Eftersom tråden blev lång samlar jag lite info här nu när de är färdigbyggda:
Jag har nu även gjort en adapter som passar tidiga radios som har en 6-polig kontakt UTAN plastlock. Dessa sitter på sidan av radion. Se sida 4 för info.
Vill du spela mp3 i din orginal blaupunkt radio?
Video på adapterns funktion i min pickis
Adaptern fungerar så att man kopplar in en mp3 spelare, telefon eller annan musikspelare med hörlursutgång i adaptern, därefter kan man växla mellan att spela mp3 (den externa musikspelaren) eller radio med brytaren. Adaptern monteras i DIN-utaget på blaupunkten bakom instrumentpanelen. Sedan är det tänkt att man kan montera brytaren genom ett hål i panelen/ handsfacket och så koppla in en 3,5-3,5mm (vanlig hörlurskontakt) kabel i adaptern som dras till valfritt ställe. Självklart går det att dra in hela adaptern i tex handsfacket också om man gör/ har ett större hål för dinkontakten.
Och hur man tex kan montera (har i en skokartong). Insidan av kartongen symboliserar bakom instrumentpanelen.. Jag tror ni förstår
Innan ni bestämmer er, titta på baksidan av er blaupunkt att ni har en DIN-kontakt med 6 (eller 5) stift. Denna skall sitta bakom ett plastlock med 2 eller 3 stift i. Denna adapter passar mono Blaupunkt radios. bra att veta är att utan plastlock/ adapter blir radion tyst, så tar ni bort adaptern måste locket tillbaka. Sandbäcks bild på sida1 i tråden är ett bra exempel på hur det ska se ut, eller så här.
Vill ni ha en eller har några frågor skriv i tråden, skicka ett PM eller mail till [email protected]
/Frederik