Jag var vist helt ovetande ägare till en lyxbuss.

Var ju på Jönköpings veteranbilsmarknad igår.
Köpte ett nytt laddrelä Och bytte det ida 7.5 volt laddar den nu mot tidigare 6,5.
Så nu hoppas jag att man vågar kör med ljuset på:-)
Glömde ju meddela att jag också köpte en brotch på marknaden i Jönköping i lördags.
Bytte ju spindelbussningar i våras men det blev inte riktigt bra då jag inte lyckades lina dom 2 bussningarna riktigt med den jag använde då.
Ska göra ett nytt försök om någon vecka med denna tingest.
Sen kan man ju fundera om man är riktigt funtad när man köper ett verktyg för 300 spänn istället för en komplett spindel för 250kr???
Men det är en annan fråga. 
Det är en sån brotsch jag använde till mina bussningar,funkade kanon.
tja men brotschen går ju att sälja vidare, när du e klar, om den inte legat och rostat rent fördj'vligt behöver du inte tappa något på affären.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Glömde ju meddela att jag också köpte en brotch på marknaden i Jönköping i lördags.
Bytte ju spindelbussningar i våras men det blev inte riktigt bra då jag inte lyckades lina dom 2 bussningarna riktigt med den jag använde då.
Sen kan man ju fundera om man är riktigt funtad när man köper ett verktyg för 300 spänn istället för en komplett spindel för 250kr???
Men det är en annan fråga.
Hur gick det?
Är sugen på att investera i denna tingesten med.
Kom på att jag har en "granne" som ju faktiskt farit land och rike runt för att utbilda folkamekar på 50- och 60-talet. Han har drivit verkstad ever since och kan ju ha lite godis kvar känns det som. (Han har lådvis med utslitna bromsklossar och torkarblad, så viss separationsångest har han).
Men har även läst lite om dom som ratar brotschning och istället förordar att man honar dom sista tiondelarna.
Då är det ju en smal sak att fixa då man ju har 18mm borr som är långa nog att linjera båda hålen samtidigt.
Att en honing, ett hål åt gången, skulle göra att dom inte linjerar längre känns ju inte jätte troligt.
Jag använde en exakt likadan brotsch och det blev perfekt.
sewe66 skrev:Glömde ju meddela att jag också köpte en brotch på marknaden i Jönköping i lördags.
Men det är en annan fråga.Hur gick det?
Kom på att jag har en "granne" som ju faktiskt farit land och rike runt för att utbilda folkamekar på 50- och 60-talet. Han har drivit verkstad ever since och kan ju ha lite godis kvar känns det som. (Han har lådvis med utslitna bromsklossar och torkarblad, så viss separationsångest har han).Men har även läst lite om dom som ratar brotschning och istället förordar att man honar dom sista tiondelarna.
Då är det ju en smal sak att fixa då man ju har 18mm borr som är långa nog att linjera båda hålen samtidigt.
Att en honing, ett hål åt gången, skulle göra att dom inte linjerar längre känns ju inte jätte troligt.
Jag har inte testat den än men jag gjorde samma operation i våras med en likadan brotch fast utan styrning.
Då var det svårt att lina dom 2 bussningarna så dom hamnar parallellt med varandra.
Blir nog enklare med denna fast jag har inte hunnit testa än.
Bussningen är gjord i mässing så det blir nog svårt att horna för det kletar säkert i stenarna
När man använder en ställbar brotch så är det viktigt att man inte vrider den baklänges utan drar den medsols även på uppvägen.
j:son skrev:sewe66 skrev:Glömde ju meddela att jag också köpte en brotch på marknaden i Jönköping i lördags.
Men det är en annan fråga.Hur gick det?
Kom på att jag har en "granne" som ju faktiskt farit land och rike runt för att utbilda folkamekar på 50- och 60-talet. Han har drivit verkstad ever since och kan ju ha lite godis kvar känns det som. (Han har lådvis med utslitna bromsklossar och torkarblad, så viss separationsångest har han).Men har även läst lite om dom som ratar brotschning och istället förordar att man honar dom sista tiondelarna.
