776

Highjackers har inte så hög lyftkraft pga den lilla ytan.. Dom e ju mer tänkta som en hjälp till ordinarie fjädring.. Så förmodligen kommer inte andra att lyfta så mycket högre. Annars skulle alla använda dylika i stället för riktiga bälgar. En dubbel  konvolutbälg med en diameter av 180mm kan ha en lyftkapasitet på ca ca 5-600 kg. Ju längre bort från hjul centrum dom sitter destå mindre vikt kan dom lyfta.då hävarmen blir större..  inte helt lätt detta med luftfjädring. Har man för högt tryck på en liten bälg blir det mycket stötigt. Så igentligen vill man ha så stora som möjligt men det e ju en platsfråga.. Finns en anledning varför jag vill bygga en helt ny framvagn. Fast det innebär massor av jobb... Du kommer nog att klara dig med detta.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

777

michaelth skrev:

Highjackers har inte så hög lyftkraft pga den lilla ytan.. Dom e ju mer tänkta som en hjälp till ordinarie fjädring.. Så förmodligen kommer inte andra att lyfta så mycket högre. Annars skulle alla använda dylika i stället för riktiga bälgar. En dubbel  konvolutbälg med en diameter av 180mm kan ha en lyftkapasitet på ca ca 5-600 kg. Ju längre bort från hjul centrum dom sitter destå mindre vikt kan dom lyfta.då hävarmen blir större..  inte helt lätt detta med luftfjädring. Har man för högt tryck på en liten bälg blir det mycket stötigt. Så igentligen vill man ha så stora som möjligt men det e ju en platsfråga.. Finns en anledning varför jag vill bygga en helt ny framvagn. Fast det innebär massor av jobb... Du kommer nog att klara dig med detta.

Okej..tack för tipsen....
Men du tror inte att det blir någon skillnad med längre highjackers ?
Vore ju dumt att köpa & så funkar det inte ändå... !?
Fasiken... funderar om jag ska strunta i highjackerserna.... trodde dom skulle lyfta mer än 30mm i alla fall..
Eller så kör jag på det som är nu ändå... men känns ju helt meningslöst... ICQ/ac

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

778

Ser riktigt bra ut Andreas ! ICQ/ab

Vad siktar du på med sänkningen då ? Ligga med buken i gräset ? Då är det nog svårt att bara höja med hi-jackers men om du är nöjd att ha den riktigt låg på cruuuz och såna tillfällen, tror du inte att det räcker att höja ~30 mm för att dra ut på landsvägen sen då ?

You´ll never know...

779

Helsings Smedja skrev:

Ser riktigt bra ut Andreas ! ICQ/ab

Vad siktar du på med sänkningen då ? Ligga med buken i gräset ? Då är det nog svårt att bara höja med hi-jackers men om du är nöjd att ha den riktigt låg på cruuuz och såna tillfällen, tror du inte att det räcker att höja ~30 mm för att dra ut på landsvägen sen då ?

Tack Helsing !

Nja ungefär i den höjden som är nu har jag nog tänkt... lite lägre skulle ja vela haft kanske... Sänker jag ner så att den blir lägre så orkar inte highjackersena inte trycka nått.
har ju justerat sänksatsen så att man lär spänna upp bärarmarna så jag kunde få i kulbulten i spindeln.
Så torisionen hjälper luftdämparn lite.
Klart det går att åka såhär...men jag vill få mer lyfthöjd ändå... så det syns att man sänker en del ju.. hehe..
Sen om man ska ut på nån skogsväg är det ju bra.. men det lutar åt vanliga stötdämpare.. eller behålla som det är nu..
kan bli lite svampigt att köra med luftdämpare... å det är ju drygt..

780

Å förlåt, ja klickade visst fel...ja skulle kika på Easos tråd..
men i den här va de ju en bil på bilderna , å i hans brukar de ju va uppkappade hål  Default/lol

du kommer ju nån vart, grattis nu ökar väll motivationen när de påminner om en bil !

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

781

Edström skrev:

Å förlåt, ja klickade visst fel...ja skulle kika på Easos tråd..
men i den här va de ju en bil på bilderna , å i hans brukar de ju va uppkappade hål  Default/lol

du kommer ju nån vart, grattis nu ökar väll motivationen när de påminner om en bil !

