1

Har köpt en 71:ans buss med splittframvagn som jag inte får till styrningen på.
Den svänger bra åt höger men när jag ska svänga vänster vill inte höger fram-
hjul svänga med utan "stannar" halvvägs till fullt rattutslag.
Detta gör att tvära vänstersvängar inte är möjligt.
Har spenderat åtskilliga timmar under bussen och kollat så att inget tar i.
Har justerat styrstag mm men får det inte att klaffa.
Nån som har varit med om liknande eller vet vad som kan vara fel?
Tacksam för tips!

2

Är spindlarna flippade?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Gissar att du bara har ett justerbart styrstag?
Båda stagen bör vara lika långa för att få samma styrradie åt båda hållen m.a.o
kan det vara så att ett stag är kortat men inte det andra.
Lösningen bör vara ett till justerbart stag ICQ/ab

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

4

När hjulen står rakt bör eller snarare skall hjälpstyrarmen, den del som styrstagen till hjulen sitter i, stå rakt i linje med längslinjen på bussen.
Gör den inte det så kommer det att bli väldigt konstig geometri, den styr bara lite åt ena hållet och massor åt det andra.
Är framvagnen kortad?

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

5 Senaste redigerad av Demian (2013-04-09 09:10:51)

En sak som jag skulle gissa på, är att det är styrdämparen.

Då man sätter dit splitframvagn, så går det att använda både splitens och bayens hjälpstyrarm, beroende vilka styrstag man använder.

Det enda som skiljer designmässigt, är att styrdämparfästet sitter på olika sidor på split/bay framvagnen.

Så kör man med bayprylar, måste man antingen flytta över styrdämparfästet, skaffa en styrdämpare med annat slag, köra med sämre svängradie åt en sida eller köra utan styrdämpare.

6

Tacksam för många svar.
Framvagnen ska vara kortad ca 80mm med flippade spindlar.
Båda styrstagen är justerbara, om dom är olika långa vet jag ej, ska kolla.
Ska kolla hur hjälpstyrarmen står.
Dämparen är borttagen.

7

Antar att du inspekterat bussens framvagn olastad.
Ställ upp framvagn och gärna även bakvagn på ett par Lecablock eller dylikt så du kan inspektera svängningen under belastning.
Alla ovanstående förslag är relevanta och undersök dessa under belastning.
Jag gissar på glappa spindlar som inte tar i när du svänger med framvagnen upphissad, men som tar i under belastning.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

8

Har legat under bussen och konstaterat följande:
Styrstagen är olika långa, skiljer flera cm.
Hjälpstyrarmen stog inte rakt, riktade upp den och
bytte även plats på styrstagen på skoj.
Detta gjorde att det såg ut att kunna bli lite bättre men
då tar hjälpstyrarmen i huvudbromscylindern vid högersväng.

Är det möjligt att köra med bromsservo och splittframvagn?
Hur långa ska styrstagen vara?

9

Är det möjligtvis en militärpanel du köpt ?

Kolla så att inte styrstagen tar i ramen när den är belastad, kolla att det är rätt schimsat mellan spindlar o bärarmar och kolla även så att du inte har några bultar som skaver vid spindlarna när du svänger.

10

Nog är det en militärpanel alltid!

Problemet med styrningen är lika både med och utan belastning.

Ska kolla schimsningen, finns väl nån tråd på forumet om hur det ska se ut.

Vad jag kan se så tar det inte i nånstans i karossen, urtag för styrstag

är gjorda.

Det skumma är att det är höger framhjul som vid vänstersväng inte

vill svänga riktigt. Åt höger är det inga problem.

Post's attachments

DSCF2257.JPG, 594.88 kb, 1600 x 1200
DSCF2257.JPG 594.88 kb, 166 downloads since 2013-04-10 

11

Spindelbultarna tar i spindeln på insidan.
Kolla inne i spindeln, bakom spindeltappen.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

12 Senaste redigerad av Demian (2013-04-11 21:04:45)

Har du kopplat loss styrstaget på höger framhjul och kollar att det går att vrida hjulet utan kopplade styrstag?

Om det inte går att svänga ordentligt då, är det som Mogge skriver, att länkpinnens skalle tar i på insidan av spindeln.

Annars får du väl skruva dit ett styrstag åt gången, så ser du ju vilket styrstag det är som krånglar. GustaF har samma problem på sin barndoor, och problemet uppstår då han sätter dit styrstaget som går från hjälpstyrarmen till styrsnäckan. I hans fall är det fel längd på det staget.

13

Först och främst tack för alla tips!!!

Har idag kortat av det ena styrstaget så att båda är lika långa.
Nu går det att styra lika mycket åt båda hållen.
Men vid fullt rattutslag vid  vänstersväng vill vänsterhjulet vrida
sig lite mer, vilket medför att bilen vill "kana" framåt, det är samma
fenomen vid fullt rattutslag åt höger men då vill höger hjul vrida sig mer.
Kan detta bero på att lagringen vid hjälpstyrarmen är glapp eller
är det en justerings sak?
Körde en liten provtur idag och bilen känns lite vinglig.

14 Senaste redigerad av Franke (2013-04-11 22:17:42)

Misstänkte att det var den bussen du köpt , då det är den enda bay jag sett med splitframvagn och bromsservo.
Kikade på den själv och i somras och då var det bara notchat i ramen för ena styrstaget.
Fick intrycket av att den bara var ihopslängd för att kunna stå på hjul , men ägaren före dig har nog fixat lite mer med den sedan dess.

Ditt nuvarande problem låter som för mycket toe out, justera ut styrstagen rejält så blir det bättre , eller så sänker du mer ICQ/ab

15

LARRAMAN skrev:

Först och främst tack för alla tips!!!

Har idag kortat av det ena styrstaget så att båda är lika långa.
Nu går det att styra lika mycket åt båda hållen.
Men vid fullt rattutslag vid  vänstersväng vill vänsterhjulet vrida
sig lite mer, vilket medför att bilen vill "kana" framåt, det är samma
fenomen vid fullt rattutslag åt höger men då vill höger hjul vrida sig mer.
Kan detta bero på att lagringen vid hjälpstyrarmen är glapp eller
är det en justerings sak?
Körde en liten provtur idag och bilen känns lite vinglig.

Det du beskriver är Ackermannvinkeln. Alla framvagnar måste fungera så men du kanske har för stor effekt på din bil pga ihopplock av icke kompatibla delar?
http://www.jalopyjournal.com/forum/attachment.php?attachmentid=502592&d=1222064081

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Till sist verkar styrningen funka bra, efter att toe-out blivit toe-in och en liten notchning till i ramen.
Bara lite justering av bromsar, ev. en tubbning av hjulhusen. Hjulen tar inte, i såvida man inte
kör på blött grus som fasnar på däcken och vipps....blästrat hjulhus. Onödigt att man geggat
in hjulhusen i underredsmassa.

17

Skönt å höra att det löste sig!  ICQ/ag

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

18

Tack för alla tips och råd ICQ/ag !