Att en honing, ett hål åt gången, skulle göra att dom inte linjerar längre känns ju inte jätte troligt.Jag har inte testat den än men jag gjorde samma operation i våras med en likadan brotch fast utan styrning.
Då var det svårt att lina dom 2 bussningarna så dom hamnar parallellt med varandra.
Bussningen är gjord i mässing så det blir nog svårt att horna för det kletar säkert i stenarna
När man använder en ställbar brotch så är det viktigt att man inte vrider den baklänges utan drar den medsols även på uppvägen.
Det är ju helg och då ska man ägna sig åt sin egen bil lite. 
Tänker bara att med ett borr genom båda bussningarna gör ju att man försäkrar sig om att dom dels är runda och dels linjerade. Det är dessa två grejer som brukar ställa till det tydligen. Även om man köper allt med bussningarna ipressade från fabrik så ska det tydligen vara en överhängande risk att hålen inte är 100 runda om dom inte är bearbetade efter pressningen.
Att sen hona upp någon tiondel är enkelt då bussningarna är i mässing.
Ordentligt med kyl/smörjmedel gör ju att stenarna inte precis kletar igen.
Mest en fundering.
sewe66 skrev:j:son skrev:Hur gick det?
Att en honing, ett hål åt gången, skulle göra att dom inte linjerar längre känns ju inte jätte troligt.Jag har inte testat den än men jag gjorde samma operation i våras med en likadan brotch fast utan styrning.
När man använder en ställbar brotch så är det viktigt att man inte vrider den baklänges utan drar den medsols även på uppvägen.Det är ju helg och då ska man ägna sig åt sin egen bil lite.
Tänker bara att med ett borr genom båda bussningarna gör ju att man försäkrar sig om att dom dels är runda och dels linjerade. Det är dessa två grejer som brukar ställa till det tydligen. Även om man köper allt med bussningarna ipressade från fabrik så ska det tydligen vara en överhängande risk att hålen inte är 100 runda om dom inte är bearbetade efter pressningen.
Att sen hona upp någon tiondel är enkelt då bussningarna är i mässing.
Ordentligt med kyl/smörjmedel gör ju att stenarna inte precis kletar igen.
Mest en fundering.
Tror inte du hornar några tiondelar kanske hundradelar annars blir det nog en långdragen process.
Och för att få det runt så är nog brotchning det enda.
Problemet är också att det är svårt att spänna upp spindeln rakt då bussningarna lutar i spindeln.
Däremot så kan man svarva bussningen innan man pressar i den för att snabbare kunna brotcha det sista.
Får man inte till detta så kommer bussningen att slitas ut väldigt fort och man får göra om det hela ganska snart.
Det som hände med min var att det inte linade och styrningen blev trög och ratten går inte tillbaka när man svänger.
Om det varit stål så handlar det om hundradelar ja, men mässing.
Undrar det ja. 18,016-18,034 ska det va så det känns görbart att hona det sista.
Tror jag ska borra ett hål först och kolla rundhet och den exakta diametern.
Får väl bli en projekttråd här med.
Köpte ju en typ1 -59 Av Björn Ekholm här på BV och är jätte nöjd.
Tanken är att köra och samtidigt förbättra efter hand.
Har ju min motor tråd "Sniktrimning kanske 10 hästar till" Som just nu får stå tillbaka för vw åkande och brist på maskin tillgänglighet på jobbet.
Men det kommer.
Har redan kört ca. 150mil utan större fadäser.
Vad jag gjort är att målat bottenplattan invändigt och lagt i nya TMI mattor.
Bytt spindelbussningar och besiktigat om kärran.![]()
Dagens händelse var att tomgången försvann hux flux från att varit helt stadig till noll från ena stunden till den andra.
Men det är väl det som är tjusningen med gamla bilar.
Får kolla på det i morgon och se vad som har hänt.
Skulle bara höra vart du har köpt mattorna? Mvh Stoffe
Ragtop 60 No name
Clasic vw up north
http://www.classicvw.se/tmi-mattsats-t1 … ts_id/2449
Kvällens mek blev justering av bakbromsar för den drog lite snett.
Efter det så gav vi oss på dörrgångjärnet the Peffe way.
Inget jag rekommenderar om man har en lack man är väldigt rädd om.