Haha Edström.... ja det är skönt att den ser ut som en bil.. & inte ett hål.
Men jag är lite halvless att min idé med luftreglering kanske uteblir... men det är väl kanske inte hela världen ICQ/ae

Det är relativt mycket kvar å göra... särskilt att få allt med framvagnen att lira.. samt allt runt omkring..
men det går väl framåt lite i varje fall ICQ/ab

782 Senaste redigerad av Demian (2013-04-03 00:33:42)

easos skrev:

Sänker jag ner så att den blir lägre så orkar inte highjackersena inte trycka nått.
har ju justerat sänksatsen så att man lär spänna upp bärarmarna så jag kunde få i kulbulten i spindeln.
Så torisionen hjälper luftdämparn lite.

Är du säker på att inte kulbultarna bottnar uppåt. Att det är därför som dom inte orkar trycka upp bussen?

Prova att lyfta bussen med domkraft och skicka i luft i hi-jackerserna då den är upp pallad. Eller prova att skicka i luft i dom bakre. Orkar dom lyfta baken, så borde det ju vara kulbultarna som bottnar där fram. Dvs att den inte går att höja mer.

25mm orkar man ju trycka upp fronten för hand, så mer än så borde luftdämparna orka.

Det blev ju schysst stuk  ICQ/ab

Vad har du för mått till ovankant på dropplisten då?

783

Kulbultarna bottnar inte när man kör dämparna & bilen står på golvet.
Har testat lyft bilen med domkraft & det är en skaplig väg för bärarmarna kvar innan de bottnar.
Så dämparna borde kunna lyfta högre !
Men som michaelth skrev kanske de är för klen för att lyfta högre !?
Bak har jag inte fått dit några luftdämpare än... & nu vet jag inte om det är värt att hålla på å mecka dit dom.

Vet inte riktigt måttet till dropplist men jag snabbmätte så hamnade det på runt ca:1575mm först..
sen öppnade jag dörren så att inte tummstocken blev så böjd då hamnade det på ca:1560mm har jag för mig.
Ska mäta bättre senare... hoppas Dennis kan kika efter bättre däck bak med mindre profil så den hamnar lägre ner.
Troligen ska jag sänka två splines inre & höja ett yttre.. Om en inre splines sänker 65mm X2 så blir det 130mm
& ett splines minus yttre 50mm bilir det då 80mm sänkning !?
Sen har ju Frankes svärd en kickup på runt 35-40mm så räknar man grovt så blir det då 35mm plus 80mm =125mm !?
Just nu är det en inre splines som är flyttad alltså 65mm plus Frankesvärden så 65mm plus 35mm= 100mm
Ja får bli en senare fråga att sänka mer bak.. börjar med att byta däcken.

Gillar plåtisar faktiskt.. kan bli schysst... men det vet man ju inte förns man lackat ju..
Har hittat billiga 15tums plåtfälgar med ET37.... 6Jx15 H2 !?
Centrumhålet vet jag inte så lär kolla upp det... tror ni att fälgarna funkar ?
Originalfälgarna verkar ha bra ET men har letat efter ET nummer på en av fälgarna men inte
hittat några inknackade nummer.

784

easos skrev:

Har testat lyft bilen med domkraft & det är en skaplig väg för bärarmarna kvar innan de bottnar.
Bak har jag inte fått dit några luftdämpare än... & nu vet jag inte om det är värt att hålla på å mecka dit dom.

Vet inte riktigt måttet till dropplist men jag snabbmätte så hamnade det på runt ca:1575mm först..
sen öppnade jag dörren så att inte tummstocken blev så böjd då hamnade det på ca:1560mm har jag för mig.
Ska mäta bättre senare...

Ska du åka så där högt så behöver du inga luftdämpare och inte tubba hjulhusen. Jag åker strax under 1,55 mätt med böjd tumstock  ICQ/ad

Jag läste på thesamba att luftdämparna höjer bilen mellan 25-50mm, så om dina höjer 30mm, så verkar det kunna stämma. 30mm verkar inte mycket, men ska du sänka mer, så är det viktiga 30mm.

