret är ju som på en bubbla.

Bjussar på bild

http://home.clara.net/hallvw/type3/T3pbo/T3pb4-11a.gif

http://home.clara.net/hallvw/type3/T3pbo/T3pb4-2.gif

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

7

sedärja!

verkstadshandbok rulez!!   ICQ/ad

8

Glappar det axialt eller radiellt? Det axiella glappet kan man justera med skruv nummer 2.

9

Radiellt glapp...

Tvärriver imorron, å fixar bussningar i lagerbrons istället.

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

10

okej....

När jag fick anmärkningen på besiktningen så tryckte jag in fett i framvagnen eftersom jag behövde bilen...
Så innan jag rev ner igår så provade jag bryta i bärarmen. Då fanns inget glapp.

Hursomhelst så rev jag ändå ner för att kolla.
Lagerna i kanonskick och även bussningarna som sitter längre in.
Så jag rengjorde bara lagren och fettade in dom igen samt monterade tillbaka allt.

Kan fettet "tätat" så glappet försvann?
Nån som vet hur man justerar in "bärarmen" med skruv 2. på bilden ovan?

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

11

Ju mer jag tittar på sprängskissen ovan ju mer ser det ut som om att de övre paret bärarmar är förbundna med en "kränghämmare" (index 10) som inte har någon bärande funktion. De undre bärarmarna har varsin torsionsfjäder (index 1 o 2) som är långa och korsade. Index 10 som bara visas en gång verkar med bildens logik bara vara 1st? Om så ,då borde den vara bultad i varsin bärarm?

Dvs, justering vadå, går det alls???

Typ3 verkar mysko säger typ1 ägaren bakom den här skärmen....

S

12

Sten vw.
Mmmm du har i huvudsak rätt.
Att jag skrev "skruv 2" , gällde inte sprängskissen utan en bild högre upp i tråden.

På sprängskissen ska nr 9 vara en justering för det axiella glappet. Frågan är just hur jag justerar det axiella glappet?
Om nån har/har länk till  en scannad verkstadsmanual vore det guld.

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

13

Pga ombyggnad hemma kommer jag inte åt mina verkstadshandböcker, men om jag minns rätt ska det axiella spelet för de övre bärarmarna ställas så att "bärarmen faller långsamt nedåt av egen tyngd" och sedan ska skruven låsas. Det ska alltså kännas ett mycket lätt motstånd när man rör övre bärarmen upp och ned.

14

HenrikL skrev:

Pga ombyggnad hemma kommer jag inte åt mina verkstadshandböcker, men om jag minns rätt ska det axiella spelet för de övre bärarmarna ställas så att "bärarmen faller långsamt nedåt av egen tyngd" och sedan ska skruven låsas. Det ska alltså kännas ett mycket lätt motstånd när man rör övre bärarmen upp och ned.


Tack å bock

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

15 Senaste redigerad av PeCe (2013-04-13 09:48:53)

Här har du.

http://i50.tinypic.com/v2s5ja.jpg
http://i46.tinypic.com/16bnght.jpg

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

16

PeCe.
Perfekt nu är det inga tveksamheter.
Har du den där manualen som pdf?

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

17

Finns på dansk här: http://issuu.com/cphaircoolers/docs/name9e1574

18

Japp, jag har den som PDF, på svenska.

Skicka din mailadress till: peter (snabela) ppmm.se så skickar jag den till dig.

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968