Däck är beställda...

Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld)
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Brolins Westy -72 Baja Bay
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 … 11 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Däck är beställda...

Cruizern vårpreppad!
Är det en Biltema cykel som legat i en myrstack??
Bonnblästrad Feltemacruizer som fått stå utomhus några år, snart redo för klarlack.
Nya ostar på bussen. General Grabber AT 205 75 R15 på 6,5" breda Mercedesplåtisar. Tiden får utröna hur länge växellåda och knutar håller. 

Yess! Ser fett ut! Hur är den att köra? Ser ut att finnas plats kvar i hjulhusen ju
Tre tummar UPP!
//Daniel Thelin
Av det lilla jag kört tycker jag inte det var någon större skillnad, en original stockhög buss är redan ganska svajjig. Korsa Ölandsbron med dessa fordon i nordlig vind 20m/s är ju riktig spännande.
Jag ska prova lite till innan coilovers beställs.
Åsså en garagebild...
dude. Denna gillar många som kör originalhöga bussar.
http://www.justkampers.com/211-513-031- … -1979.html
30% hårdare och ej justerbara trots namnet. Tycker priset är tilltalande och tänkte själv testa dessa och ev. komlettera med antirollbar rear om det fortfarande gungar...
Vad klurar du på för Coilovers?
Hur mycket högre blev den med nya däcken?
//Daniel
KYBs gasdämpare verkar intressanta om man inte skall ha hjälpfjädrar för att höja lite ytterligare.
Sen återstår det att se om 40-åriga halvrostiga stötdämpartorn klarar belastningen.
Dessa coilovers har jag kikat på...
http://www.classicvw.se/stotdampare-coi … cts_id/495 Tyvärr slutsålda just nu.
http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … up=13&
Men som sagt, får se om det behövs nya dämpare eller swaybars.
Angående höjden ökade den med 35mm.
Här har hobbyelektrikern har varit i farten. Förbrukningsbatteri, skiljerelä, 230-uttag, Ctek-laddare och säkringsdosa är monterat i rock n' rollsoffan. Ström till stereo, innerbelysning, ciguttag och eberspächer är omdraget till förbrukningsbatteri.
var köpte du skiljerelät?
Väldigt snyggt och prydligt! Skulle du vilja vara snäll och rita upp hur du kopplat in förbrukningsbatteriet? Gärna så att en dumskalle (jag) fattar. Jag skulle också vilja ha ett sådant, men har för få hjärnceller för att fatta hur det ska kopplas för att få laddning till båda batterier under färd, och att det bara drar ur ström ur förbr.batteriet vid camping.
Tack på förhand 
Ctek laddaren, vad för modell, CTEK MXS 25?
snyggt!
var köpte du skiljerelät?
Feltema, får se hur länge skiten håller: http://biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbe … ela-25230/
Väldigt snyggt och prydligt! Skulle du vilja vara snäll och rita upp hur du kopplat in förbrukningsbatteriet? Gärna så att en dumskalle (jag) fattar. Jag skulle också vilja ha ett sådant, men har för få hjärnceller för att fatta hur det ska kopplas för att få laddning till båda batterier under färd, och att det bara drar ur ström ur förbr.batteriet vid camping.
Tack på förhand
Jag är också en total dumskalle när det gäller el, hoppas jag gjort rätt.
Här kommer iaf en fantastiskt fin ritning gjord i paint. Skall det vara riktigt gjort skall det sitta en 100A säkring på den grova röda kabeln intill var och ett av de båda batterierna.
Är på jobbet nu, kollar när jag kommer hem till garaget...
snyggt!
Tack!
Tackar för det! Det kommer väl till pass när jag ska koppla. Väldigt enkelt och lättförstått. Perfekt 
Hej. Hur många ampere är ditt förbrukningsbatteri på? Själv hade jag tänkt ha ett 100 ah som förbrukningsbatteri och ett 55 ah som start batteri, vilket ger totalt 155 ah. Biltemas avskiljare tål bara 125 ah står det på hemsidan. Är det ng. som har en lösning på detta problem?
mvh. Ingemar
Laddaren är en Ctek Multi XS 4003. Jag räddade den ur en T3:a innan bussen såldes vidare.
Hej. Hur många ampere är ditt förbrukningsbatteri på? Själv hade jag tänkt ha ett 100 ah som förbrukningsbatteri och ett 55 ah som start batteri, vilket ger totalt 155 ah. Biltemas avskiljare tål bara 125 ah står det på hemsidan. Är det ng. som har en lösning på detta problem?
mvh. Ingemar
Mitt startbatteri är på 54 Ah och förbrukningsbatteriet på 70 Ah.
alpinebubblan skrev:Ctek laddaren, vad för modell, CTEK MXS 25?
Laddaren är en Ctek Multimedia XS 4003. Jag räddade den ur en T3:a innan bussen såldes vidare.
mr.notchback skrev:Hej. Hur många ampere är ditt förbrukningsbatteri på? Själv hade jag tänkt ha ett 100 ah som förbrukningsbatteri och ett 55 ah som start batteri, vilket ger totalt 155 ah. Biltemas avskiljare tål bara 125 ah står det på hemsidan. Är det ng. som har en lösning på detta problem?
mvh. Ingemar
Mitt startbatteri är på 54 Ah och förbrukningsbatteriet på 70 Ah.
Ahaa trodde va en värre pjäs då den såg stor ut på bilden.
Köpte mig en MXS 25, gissa om det är krut i den
25A 
Har många olika inställningar och har det som behövs.
Äntligen en frände, fler höjda bussar till folket!
Snyggt jobbat, fortsätt så..............
Växellådan/knutarna tål ganska mycket, har kört många tusen mil med höjd buss, nemas problemas!
Äntligen en frände, fler höjda bussar till folket!
![]()
Snyggt jobbat, fortsätt så..............
Växellådan/knutarna tål ganska mycket, har kört många tusen mil med höjd buss, nemas problemas!
Skönt att höra angående låda/knutar. Vad är receptet på "Höghuset"? Isvetsad höjningssats? Vad kör du för däckdimension? Tror inte jag sett någon bild på den.
/lite nyfiken.
Den är inte så hög som det låter men med bayframvagn på en split så vinner man några centimeter i framvagnsinfästningen + att spliten är lite lättare, bak lite uppkuggad bay, hade dessutom motorn och lådan lyftad tidigare för markfrigångens skull. Framhjulen är 205/65x16 (tror jag) och bak 235/60x16, alla på Mersa alutillbehörs 7x16, skaplig framkomlighet.
Du har säkert sett bussen den är svår att missa, klargul/mattsvart med frontbåge för kylaren och ett jättetakräcke. Bussen har golfmotor och baylåda.
Ska naturligtvis på VWårträffen 4/5 i Hudik.
Synes någonstans i sommarSverige eftersom den brukar rulla runt 1000 mil/säsong.
Förresten, det finns (eller kanske fanns) en sida som hette bajabus.com där det fanns en massa goa höjdarbilder
och tips.
Kolla om den finns kvar.
Ont om bilder på Mickes höghus men långt ner i denna tråd finns nån bild, och på sidan efter.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 2&p=33
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 … 11 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Brolins Westy -72 Baja Bay
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.