785

Jag håller med Demian. Klok som en uggla som vanligt, 30mm gör nog ganska mycket i körbarhet. 

Jag gillar åxå plåtfälgar och på armé picken hade jag passat fälgar. Satt tidigare på brorsans från '00, vet inte ET men jag slipade upp centrum hålet med en geting bara och sen pangtjoffbom!

You´ll never know...

786

Demian skrev:
easos skrev:

Ska mäta bättre senare...

Ska du åka så där högt så behöver du inga luftdämpare och inte tubba hjulhusen. Jag åker strax under 1,55 mätt med böjd tumstock  ICQ/ad

Jag läste på thesamba att luftdämparna höjer bilen mellan 25-50mm, så om dina höjer 30mm, så verkar det kunna stämma. 30mm verkar inte mycket, men ska du sänka mer, så är det viktiga 30mm.

Okej.. men släpper jag på sänksatsen övre så bilen blir lägre...
då orkar inte luftdämparn trycka upp bilen knappt något... men höjde jag sänksatsen & spännde upp bärarmarna så det blev mer spänn så blev det ju bättre lyfthöjd
hmm ja lär fundera hur jag ska göra..
Min vision med luftdämpare var att de skulle kunna sänka rätt mycket när man står still eller glider sen höja upp är man ska iväg.
Men verkar inte funka med dessa dämpare ICQ/ac

787 Senaste redigerad av easos (2013-04-03 21:17:33)

Helsings Smedja skrev:

Jag håller med Demian. Klok som en uggla som vanligt, 30mm gör nog ganska mycket i körbarhet. 

Jag gillar åxå plåtfälgar och på armé picken hade jag passat fälgar. Satt tidigare på brorsans från '00, vet inte ET men jag slipade upp centrum hålet med en geting bara och sen pangtjoffbom!

Jodå Demian är klok han.... ICQ/ab
Men sänker jag mer så orkar inte dämparna...som skrivet.
Är nära på att skippa luftdämparna faktiskt... men jag får se..

Så det går att slipa upp centrumhålen då ?
Mätte så var det 70mm i diameter fram & typ 55mm bak kan det stämma ?
De plåtisar jag har kikat på är 55mm i diameter i centrumet.
Går det att slipa upp till 70mm ?
Å vafän ä en geting ? ICQ/ae

788

En geting är en sån här ;-)     http://www.verktygsboden.se/slipmaskiner/rak-slipmaskin

Och info ur min tråd http://boxerville.se/forum/misc.php?ite … ownload=28

You´ll never know...

789

Helsings Smedja skrev:

En geting är en sån här ;-)     http://www.verktygsboden.se/slipmaskiner/rak-slipmaskin

Och info ur min tråd http://boxerville.se/forum/misc.php?ite … ownload=28

Ah mja nå liknande "geting" har jag.. kör du med roterande fil till den för att få upp diametern då ?
Tog det tid å få upp hålet mr. Helsing ?
Hur mycket är de där med petflaskan ? 70mm ?

790 Senaste redigerad av Demian (2013-04-03 23:31:05)

easos skrev:
Helsings Smedja skrev:

Då ska du få höra ytterligare en klok grej  ICQ/ad

Höjden ska egentligen inte ha nått att göra med hur stum den är. Att den blir stummare, dvs att den inte orkar trycka upp bussen, då du sänker mer, beror på att du bara justerar en sänksats.

Om du vill ha den mjukare i fjädringen så, ta bort bägge sänksatsöverfallen och justera höjden med en domkraft. Så fort inte sänksatserna pekar lika, så blir den hårdare i fjädringen. Nu sitter väl sänksatserna på olika sidor på Frankes framvagnar, men pekar den övre på kl 11, så ska den undre stå på kl 5 för att få en mjuk fjädring. Och gör du så, kommer du ha mer justermån med luftdämparna.

791

Vill minnas att en pet flaska är 65mm så lite större än den ska det vara. Jag slipade inte med roterande fil men det går säkert det åxå utan jag har guummitrissor med lösa slipdukshylsor på. De finns i alla omöjliga storlekar och kornstorlek. Åk ner på järnboa och kolla och nä det tar inte lång tid att slipa ur.

You´ll never know...