I morgon så blir det Trävattna och Nizekustoms hönshus:-)
Får väl skriva lite här men det händer inte så mycket då jag mest kör med bilen.
Det enda som jag har gjort är att sätta i EMPI spaken jag vann på FanFest.
Blev riktigt bra.
Sen kom morsan hemsläpandes med en liten påse och i den låg en fin baklampa med snowflakeglas.
Bättre än kantareller.
Frågade om det fanns fler? Hon skulle kolla nästa gång.
Annars så har jag bara justerat bromsar och bytt olja.

Snyggt, Olle 
Är det inte skönt när värmen blåser på högerfoten? 
Har inga värmekammare Tomas så det var ingen idé att fixa med sådana detaljer.
Har en värmekammare liggandes men det sitter ett competitionsystem på och det funkar inte med kammare tydligen.
Sen kör jag bara på sommaren och har hittills inte haft något behov av värme.
Hoppla, den här fina bilen har jag ju ägt två gånger!
Roligt att se att den rullar på - den ser lite roligare ut nu än när jag ägde den dock... och mycket finare än när jag drog ut den ur en lada utanför Vislanda i början av 2000-talet. Bifogar två bilder från 2002 och 2004.
2002.
2004.
Går 1300:an i den fortfarande?
Porsche A111 Allgaier 1955, Grålle 1953
Samma årsmodell, växelspak och golvmatta som min Typ 1a.
Trevligt!
Trevlig bil .
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Kul detta hade jag missat:-)
48 2012-11-27 00:38:21 Senaste redigerad av sewe66 (2012-11-27 00:41:40)
Lite om höstens projekt.
Bubblan har fått nya bromsar bak och lite allmän service som nya stift och ny olja.
Inte så mycket där alltså.
Sen sprang jag på en gammal moppe, och efter som alla i min ålder här om kring håller på med mopeder så måste man ju prova det med.
En DBS Safir av tidigt 70tals modell som jag har frågat om jag fått köpa ett tag nu blev helt plötsligt tillgänglig.
Bakaxel saknades och enligt utsago så har den stått i minst 30år. Det står 650mil på mätaren.
Saknades gjorde alttså bakaxel kjedjeskydd.
Enligt experterna så var det omöjligt att få tag på.
Men hade tur och hittade grejer på Tradera till bakaxeln.
Kjedjeskydd var värre men där fick det bli ett hemmabygge.

Efter genom gång av motorn som hade satt sig under åren lopp och den provstartats,
Så konstaterade man att en 1hk och automat så orkade den nog inte med en gubbe på 100 pannor så operation filning inleddes.
Några engagerade vänner en fredagskväll i Peffes garage och några pilsner senare så körde jag hem med kompisen på pakethållaren och det är ganska backigt i byn

Nu står även moppen parkerad tillsammans med med bubblan,
och en nöjd dotter som vill åka moppe till våren fast hon är ju bara 9 så får nog bli på pakethållaren.
Sen har det röjts lite i gamla förråd på jobbet och vi hittade lite trycksaker för förpackningar till artiklar som tillverkades på Mekaniaverken som det hette då.

Finns en hel låda med olika schabloner.
49 2013-04-06 22:59:19 Senaste redigerad av sewe66 (2013-04-07 09:41:37)
Efter som bubblan inte är besiktiga och så kommer förbli någon vecka till ,så plockade vi fram moppen idag och tog en tur.
Sommaren är inte långt borta 
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa