1

Jag måste lossa på drivaxeln för att kunna få loss svärden på min buss och byta dessa mot två justerbara jag införskaffat. Jag gissar att det är enklare att lossa drivaxeln mot bromscylindern än mot växellådan. Mitt problem är dock att skruvarna sitter som in i berget. Borren/skruvdragaren blev skev och började ryka och jag gav ganska snabbt upp.

Vad finns det för tips att lossa skruvar med torx som sitter så in i h*lvete?

2

Värme? Gärna induktionsvärmare.

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

3

Spärrskaft vore ju att föredra

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

4

Jag trodde först att det var vanlig torx när jag lossade mina men det visade sig vara en "torx" fast med dubbelt så många tänder. Med lite knackande och ett bra spärrskaft lossade möget. ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

5

Intolv.. En grundlig rengöring i skallen sätt i bittset slå till en gång sen bara lossa. Felet folk gör e man struntar i att rengöra då blir det skit. Om man nu dratt sömder skiten kan man som nödlösning svetsa fasr en bult. Dra loss skiten och byta ut den. Up north har väl en sats där det e ny dammask och bultar för en hundring om jag minns rätt

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Härligt att du fick bort det!

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

7 Senaste redigerad av Jacob (2013-04-02 20:06:37)

Grandell79 skrev:

Härligt att du fick bort det!

Hur visste du det? Eller trodde du att det Lowang skrev var jag? ICQ/ab Det stämde iallafall!

Tack för all hjälp, lite krypolja och en garagegranne gjorde susen! ICQ/ab

8

lowang skrev:

Jag trodde först att det var vanlig torx när jag lossade mina men det visade sig vara en "torx" fast med dubbelt så många tänder. Med lite knackande och ett bra spärrskaft lossade möget. ICQ/ab

Torx har 5 grepp, XZN har tolv så det blir lite mer än dubbelt så många.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Svwerker skrev:

[
Torx har 5 grepp)

sexudd ICQ/ab

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

10

Har inte hunnit ut till garaget på länge, och senast lämnade jag när jag fått skruvarna lösa, men nu när de är borta får jag ändå inte loss drivaxeln från bärarmen. Är det bara att kötta på ordentligt eller har jag missat något utöver dessa skruvar?

11

Nej du har inte missat något, det är bara väldigt bra passning mellan knuten och hubben. Kötta på bara!  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Okej, guld! Med en huggmejsel och hammare el dyl? Med kraft snett nedåt bortåt från bärarmen då? ICQ/ab

13

Jag använder stor hammare, typ liten slägga. Ingen huggmejsel.

Ali G

14

Rakt på klumpen där skruvarna gick igenom förut? ICQ/ab förlåt att jag är trög, men tills jag är ute i garaget igen försöker jag tillskansa mig så mycket tips som möjligt ICQ/ab Har inte hittat någon sprängskiss över drivaxeln och har aldrig monterat loss en innan så jag vet inte till 100 % vad som gömmer sig, men det låter ju inte som något som är något vidare ömtåligt  Default/lol

15

Ja du har fattat rätt. Bättre att fråga en gång för mycket.

Ali G