792

Demian skrev:
easos skrev:
Helsings Smedja skrev:

Då ska du få höra ytterligare en klok grej  ICQ/ad

Höjden ska egentligen inte ha nått att göra med hur stum den är. Att den blir stummare, dvs att den inte orkar trycka upp bussen, då du sänker mer, beror på att du bara justerar en sänksats.

Om du vill ha den mjukare i fjädringen så, ta bort bägge sänksatsöverfallen och justera höjden med en domkraft. Så fort inte sänksatserna pekar lika, så blir den hårdare i fjädringen. Nu sitter väl sänksatserna på olika sidor på Frankes framvagnar, men pekar den övre på kl 11, så ska den undre stå på kl 5 för att få en mjuk fjädring. Och gör du så, kommer du ha mer justermån med luftdämparna.

Om jag höjer bägge sänksatserna så blir väl bilen högre.. samt hådare i fjädringen & på så vis lättare
för luftdämparen att lyfta bilen eftersom bärarmarna spänner & vill neråt ?
Släpper jag på sänksatsen (sänker) bilen så blir ju fjädringen mer slapp & hjälper inte luftdämparn något &
då lär det ju bli sämre lyft med dem !?
Är inte det rätt funderat ?
Jävla va snurrig i huvve jag blir ICQ/ae haha

793

Helsings Smedja skrev:

Vill minnas att en pet flaska är 65mm så lite större än den ska det vara. Jag slipade inte med roterande fil men det går säkert det åxå utan jag har guummitrissor med lösa slipdukshylsor på. De finns i alla omöjliga storlekar och kornstorlek. Åk ner på järnboa och kolla och nä det tar inte lång tid att slipa ur.

Okej då kanske det är värt att köpa dessa plåtisar & "kötta" upp centrumet då ?
De är ju relativt billiga men frakten kostar ju en slant... så får se.. kanske slänger ut en köpes annons
på FB & kolla om någon har nått i närheten ICQ/ab

794

Tror ni att det hjälper att borra ett nytt hål längre ner så dämparn kommer längre ner eller tror ni att det inte blir någon skillnad ?

795 Senaste redigerad av Demian (2013-04-04 15:08:52)

easos skrev:

Tror ni att det hjälper att borra ett nytt hål längre ner så dämparn kommer längre ner eller tror ni att det inte blir någon skillnad ?

Du borde ju kunna göra ett test. Skruva bort bägge överfallen till sänksatserna och släpp ner framvagnen, så stötdämparna bottnar och skicka i luft utan att sätta tillbaka överfallen. Då märker du ju också om det beror på bussens tyngd eller om fjädringen är för hård. Orkar den lyfta mer då, så borde det ju ha att göra med fjädringen. Annars kan du skruva loss dämparen och sätt den mellan garagegolvet och ett domkraftsfäste. Då kan du palla upp dämparen så den får jobba på olika längder, så ser du på så vis om den har en längd där den jobbar bäst.

easos skrev:

Om jag höjer bägge sänksatserna så blir väl bilen högre.. samt hådare i fjädringen & på så vis lättare
för luftdämparen att lyfta bilen

Om jag förstår dig rätt, så tror jag att du tänker fel.  ICQ/ab

Om sänksatserna står i samma läge, så jobbar torrsionen lika och bussen är som mjukast i fjädringen oberoende av vilken höjd man kör. Om man sänker alt höjer den ena sänksatsen mer än den andra, så jobbar dom mot varandra, dvs blir hårdare.
Och det är samma sak på nerfjädring som uppfjädring.

Om jag förstår dig rätt, så menar du att den förspända torrsionen ska trycka upp bussen, och hjälpa luftdämparna. Men samtidigt har du ju den andra torrsionen som håller emot.

Det kan ju också vara jag som tänker fel, men så här tänker jag.

Om du har en lös framvagn, utan spindlar, och tar tag i en bärarm, så orkar du kanske pressa den 75mm åt varje håll med handkraft. Det är ett spel på 150mm. Sätter du sedan dit spindlarna, så är det ju mycket tyngre. Då har du ju två armar att pressa. Då orkar du kanske bara pressa dom halva slaget, 75mm. Skulle du sedan sätta sänksatserna med en kvarts varvs förskjutning, så orkar du inte rubba bärarmarna mer än kanske 10mm åt varje håll.

