1

Hej.

Jag håller på att sätta ihop en motor och har stött på ett litet problem. Jag har lagt i nya kamaxellager och ny kamaxel och det känns som kamaxel kärvar i lagret med utvikta kanter om ni förstår vad jag menar, kamaxel har inget axialspel alls.
Är det något som ska slitas in eller ska det finnas ett lite axialspel på kamaxeln också? Det är vid pilarna som det är väldigt tight.


Mvh

Lars

Post's attachments

kamlager.JPG, 255.69 kb, 1824 x 1368
kamlager.JPG 255.69 kb, 181 downloads since 2013-04-08 

2

Om det kärvar nu kommer det att skära, ingen plats för oljefilm.
Jag har inte verkstadshandboken här men det ska vara ett axialspel, troligen runt 0,1 mm.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Jag brukar använda 400-800 våtslip papper och en planskiva för att fixa axialspelet på lagret(0,1mm)  ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

4

Man får väl slipa ner det till rätt spel om jag minns handboken rätt..? Ta en plan skiva, tex glas och fint slippapper.

5

En sak till att kolla - det kan vara så att båda lagerhalvorna har "notchar" i sig som skall göra att de ligger still i blocket - har du inte motsvarande i blocket ger detta ett tryck på lagret som gör att det kärvar.
ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

6

Du får slipa ner kanterna på lagerhalvorna så att du får ett kännbart spel 0.1. Sen bör du slipa av kanterna på nockarna som lyfter ventilen. Om du vill se hur det skall se ut ta fram en originalkam och jämför gradningen av kamnockarna. Jag antar att VW-werk inte skulle ha gradat kammarna om det inte behövdes med tanke på antalet dom tillverkade. Jag tror att gradningen är gjord för att när kam och lyftare börjar bli slitna så skall inte dom vassa kanterna gräva ett hål i lytaren. Bara min egen teori. För att kolla om kammen går lätt kan du snurra på veven och om änden på kammen vill lyfta så har du problem.

7

Va likadant på min kam. Lämna istället kammen på slipning så slipper jag slipa lagert nästa gång de ska bytas.
Tydligen inte helt ovanligt att kammarna inte alltid håller rätt spel.

8

Ja det är ju säkert flera minuters arbete att slipa ner ett lager så det tjänar man ju snart in med att slipa en kam som man kanske byter lager på 1-2 ggr under dess livstid.  ICQ/ae

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G