1

Skulle det kunna funka med denna lösning: (en bit ner på sidan)

http://ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php? … start=2370

Eller måste dubbelgolvet svetsas på plats?

2

Popnuts e ju ett skruv förband.. visst  det ser bra ut men har förmodligen inte hållfastheten som svetsar. varför inte svetsa fast plåten.. när fordonet e rost sanerat, bör det hålla mer än man behöver endå.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Det funkar utan dubbelgolv oxå, som du vet ICQ/ad

Dubbelgolvet lär inte ramla av med bultförbandet, men vill du ha hela styvheten(som är hela poängen med dubbelgolv) så får du svetsa..
Har vi inte snackat om det förut?

Jag känner f.ö en kille som kör med dubbelgolv fastsatt med några plåtskruvar, det enda det golvet gör är att samla skräp ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Jag kommer att ha mitt dubbelgolv skruvat.
Jag anser att om jag sätter skruvarna på samma avstånd som jag skulle ha satt punktsvetsarna så kommer styvheten inte att påverkas så mycket

Nytt mob nr...

5

Anledningen till att jag ställer frågan, är att jag ska behandla underredet på bussen med varm zink... (se link)

http://guneverken.se/?kategori=5&id=5

Om jag väljar att skruva dubbelgolvet, kan jag ju få zinkbehandlat emellan golven ochså för ännu bättre skydd...

Men det är ju vigtigt att det blir tillräckligt vridstyvt....

6

Kan någon som är negativ till skruvat golv förklara för mig hur dom tänker (menar inte att det är fel, bara nyfiken)
Om vi antar att man punktsvetsar golven (för om man helsvetsar dom förstår jag att skruvat är klenare).

Vad gör ett korrekt skruvförband klenare än en punktsvets?


Så här tänker jag
Om vi dessutom antar att dom flesta här gör hål och migsvetsar punkterna, antar att man gör 8mm hål.
Då kanske man i snitt kommer få 7mm svets i den undre plåten (då det är sällan man får ut svetsen ut i kanten på svetsen, iaf jag)
Då har man en yta som håller ihop det som är ytterkanten på en diameter 7mm och höjden 1,5mm(antar plåttjocklek) inte så mycket.

Om man istället gör 8,6mm hål och skruvar m8, samt har bricka med dia 16mm.
Ytan som då håller ihop det är ytan som blir mellan skruv diametern och ytterkant på brickan, dvs 16-8 och samma plåttjocklek.

Sen har punktsvetsar fördelen att man inte kan vrida plåtarna i förhållande till varandra, men denna fördel försvinner mer och mer ju fler skruvar man har.

Tex sätter man ihop två plåtbitar med ett hål, då kommer punktsvetsen vara överlägsen i vridstyvhet. Du kommer inte kunna rotara dessa plåtar i förhållade till varandra (utan att förstöra) men om man kollar i den andra ledden dvs försöker bända iser plåtarna så kommer bultförbandet vara starkare pga sin större yta.

Ex 2 : sätter man ihop två plåtbitar med 5 hål cc 50, då kommer du troligen inte känna någon större skillnad mellan svetsning och skruvning.

Nytt mob nr...