1

Jag håller på att beställa ny mattsats till min -57:a från Himmelservice.
Dom vill att jag skickar ner mina gamla mattor till dom, trots att dom inte är original!?
Ni som har beställt där ifrån, brukar det gå till så? jag trodde att dom hade egna mallar att gå efter, jag menar så unikt är det väl inte att man behöver mattor till sin gamla ghia??? Tänk om mina hemklippta 70-talsmattor inte alls har rätt form, även om jag tror att det stämmer hyffsat?

2

Jag har bara bra erfarenhet från de. Mina bilar har de alltid haft färdiga mattor till.

3

samma här, dom har gjort ett par ghior till mig, men då har dom haft mallar (60 talare)

Blanda inte ihop min personlighet och attityd.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...

4

Från tidigt 56 till augusti 59 så var det gummi på både golv, torpedvägg, ramtunnel och sidor fram. Endast vid baksätetet fanns det mattor. Så skulle du beställa en original mattsats till en 57:a skulle du bara få några bitar till baksätet. Ingenting till fram.

Gissningsvis vill du ha mattor även vid torpedvägg och sidorna fram (eftersom det eländiga gummit förmodligen självdestruerat för länge sedan) och då behöver de nog veta vad du vill ha egentligen.

Se bild här hur det "ska" se ut:
http://lowlightkaizen.blogspot.se/2013/ … ction.html

5

Härligt!
Det här var precis den information jag ville ha, det betyder ju att jag har originalmattor, där det ska vara det!!!!! ICQ/ab
Det förklarar ju också varför inte alla mattor är utbytta i bilen.
Det blir nog till att ta tillbaka min beställning och vänta på att gummimattan finns till försäljning.
Hoppas dom har förståelse för det på Himmelservice......

Vilken bra blogg du har, Tobias!
Jag har funderat på en sak, när bytte dom från friskluftsrattar på H&V sida, till spakar under ratten?

6 Senaste redigerad av Mohawk (2013-04-11 22:08:02)

TobiasL skrev:

Från tidigt 56 till augusti 59 så var det gummi på både golv, torpedvägg, ramtunnel och sidor fram. Endast vid baksätetet fanns det mattor. Så skulle du beställa en original mattsats till en 57:a skulle du bara få några bitar till baksätet. Ingenting till fram.

Gissningsvis vill du ha mattor även vid torpedvägg och sidorna fram (eftersom det eländiga gummit förmodligen självdestruerat för länge sedan) och då behöver de nog veta vad du vill ha egentligen.

Se bild här hur det "ska" se ut:
http://lowlightkaizen.blogspot.se/2013/ … ction.html

Sidorna fram, dörröppningarna har matta. Gummimattan på torpedväggen är ihopsydd med en matta, Sidorna bak och under bakrutan är med matta. detta gäller 56-59
Det finns nytillverkade gummimattor både till golv, ramtunnel och halvan som sitter på torpedväggen. WW gör de till och med i grått som mig veterligen satt i de flesta av dessa årsmodellerna.

Sorry nu pratar jag om Typ1 ICQ/ab

7

Mohawk skrev:

Sidorna fram, dörröppningarna har matta. Gummimattan på torpedväggen är ihopsydd med en matta, Sidorna bak och under bakrutan är med matta. detta gäller 56-59
Det finns nytillverkade gummimattor både till golv, ramtunnel och halvan som sitter på torpedväggen. WW gör de till och med i grått som mig veterligen satt i de flesta av dessa årsmodellerna.

Sorry nu pratar jag om Typ1 ICQ/ab

...och vi pratar Typ14  ICQ/ad

8

peterpeter skrev:

Härligt!
Det här var precis den information jag ville ha, det betyder ju att jag har originalmattor, där det ska vara det!!!!! ICQ/ab
Det förklarar ju också varför inte alla mattor är utbytta i bilen.
Det blir nog till att ta tillbaka min beställning och vänta på att gummimattan finns till försäljning.
Hoppas dom har förståelse för det på Himmelservice......

Vilken bra blogg du har, Tobias!
Jag har funderat på en sak, när bytte dom från friskluftsrattar på H&V sida, till spakar under ratten?

Spakarna kom 57. Första halvan av 57 såg dom ut lite som golfklubbor, sen kom en mer paddelformad spak.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

9

Skiftet var vid karossnummer 14061 enligt reservdelsboken. Detta borde betyda runt januari februari 1957. (väntar på Toronto flyplats och har inget bättre för mig än att slå i reservdelslistor och blogga...)

10

ICQ/ab Min -57:a har rattar, men så lär den också vara från Januari....

11

Peterpeter : Vad har du för chassinr?

Buss 65
Ghia 57

12

1394554.
Jag var och kollade på din i Gamleby, men frugan la in sitt veto.... Men hon la också in pengar i den som köptes istället! ICQ/ag  Klok kvinna jag har.

13

Jo, du har en klok kvinna. Utan henne hade jag inte haft min ghia ICQ/ab
Jag vet att du var och kollade. Det var 100 som mailade och ringde, men bara två som kom och tittade.
Min börjar på 146, har jag för mig. Så den är väl tillverkad i februari/mars? Den har "golfklubbespakar" till värmen.

Buss 65
Ghia 57

14

Det var just det jag tänkte på, att din har spakar. Funderade på om dom bytte hela fronten från trösklarna och a-stolparna, eller bara skärmarna...

15

Hittade en färgbild på interiören av en brilliantröd 58-59:a. Alla gummimattsdelar är beiga utom själva golvmattorna som är svarta:

http://lowlightkaizen.blogspot.se/2013/ … -farg.html