Gäller det tex en buss som står i skogen, så borde ju markägaren kunna skriva ett intyg.
Jag håller själv på påta ihop ett kvitto på min switter med s, eftersom jag inte orkar leta fram OG kvittot och har skickat in handdlingarna, men inte kvittot.... Kom i retur på ett par dagar med ett brev där det står att dom måste ha kvittot....
SMETEN, har bilen funnits (varit civilt registrerad ) i sverige, så han vw hk hjälpa dig, via chassienummer, att ta fram något dokument, eller iallafall hänvisa till rätt arkiv, där du kan beställa handlingarna som du behöver när du ska göra ursprungskontroll.
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden
Precis som Demian säger så "måste" markägaren skriva ett kvitto på fordonet (om vi nu snackar skogsvrak) då det är markägaren som äger fordonet om det stått under x-antal år 
Okej tack för hjälpen!! 
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
får jag låna tråden lite? Jah har ju en 61a men papper från förra ägaren med ursprngskontroll, skall bara skicka in om ett ägarbyte för att kunna utföra en reg bes, men jag undrar lite om hur det egentligen går till, orolig för att min inte kommer gå igenom? tr för givet att man kan få 2or och göra en ny reg bes?
Jag har en 61a med 1600 DP - AD motor, ny famvagn stöt dämpare, original bromsar mm, behöver jag gå i tankarna på att oroa mig? tack! 
Ursprungskontroll måste göras en ny vid ägarbyte.
Annars klarar du sig nog igenom såvida inte stora förändringar
Gjorts och att effektökningen med nya motorn är för stor.

- Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74 Typ 1 Shorty -65
Du kan avbryta en regbesiktning ifall du känner att det
Kommer sluta som ett ombyggt fordon. Åka hem rätta till och komma tillbaks
För ett nytt försök.
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Du kan avbryta en regbesiktning ifall du känner att det
Kommer sluta som ett ombyggt fordon. Åka hem rätta till och komma tillbaks
För ett nytt försök.
Tack för svaren!
jo det med nya papper vet jag, var lite otydlig där, skall skicka in kvitto mm så jag står som "ägare".
När jag ringde SBP regbes kundservice så talade han om för mig att vid en reg bes med 1600 så talade han om att på min bil måste jag bta växellåda för den effekten, men hur skall dom veta att jag gjort detta? Dom går efter SFROS grafer på effekt mm.. men allt annat är ju standard utom motor, och helst skulle man ju vilja få med det i papperna när jag är där? känns som min sommar hänger på en skör tråd 
borde man inte kunna, om man köper en bil som är ursprungskollad och ok, besiktiga bilen och regga in den på "föregående ägare" och sen direkt göra ett ägarbyte - rimligt att be om den tjänsten om man köper sådant fordon tycker jag... rimligen borde ju de få i VW världen som håller på med sådant här kunna lita på varandra, det lär ju inte bli en bil som felparkeras och missbrukas om man renoverat och gjort allt arbete kring detta...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Hur funkar det vid en vanlig besiktning om man bytt chassinummer till ett som redan finns i registret ? eller ja sånt är ju inte tillåtet så jag menar så klart byta platta 
Har en 60:a som i såna fall skulle kunna bli en 61:a i annan kulör.
Upptäcker de att du bytt numret och inte platta ligger du pyrt till, det är ju identitetsförfalskning. Annars borde det inte vara några problem tycker jag. Vill du prompt ha in karossbytet i dina papper är det regbesiktning som gäller.
Ali G
Upptäcker de att du bytt numret och inte platta ligger du pyrt till, det är ju identitetsförfalskning. Annars borde det inte vara några problem tycker jag. Vill du prompt ha in karossbytet i dina papper är det regbesiktning som gäller.
Jodå det har jag koll på men om hela plattan är rostlagad och lackad lär det inte märkas.
Karossbytet inskrivet i papperen struntar jag i men frågan är om jag blir tvungen att göra en regbes då bytet av karossen är uppenbar. (då bilen ska vara blå och inte vit enligt papperen)
Svwerker skrev:Upptäcker de att du bytt numret och inte platta ligger du pyrt till, det är ju identitetsförfalskning. Annars borde det inte vara några problem tycker jag. Vill du prompt ha in karossbytet i dina papper är det regbesiktning som gäller.
Jodå det har jag koll på men om hela plattan är rostlagad och lackad lär det inte märkas.
Karossbytet inskrivet i papperen struntar jag i men frågan är om jag blir tvungen att göra en regbes då bytet av karossen är uppenbar. (då bilen ska vara blå och inte vit enligt papperen)
Aldrig varit utsatt för att de bryr sig om färgen, den ändrar de väl på en vanlig besikting. Du kan väl hävda att det alltid varit fel? Skulle jag ha gjort.
Ali G
Ja det är klart, det kan ju hända att den blivit omlackad efter 79 när senaste bes gjordes 
Man måste ju inte berätta mer för dem än att de kan utföra sitt jobb som du vill. 
Ali G
Hehe , ja det har du rätt i Swerker 
Ni som regbesiktat , vad kostar en sådan utöver kostnaden för ursprungskontrollen ?
Hehe , ja det har du rätt i Swerker
Ni som regbesiktat , vad kostar en sådan utöver kostnaden för ursprungskontrollen ?
1250 för personbil enligt Bilprovningen