1 Senaste redigerad av Urban T (2013-04-26 14:44:03)

Kanske en dum fråga, men finns det nåt sätt att ta reda på vilken storlek det är på kopplingen utan att ta ur motorn?
Kan det kopplas till nåt nummer på motor och låda?

Typ 3 Variant -65

2

12-1300 har 180 mm koppling och 15-1600 har 200 mm.

3

Är det så enkelt ICQ/ab
Finns det olika urtrampningslager, eller hur är det?

Typ 3 Variant -65

4

Ja före och efter aug 1970...

5

Tack Stickan.
Snabba och bra svar som vanligt  ICQ/ag

Typ 3 Variant -65

6

Tidiga Typ3 har inte 200mm, dom har 180mm koppling

7

Då kommer ju frågan: Var går gränsen för tidig Typ 3?

Bilen det handlar om är en Typ 3 med typ 1 motor i, men det spelar väl ingen roll bara man vet vilken motor och låda det sitter i.

Typ 3 Variant -65

8

Skarven är mellan 62 och 63 årsmodell

9

Douvrin skrev:

Men den hade heller ingen 1500-motor...Eller?

10

stickan skrev:
Douvrin skrev:

Men den hade heller ingen 1500-motor...Eller?

1500 är väl minsta motorn i Typ3 men de första var ju baserade på 1200-motorn. Sen kom en bastard med axiallagret på mitten innan det "moderna" 13-15-16-blocket kom.
Den 1200-baserade motorn var säl samma som satt i Typ2 om jag fattat rätt, och det händer att jag har.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

En 1600 har alltså 200mm koppling.

Fortsätter med följande fråga:

Det verkar finnas olika tryckplattor till 200 mm koplingar, med och utan ring.

Måste man plocka ner motorn för att veta vilken man ska ha?
Beror väl på vilken låda man har, men kan man kolla det utan att riva?

Typ 3 Variant -65

12

-71 och nyare utan ring. Finns både 180 o 200.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Är det årtalet på växellådan som styr om det är ring eller inte?

Typ 3 Variant -65

14 Senaste redigerad av stickan (2013-04-26 16:46:09)

Urban T skrev:

Är det årtalet på växellådan som styr om det är ring eller inte?

Ja! Och naturligtvis typ av låda..

15

måste man byta kopplingslager om man går från 12-1300 bilar tillen 74,as 1600 motor? isf vad ska man ha?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

16

Har du en låda före 1970 så byter du bara tryckplattan på 1600-motorn till en med ring i mitten.

17

ozeo skrev:

måste man byta kopplingslager om man går från 12-1300 bilar tillen 74,as 1600 motor? isf vad ska man ha?

Det är skillnad på före och efter -71, inte vilken motor det är.

Ali G

18

Lättast är ju om du vet storleken, sen är det bara att köpa en med ring och ta bort den om du har en nyare låda med styrhylsan istället.

19

Nu börjar det äntligen klarna för mig tror jag  ICQ/ab

I vårt fall gällde frågan en AS 1600 motor (som vad jag förstår är nyare än -71) som sitter i en Typ 3 -65.
Då ska man alltså ha en 200 mm med ring på tryckplattan. Under förutsättning att det inte sitter en nyare låda i bilen, eller fattade jag fel ändå? ICQ/ag

Typ 3 Variant -65

20

MrPete skrev:

Lättast är ju om du vet storleken, sen är det bara att köpa en med ring och ta bort den om du har en nyare låda med styrhylsan istället.

En dum fråga kanske, men om man har/köper en tryckplatta utan ring, kan man då flytta bara ringen från en annan tryckplatta till den utan?

Typ 3 Variant -65

21

Ja, det går att montera dit en ring på tryckplatta utan.. har inte testat själv och jag TROR det är ganska besvärligt... Att ta bort den är ju lättare.

22

Urban T skrev:

Nu börjar det äntligen klarna för mig tror jag  ICQ/ab

I vårt fall gällde frågan en AS 1600 motor (som vad jag förstår är nyare än -71) som sitter i en Typ 3 -65.
Då ska man alltså ha en 200 mm med ring på tryckplattan. Under förutsättning att det inte sitter en nyare låda i bilen, eller fattade jag fel ändå? ICQ/ag

Du har fattat rätt.
Sitter den i en -65 så kan ett flertal saker vara ändrade så där är det omöjligt att säga vad som verkligen sitter där.

Ali G

23

nån som har en ring liggandes som har plockat bort sin?
om de går o sätta dit skulle jag behövt en.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg