1

Är det någon som vet om det finns färdigsänkta framvagnar till split eller bay att köpa. Skall passa en 69 bay. Den jag har är i så bra skick att det känns dumt att börja karva i den. En dag vill man ha original.

Om jag sänker min pickis med ca 5-7 cm fram och lika mycket bak. Vad kan jag göra för att inte förlora så mycket i lastförmåga. Eller den blir det samma?

Tips!

2

ska du inte sänka mer så sätt i en splittframvagn och flippa spindlarna

3

Kan man använda fjäderpaketet från bayen i en split, eller är det andra mått på det?

Kan man göra nått i bak så man inte förlorar lastförmågan?

4 Senaste redigerad av Demian (2013-04-07 17:52:38)

Du behöver bara sänka 1 hack bak och ev plocka bort genomslagsgummit. Jag förstår inte vad du menar med lastförmåga. Men det är inga probelm att köra prylar med en sänkt buss.

Fram behöver du bara sätta i en vanlig sänksats, så kommer du ner dom centimetrarna.

Strunta i och köp en annan framvagn och sätt i en sänksats istället. Den dagen du vill åka originalhög, så är det ju bara att höja den. Det är ju sänksatsen är till för. Jag har ju svårt att se att en isvetsad sänksats skulle sänka originalvärdet på nått vis. Dvs att din buss blir bortvald vid ett köp bara för att det sitter en sänksats där.

Likaså slipper du ha en framvagn liggandes under alla år, bara för att ev i framtiden åka originalhög.

Torrsionen ser lika ut på bay och split. Ev kan det skilja i längden. Och om det gör det, så borde bayens vara längre, men det är jag osäker på.

5

Håller fullständigt med Demian!

Sätt i en sänksats.

bugnbus.se

6

Annars kan du köpa en uppsättning spindlar med bärarmar och nya leder av mig som jag aldrig monterade endast upppackad ur kartongen.

7

Jg har en sänksats liggande tyckte det bara var synd att sätta klingan i hela saker. Jo jag lastar mycket på bussen, som mest 900kg men då var den rätt så i botten. Kan man sänka den och samtidigt styva upp den så den inte sjunker ihop så mycket. Det är det jag menar med lastförmåga. Jag vill inte att de ska gå att lasta mindre efter sänkningen eller det är oundvikligt. Sänkspindlar är väll kostsam historia?

Sänksatser fram och ett hack i ändan får det nog bli.
Tack för bra svar.

8

Om du lastar på 900kg på flaket så lägger den sig förmodligen på genomslagsgummit. Enda skillnaden mot då du sänker, är att den lägger sig tidigare på genomslagsgummit. Men det går ju kapa bort nått varv på gummit, för att kompensera sänkningen.

Prova kör coilovers bak. Det borde  hjälpa en del.

9

coilover vad är fördelen med dem i förhållande till vanliga dämpare. Är de styvare eller?

10

På en coilover har du en fjäder som sitter runt dämparen så du får en extra fjäder som tar last

Nytt mob nr...

11

Det låter ju bra. Men bör min inte ha samma dämpare i fram, för annars är väl risken att den blir styv i bak och mjuk i fram.

Då jag aldrig hört talas om coilover innan vet jag inte vad som är bra. Några förslag på märken? som inte kostar skjortan. Bra standard så att säga.

12

Up north har till bubbla för ca 800:- paret. De passar fram på bay och bak kan de passa då man sänker. Men jag vet inte hur det är om du bara sänker ett hack.

13

Det var billigt. Det jag såg efter en snabb googling var närmare 2-5 tusen. Men det kanske var värsting grejer för racing. Tack för infon, nu är jag lite klokare.