Satt på nya leder i framvagnen, o nu är bilen fruktarnsvärt trögstyrd. Ska det va så i början o sen släpper det när dom "slitet" in sig?
Nej det ska det inte, något är fel.
Ali G
Nej det ska det inte, något är fel.
Misstänkte detta, ide vad det kan vara?
Felaktig toe in låter rimligt. Du ska justera hjulen så att de pekar en aning inåt. Dvs de ska "ploga" en aning. Ställ dig på håll (5-10 meter) framför vagnen med hjulen ställda rakt, så ser du vilket håll de pekar åt. Du justerar detta som regel på ena styrstaget och i min mening räcker det med ögonmått, men den stora majoriteten förespråkar allehanda lösningar på att mäta hjulvinklar. Känner du dig osäker borde en erfaren mekaniker kunna göra det/guida dig igenom proceduren. Lycka till!
Edit: Såg nu att det var spindelleden du bytt och inte styrleden. Det kan då iofs vara andra hjulvinklar som spökar då också, men börja med att kolla toe in. Det är enklast och i min åsikt, den av vinklarna som påverkar styrningen mest.
Går trögt även upphissad. Får kolla nogare imorgon. Som sagt, nått måste vara fel.
Skriver lite igen då... Har kollat över framvagnen nu o lossat styrstagen o det går lika trögt o svänga ändå. Alltså är det spindellederna som går trögt i spindlarna. Men va fan ska jag göra åt det?? Allt sitter som det ska o korrekt monterat.
Har du pressat i fett då?
Ragtop 60 No name
Kan det inte va fabriksfel på dom då?
Sitter inga nipplar på dessa, o det är fett i dom. Fick lossa varje damask när dom pressades i så då såg jag fettet.
Fabriksfel kan det ju va, visst att det står made in china på dom men kan det va fel på alla?
Alltså jag har ingen susning utan tänkte bara ge ett tips. Vet inte heller om det är så vanligt det är fabriksfel på dom utan var bara en tanke jag fick.
Alltså jag har ingen susning utan tänkte bara ge ett tips. Vet inte heller om det är så vanligt det är fabriksfel på dom utan var bara en tanke jag fick.
Iofs vet man ju inte kvallen på China fettet. Kanske skulle kränga av damaskerna o trycka i lite riktigt fett o sen ut o köra o se om det släpper. Riktigt tråkigt med sånna här bakåtjobb. Ska ju bara funka med nytt!!
Ipressade rätt?
Ipressade rätt?
Ja, det ska dom vara. Pressade efter markeringar och kontrolerat att det stämmer. Och även om dom var felpressade borde kulan snurra i dom lättare tycker jag.
Du pressade inte på opassande ställe så kulans hus inte längre är i korrekt form? Borde ju inte gå att få det fel men det kan ju ge sig när du kört ett tag...
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65
15 2013-04-01 21:00:44 Senaste redigerad av alpinebubblan (2013-04-01 21:01:54)
Gå gå det säkert att få den i fel läge när man pressar i.
Mitt hjulnav på venton måste dom gjort något galet med, vi pressa x antal ton medans vi värmde och försökt få lös men gick aldrig.
Dom måste fått in den i fel läge eller liknande då den satt som berget, vi fick aldrig lös den utan var bara att köpa ny drivaxel.
Men denna spindelled, kan det inte va nå sånt med? att den är i fel läge eller dylikt?
Fast om den skulle va i fel läge skulle den nog inte funka alls tyck ja.
Nja något är ju galet.
På venton så gick det tungt som fan med och när jag tog lös den gick det inte ens vrida på leden med händerna men dom va nog gamla bara. Satt då dit nya och då funka det fint.
Precis bytt kulleder jag med, blev väldigt mkt trögare i styrningen. Köpte leder som ska ha större rörlighet för sänkta bilar. Just nu är dock hjulvinklarna en aning fucked.
Precis bytt kulleder jag med, blev väldigt mkt trögare i styrningen. Köpte leder som ska ha större rörlighet för sänkta bilar. Just nu är dock hjulvinklarna en aning fucked.
Märkligt, skulle säga att min är rent farlig o köra såhär. Det styr inte tillbaka det minsta.
Lossat styrstagen nu o jag får ta i riktigt riktigt mycket för att svänga på trumman.
Jag och Macke bytte ju alla mina på 67:an i höstas och frånsett att bilen gick betydligt bättre på vägen så märkte jag ingen skillnad vad jag kommer ihåg 
Har nu fått 4nya skickade till mig, nu ska det bara trollas med knäna o få fram tid till ogöra om detta moment. O så håller vi tummarna!!
Dåså!! I samma press och med samma medhjälpare och samma metod har det ikväll pressats i 4 nya leder. Jag kan då meddela för dom som är intresserade att problemet är löst. Fattar fortfarande inte hur det kan vara fel på alla leder. Men så var det