1

Hepp,

Återfall. Jag sitter och trycker på en 75:a bay som jag körde mycket med för 15-20 år sen, men sen haverera motorn och den blev mer och mer ståendes. På den tiden var jag ung, dum, snål student utan pengar, så motorn renoverades med allsköns blandning av begagnade och nya delar. Nu är jag gammal och bitter men har lite mer pengar, så jag blev sugen på att sätta snurr på bussen igen.

Jag har kollat runt på diverse forum och försökt leta info, men troligen missat det jag söker iaf. Efter som det sitter en 2.0l förgasarmotor i idag vill jag fortsätta på det spåret, men blir nervös av att det tydligen är så svårt och dyrt med delar till min motortyp. När jag köper engelska VW-tidningar är det ju fullt med annonser med "nya" motorer i olika konfigurationer för en prislapp kring 2000 pund. Det svider men känns ju samtidigt ganska lockande att skippa hela det steget av renoveringen och ägna tid åt annat, då jag misstänker att det blir liknande peng att renovera det jag har?

Har någon av specialisterna här något att råda mig, så lyssnar jag gärna. Jag har varit "utanför" VW-världen i över 10 år och ägnat mig åt andra bilar, så jag är helt nollställd på vad som gäller idag. Tacksam för allt jag kan lära mig.

Mvh
/D

2

Håller på att renovera motorn till vår buss och kan säga att renoveringen (total!) kmr landa på ca 12-15k kr men då skruvar vi själva nästan allt. Kan inte säga säga så mycket om kompletta motorer men det verkar vara en djungel, kvalitetsmässigt.

3

Köpte VW Campers idag och där annonserar bl a The Engine Shop och The VW Engine Company med motorer för ca 1750-2200£. Men det verkar vara DIY för hela slanten och bara grunden, inga hjälpaggregat/förgasare/kylplåtar, etc.

Ktn: Är det hela bussrenoveringen du pratar om nu, eller bara motorn? Lät billigt annars....
Vad gör ni med motorn då? Bara så man får nåt att jämföra med menar jag.

/D

4

Motorn bara såklart ICQ/ag Totalen är långt därifrån.
Nytt cylinderkit, ny kamaxel, nya lyftare, nya stötstänger med rör, nya lager, packningar mm. Topparna iväglämnade för nya säten till ventilerna, planing, fixa till ventilerna. Lämnar block, vev och stakar som dom är. Vi kommer även behöva fixa förgasarna utöver detta. Men sen så ICQ/ab.

5

Haha, jag det lät ju som en glädjekalkyl annars! Default/lol
Ok, då har jag lite koll. Ringde Classic VW Up North idag och kollade läget lite. Han rådde mig till att satsa på standardmotor rakt igenom för att hålla ner priset (lite sugen på Big bore annars...). Vi gjorde en liten lätt summering och jag kom till 10-15k kr jag med på det jag vet att jag skulle behöva göra. Alltså ursäkta, men det är ju dj-t billigt ändå i motorsammanhang om man snackar renovering och byta så mycket grejer. Problemet är väl om det ramlar på med annat bearbetningsjobb, då rinner slantarna snabbt. Men upp till 20k kr är ju ändå accepterbart på nåt sätt; Inte fungerande motor = bussen värdelös, fungerande motor = bussen värdefull.
Du får lägga upp mera bilder och siffror i tråden allt eftersom ni jobbar framåt, ska följa med spänning. Heja heja!

6

Hallo! Vi bygger motorer på beställning! Prorox motorsport! Mest Porsche men numera mycket VW!

Gasar till det rasar!

7

Aj då! Nu känner jag att jag har blottat mig lite angående pengar, det var därför du gjorde ditt inlägg, eller?  ICQ/ag
Var hittar man Er då?

8

Dicst skrev:

Haha, jag det lät ju som en glädjekalkyl annars! Default/lol
Ok, då har jag lite koll. Ringde Classic VW Up North idag och kollade läget lite. Han rådde mig till att satsa på standardmotor rakt igenom för att hålla ner priset (lite sugen på Big bore annars...). Vi gjorde en liten lätt summering och jag kom till 10-15k kr jag med på det jag vet att jag skulle behöva göra. Alltså ursäkta, men det är ju dj-t billigt ändå i motorsammanhang om man snackar renovering och byta så mycket grejer. Problemet är väl om det ramlar på med annat bearbetningsjobb, då rinner slantarna snabbt. Men upp till 20k kr är ju ändå accepterbart på nåt sätt; Inte fungerande motor = bussen värdelös, fungerande motor = bussen värdefull.
Du får lägga upp mera bilder och siffror i tråden allt eftersom ni jobbar framåt, ska följa med spänning. Heja heja!

Absolut, man byter mycket och det är endå helt ok summor sett till delar men hur ofta är en kamaxel slut på en b20 tex? Default/tongue Är en ganska stor kostnad sett till helheten (tycker jag).  Det är ju en hobby så pengar kommer inte tjänas, men man kommer åka med ett stort leende sen ICQ/ab
Tråden kommer uppdateras, topparna är i skrivande stund på bearbetning. Beställt massa delar i veckan också så snart vet jag mer svart på vitt.

9

Dicst skrev:

Aj då! Nu känner jag att jag har blottat mig lite angående pengar, det var därför du gjorde ditt inlägg, eller?  ICQ/ag
Var hittar man Er då?

Vi sålde just ett långblock CJ 2lit. Följande va gjort. Topparna nya styrningar och en lätt bearbetning av loppen ventilerna nya. Nytt cyl o kolvpaket. Cam med 914 spec nya lager. veven balanskonrolerad stakar invägda nya vev o staklager. Nya ramlager. Oljepumpen genomgången och flödestestad. Nya lyftare och stötstänger. Nytt oljekyl. specialtillverkat tempgivarlock som sitter under motorn. Och lite annat smått o gott! Priset 20 000!

Gasar till det rasar!