Jag hade min beskärda del av drivaxel-gummi problem för några år sedan. Först var det på pickupen. Köpte 2 drivaxeldamasker från csp, bägge torkade och sprack på <1år. Bubblan var näst på tur. Bytte en trasig damask på våren, efter sommaren läckte det som ett såll igen, skiten hade mer sprickor än gummi. Hade en till jag köpt samtidigt som jag monterade innan avställning. Nästa vår när jag tog fram bubblan hade den också spruckit sönder. Dessa var märkta vw, made in germany på damasken och made in brasil på förpackningen.
Köpte nya damasker på up north och tog samtidigt upp frågan med skitgummi i damaskerna. Till T2 hade de inte hört att det var några problem, så för skojs skull köpte jag en av deras billiga damasker och en av de dyrare och monterade samtidigt på pickupen. Bägge håller än (2-3år) men påmindes av denna tråd och tog en titt på dem igår. Den dyrare ser ut som ny och den andra är full av små torrsprickor.
Ett varningstecken på dåligt gummi brukar vara att de känns väldigt feta när de är nya (övermättade på mjukmedel?) Detta kan ju verka bra, men när detta torkat bort verkar gummit falla sönder av sig själv. Köp inte billigt gummi!
och byt inte gammalt helt gummi i onödan. De gamla damaskerna jag inte bytt på pickisen och bubblan kommer troligtvis överleva de nya.

billikt kina tillverkat. och e det gjort av människor kan det bli fel. sen om ingen bra efterkontroll finns, blir det så ibland.