1

Jag chansade och köpte Empi 5 fälgar till Varianten. Har hört att det ska fungera.
Bilen är sänkt ett yttre fram och orginal bak. Kanske ska sänka ett hack till fram och ett bak men har inte bestämt mig.

Vilken bredd och profil på däcken ska jag ha för att dom inte ska ta i?

Typ 3 Variant -65

2

Är det ingen som åker med Empi 5 på typ 3 som kan tipsa om vilken dimension som får plats?

Jag tror mig ha hört att det funkar med 165 eller 175, men man vill ju inte chansa och behöva köpa flera uppsättningar däck.

Typ 3 Variant -65

3

Vet inte hur det skulle se med "smala" däck på Fivespoke ? Det är ju svårt att ändra på offsetten som man annars kan göra på en plåtfälg. Jag har 165 på mina 5,5 Sprintstars (ET06) och tycker det ser OK ut, får in ett finger så 175 kanske skulle funka ?
Annars kan man byta till kortare drivaxlar men det blir ju lite mer ingrepp.
Det finns lite tips på folk här på forumet som provat olika på sina Varianter eller Notchar om du söker.
Här finns lita att kolla på.
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … dimensions

4

Det finns väl rätt många olika offset på "EMPI 5" och är de dessutom äkta så är de väl 5" breda medan eftermarknads är 5½(?) så frågan är nog lite svår att ge ett klart svart på.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5 Senaste redigerad av chanel (2013-04-07 10:31:02)

Har åkt med 5spoke 5,5/15 et 13 på min 62a som är sänkt tror det är ett hack inre och ett yttre och då kunde jag inte åka på 165/15 utan fick ha 155/15.
länk till bild på DBRs hemsida. är på sida 2 http://www.dbrvw.se/foton-ccc08/index.html

6

Svwerker skrev:

Det finns väl rätt många olika offset på "EMPI 5" och är de dessutom äkta så är de väl 5" breda medan eftermarknads är 5½(?) så frågan är nog lite svår att ge ett klart svart på.

Tänkte inte på att det skiljer mellan tillverkarna.
Fabrikatet är JBW, 5,5" breda med ET 20.

Mauri på Up North kände nån som åkte med dessa fälgar på typ 3 och det funkade, men osäker på vad han har för däckdimension.

Typ 3 Variant -65

7

Jag har JBW Torque's på Notchen, 5X15 / ET20.

Med originalhöjd i bak och 175/65-15 på fälgarna så får jag in ett lillfinger mellan däck och skärmkant. Inte mycket men det rubbar inte.
Sänkt cirka 5-6 cm i fram och 165/65-15 på fälgarna rubbar det ordentligt i skärmkanterna när nu svänger.

Så ska du åka på 5,5" / ET20, så måste du ha smalare däck. Men misströsta inte, se en fina gröna Notchen nedan. Där har du din lösning.

/ P

http://i48.tinypic.com/10rv894.jpg

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

8

Tackar PeCe  ICQ/ab .
Menar du att jag måste gå på 155?
Vilken dimension sitter på den gröna? Den ser rejält sänkt ut, men det kanske är en fördel bak?

Kanske man ska gå på 145 fram och 165 bak?

Typ 3 Variant -65

9

hej urban det sitter 155 ibak och 165/50 ifram och det funkar bra för mig och jag har långa drivaxlar på den. och det är den gröna notchen på bilden mvh danne

10

Snygga Notchar ni har.

Det var annorlunda, smalare bak än fram  ICQ/ab

Känns som jag kan köra på 145 eller 155 fram och 165 bak. Min bil kommer inte att vara lika låg som din.

Tack för svaren  ICQ/ag

Typ 3 Variant -65