1

Har nu fått hem min nya generator och fick på remskivan men när vi skulle ta och sätta dit fläkten och plåten så gick det inte alls.
Har jag fel fläkt och plåt eller är det generatorn som är fel?
Han skrev då att det skulle passa och många andra här skrev det.
Själva adaptern skiljer högst NÅGON mm, alltså det är väldigt nära den ska gå på och plåten skiljer kanske 2 cm mellan varje skruv.
Bifogar bild om det skulle hjälpa.
Jag hoppas det inte är generatorn som är fel och hoppas bara man kan köpa ny fläkt/plåt eller modifiera det, kanske göra längre hål på plåten och svarva ur adaptern.

Post's attachments

20130404_195010.jpg, 320.79 kb, 816 x 612
20130404_195010.jpg 320.79 kb, 161 downloads since 2013-04-04 

20130404_195032.jpg, 697.35 kb, 1632 x 1224
20130404_195032.jpg 697.35 kb, 167 downloads since 2013-04-04 

2

Till 12v växelströmsgenerator ska du ha en 3-delad plåt, 6v plåten funkar inte så bra, för då hamnar fläkten för långt ut. Remskivan måste man väl också byta tror jag.. (inte helt säker).

3 Senaste redigerad av alpinebubblan (2013-04-04 19:51:48)

MrPete skrev:

Till 12v växelströmsgenerator ska du ha en 3-delad plåt, 6v plåten funkar inte så bra, för då hamnar fläkten för långt ut. Remskivan måste man väl också byta tror jag.. (inte helt säker).

Okej, Denna plåt du tänker på?
http://www.classicvw.se/plat-bakom-gene … ts_id/4349
Hur är det med själva adaptern då?
Remskivan passa bra på generatorn så vet inte om jag behöver byta den.

4

Precis den plåten ja.

Adapter? Jag har ingen adapter vad jag vet iaf.. Se till att det är rätt fläkt till rätt kåpa bara.. 37mm tjock har jag för mig den ska vara till doghouse kåpan.

Om remskivan passar ska den nog inte behöva bytas.. Men hur är det med generatortornet.. Det är väl inte samma till 6v och 12v.. ?

5

Finns ju tre olika generatortorn. 6 12 och vxl strömmare.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

6

MrPete skrev:

Precis den plåten ja.

Adapter? Jag har ingen adapter vad jag vet iaf.. Se till att det är rätt fläkt till rätt kåpa bara.. 37mm tjock har jag för mig den ska vara till doghouse kåpan.

Om remskivan passar ska den nog inte behöva bytas.. Men hur är det med generatortornet.. Det är väl inte samma till 6v och 12v.. ?

Alltså adaptern jag mena är från rund till fyrkantigt hål. Om det är en adapter vet jag inte men kallade det för det.
Tornet måste jag byta ut till 12v då det är större diameter.
men fortfarande orolig angående den här adaptern, vad ska jag göra åt den?
Om jag köper plåten, då passar det med skruvarna?
Tänkte bara så jag inte blivit typ lurad och inte tornet passar heller....

7

Inga fler ideer på hur jag kan fixa?
Eller bästa och köpa 3 delade plåtarna och sen svarva adaptern?

8

Jag vet inte vilket hål du menar som är runt..? dvs vad det är för adapter du menar.. hålet i remskiva? hålet i fläktkåpa?

För att montera 12v växelströmsgenerator behövs
12v växelströmsgenerator
3-delad plåt mot fläkthus
Rätt generatortorn
ev. 12v laddningsrelä beroende på generator
förmodligen ny rem

9

Jag mena den på andra bilden. Är ju som en adapter. Från runt hål till fyrkantigt. För fläkten är ju fyrkantigt hål och axeln rund.
Den där adaptern ha för litet hål för att få på den på axeln. Ytterst få mm som fattas.
Kanske är olika sådana?

10

Aha, det är den du menar! Det får någon annan svara på.. för det satt redan en sån som passade på min när jag köpte den.. Men det kan nog stämma att det är olika såna med. Känns vanskligt att bearbeta så den passar... borde vara en överhängande risk för obalans..

11 Senaste redigerad av alpinebubblan (2013-04-05 17:12:33)

Jo kanske det.
Är dina axlar olika tjocklekar?
För min bakre har bredadre diameter än remskivans axel.
Har alla fläktar fyrkantigt hål eller?
Tänkte om det finns fläktar med runt hål så jag kan ha utan adaptern?
Ingen som vet angående med denna "adapter"?

Om den som inte vet vilken jag mena så är det denna:
http://www.vwimporten.se/typ1/motor/fla … eringssats

12

Nu har jag varit i garaget och känner mig rätt dum men ändå inte.
Gjorde rätt stort FAIL ICQ/ae
Vi mätade på axeln och den var lika bred som original, det som gjorde den inte gick på var att när dom gjort axeln så blev det kvar en ytterst liten kant kvar på kanten av axeln så den stoppa att den gick på så vi fila ner den så nu sitter den på!  ICQ/af
Var så liten kant så man knappt såg.