1

Vad är det korrekta namnet för dessa fälgar? http://vwnettet.dk/topic/163496
finns dom att köpa i Sverige? Var hittar jag dom annars?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Der Steiner Rad eller RDW heter dom men dom tillverkades väl bara i en begränsad upplaga...?
Tror inte att dom finns att få tag på längre förutom begagnade då.

Buy the ticket, take the ride... - HST

3

RDW och Der Steiner Rad, det är "samma" fälg, men med två olika tillverkare, nämligen dessa tillverkare. DSR har gjort en upplaga på 50, tror jag det var. Å dessa "kommer aldrig"  att tillverkas mer. RDW tror jag tillverkar dessa fortfarande, med de är tunga som bly, å inte lika perfekta (tysk /amerikansk tillverkare.)

Demian har full koll på dessa fälgar, det finns risk för att jag far med osanning.

Jag hade ett par på g från en dansk, men de skulle kosta 2500 euro, så jag klev av, det är förmodligen en av dessa 50 sett.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

4

Så den serie på 50set som döptes till Der Steiner Rad och tillverkades i Tyskland är bra fälgar och dom som RDW fortfarande tillverkar är Amerikanska och skit? Dom på bilderna på VWNettet står det RDW på men det ser ut och bara vara diverse illustrationsbilder från theSamba...

5

Om jag nu fattat rätt, så är det typ så, för yäänken som gör "kopiorna" (RDW) vill väl göra deeg, å den som gjorde "originalet" (DSR) gjorde bara 50 set, för att de skulle vara limiterade och väldigt unika och speciella. Om jag fattat rätt är det så iaf.
Busscolector har ett sett RDW och dom ser ju sjukt grymma ut, men som sagt så är det en stålfälg som blir väldigt tung, gämfört med originalfälgar, eller dito alusar / magnesium.

Men, somsagt riktigt grymma, å ser nog innihellvette bra ut på rätt bil.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

6 Senaste redigerad av Demian (2011-03-21 10:46:20)

50 split skrev:

Demian har full koll på dessa fälgar, det finns risk för att jag far med osanning.

Fullkoll och fullkoll ICQ/ab

Jag blev nyfiken om den mytomspunna färgen och läste lite om den på olika forum.  ICQ/ab

Det hela började i staterna med att Empi ville ta fram en tillbehörsfälg på -60 talet. Två designers fick uppdraget och två prototypfälgar gjordes. Den ena var en plåtfälg och det andra var ironcrossfälgen.

Empi valde plåtfälgen och den fick heta Sprintstar.

Ironcross fälgen blev liggande i källaren hos designen Dave Deal i närmare 40år, tills en skribent på Hotvw fick nys om den och gjorde ett repotage om den för ca 10år sedan. Det måste ha varit många som fick ideér om att börja tillverka fälgen.

Två tyskar skred till verket och ville ha ett varsitt set på sina bilar. Men det drog iväg i pris, så dom bestämde sig för att göra 50 set för att finansiera sina egna.

Enligt vad dom säger, så försökte dom få tag på killen som hade designat fälgen utan resultat, så dom började tillverka fälgen utifrån bilden.

Då dom hade fått fram sitt första set, så visades den upp på Volksworld. Dom kallade hjulet för Der Stainer Rad.

Men då hjulet blev officiellt, så visade det sig att en norrman hade fått tillåtelse att tillverka fälgarna av designen Dave Deal. Norrmannen blev väl inte så nöjd och skrotade sina planer.

Dave Deal och tyskarna kom i kontakt med varandra och kom överens om att de skulle få tillverka 50set och att de personligen skulle flyga över till Californien och leverera ett set till honom som tack. Han hade nån vw som han ville ha fälgarna på.

Men då de skulle skriva kontrakt, så gick det enligt tyskarna inte att få tag på Dave Deal. Och i den vevan började Randar tillverka fälgen. Randar och Dave Deal bodde i samma trakter och Randar hade nu fått tilllåtelse av Dave Deal att tillverka fälgen och kallade fälgen RDW ( Real Deal Wheel )

Der Stainer Rad har väl hittills tillverkats i ca 30 uppsättningar och de kostar ca 20-25000:-  RDW kostar väl runt 8000:-

Man kan ju diskutera länge om vilka som är äkta och vilka som är kopior. Men klart är, att de tyska fälgarna är tysk ingenjörskonst och att de amerikanska är lite si sådär i kvalité

Det finns lite olika versioner om hur allt gått till, men det här är min tolkning.

7

Sådan här historier är roliga att läsa om, tackar för det Demian

8

Riktigt ball läsning,är det från The Samba?

9

Tackar för all info, det var intressant läsning...

Det är en kompis som är intresserad av ett set, till min gamla 68 pickis.

Hittade denna annonsen på Samba
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … id=1096942
Han ska kolla fraktalternativ, mm

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

10

Din polare kanske borde läsa den här tråden innan han överför några pengar till RandarWheels: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … mp;start=0 Det är 21 sidor och läsa och några år gammal men intressant läsning.
Det verkar som att dom som bor i köravstånd från honom har goda erfarenheter av och göra business med han medans 'over seas' kunder av och till sliter lite med pengar och leveranser...

Som sagt, tråden är några år gammal men intressant och läsa genom om man skall överföra 950dollars + frakt till US

11

jag skulle också vilja ha ett set rdw=) sjukt snygga