Det får mig att tro att luftdämparna jobbar bäst då sänksatserna står parrallellt. Just för den är som mjukast i fjädringen då. Men orkar inte dämparna lyfta bussens tyngd, så spelar det ju ingen roll.

796

Jag tycker Demians resonemang låter vettigt.
På min 70:a har jag hijackers bak och om jag minns rätt orkade dom lyfta bussen 40mm när jag bara hade kuggat om 3 yttre splines.
Sedan skruvade jag på justerbara svärd och släppte ner bussen så mycket att dämparna bottnade, testade sedan att skicka på luft och då orkade dämparna bara med att lyfta knappt 20mm.

Du får justera vidare och se om du hittar ett läge som funkar bra, men när man ligger på gränsen på vad som är körbart kan det vara fullt tillräckligt med 30mm höjning.

Det är iaf kul att du visar olika möjligheter med min typ av sänkframvagn, nu är det bara att du kapar ur hjulhusen och släpper ner den 5cm till så blir det perfekt ICQ/ab

797

Shit nu börjar det bli rörigt  i mitt huvud i alla fall... haha..

Ja får testa släppa på överfallen på bägge sänksatserna i botten & skruva fast & kolla om dämparna lyfter mer då...
Hmm jäkla pyssel de blev bara för att man ska ha luftdämpare.. ska pyssla lite till med dessa... funkar det inte så skrotar jag idén
& kör med vanliga dämpare !

Franke:
Jo om man sänker så pass mycket så är 30mm mycket höjning kanske.. men så lågt tänker jag inte åka..
för då får jag göra om notchningen bak med... den höjd jag har nu är lagom tycker jag.. kanske några cm lägre men inte mycket mer ! ICQ/ab
Hjulhusen är redan urkapade.. & ska jag sänka ner helt så lär jag ju tubba ur dörrarna med & det vill jag inte.

Kanske är den ända som kommer åka "högt" med en Franke-framvagn.... haha ICQ/ab

Kopierar ett inlägg längre upp ang. sänkning bak... någon som kan bekräfta uträkningen för sänkningen ?

Troligen ska jag sänka två splines inre & höja ett yttre.. Om en inre splines sänker 65mm X2 så blir det 130mm
Sen har ju Frankes svärd en kickup på runt 35-40mm så räknar man grovt så blir det då 35mm plus 80mm =125mm !?
Just nu är det en inre splines som är flyttad alltså 65mm plus Frankesvärden så 65mm plus 35mm= 100mm

Tack grabbar för att ni har tålamod med mig ! ICQ/ab

mvh/
Andy

798 Senaste redigerad av Demian (2013-04-04 16:22:57)

easos skrev:

Ja får testa släppa på överfallen på bägge sänksatserna i botten & skruva fast & kolla om dämparna lyfter mer då...

Kopierar ett inlägg längre upp ang. sänkning bak... någon som kan bekräfta uträkningen för sänkningen ?

mvh/
Andy

Fast Frankes dämpare lyfte mindre då dom bottnade, så du får väl ställa sänksatsen på olika höjder istället och prova innan du ger upp. Prova både då sänksatserna står lika och olika, så ser du om förspänning gör nån skillnad.

Här har du en splinestabell. Det står att den är till bay, men inte till vilken. Det skiljer på late och early, men i ditt fall som har justerbara svärd är det ju inte så noga med nån cm hit eller dit.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=255

799

100mm e en bra början.. ICQ/ad  jag började så oxå bak.. fast du e ju ett snäpp lägre fram än mig... Änsålänge muhahaha.. men OBS OBS !!!det e ingen tävling.. Man bör ju kunna köra med bussen oxå ICQ/ad . Du får väl sätta dubbla highjackers så ökar kraften.. det e ju volymen /bälj-ytan som lyfter.. mao 2 st som sitter brevid (funkar inte platsmässigt) eller efter varandra.. borde ju dubblera höjningen..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

800

Hmm försöker hitta hur mycket din framvagn e kortad... e lite sugen att kötta en nuuuuuuu.. ICQ/ae