51

Jag åker på Pennzoil sae 20w50 mineral är väl ganska billig men har hittils fungerat bra. ca 75 kr/L

52

PPRMicke skrev:

Det man bör ha i en vw motor är SAE 30  för det är toleransen på lagerspelen
Om man kör med rak SAE 50 brukar man få problem att man trycker ut typ packboxen på grund av det höga olje trycket som blir på grund av för små lager toleranser
I en sliten motor läcker det i genom lagrena och det funkar fint
En 20-50 olja är från start en SAE 20 med förtjocknings medel vid cirka 90G C är den som en rak 50 i början av sitt liv
Vid 105G C minskar tjockleken på oljan

Jo, men finns det nån fördel med att köra rak 50 jämfört med 20-50 i en sliten motor?

Som jag tolkar det, så finns det ju egentligen ingen anledning att det säljs rak 50 säljs överhuvudtaget, då 20-50 har samma egenskaper vid höga tempraturer, men är bättre än rak 50 vid låga tempraturer. Eller?

53

Raka oljor härstammar från den tiden då man inte kunde tillverka multigrade oljor.
Idag används de nästan enbart inom racing med motorer från den tiden.

I en mineralolja påbörjas nedbrytningen omedelbart, medans i delsyntet och helsyntet så håller sig oljan i bra skick längre innan nedbrytningen blir kraftig.
Man bör alltså ha kortare bytesintervall om man kör med mineral.

I en luftkyld motor som VW/Porsche är ju oljan en stor faktor vad gäller kylning, detta skiljer sig ju avsevärt mot en vattenkyld motor.

Att köra lite tufft på gatan är långt ifrån att köra i racing sammanhang.
De flesta oljor som finns idag har troligtvis bättre egenskaper än de oljor som fanns tillgängliga på 50 & 60 talen.

Har man en påkostad motor, kanske höga lyft och hårda ventilfjädrar och annat, bör man satsa på en olja som är dokumenterad inom racing, där finns inga genvägar.

54

För många år sedan resonerade jag liknande, och körde min 30Hkr-motor på "rak 50-olja".
Fick spikningar efter ett tag och plockade ner motorn, det var tjocka gråa (sot)avlagringar i topparna som orsakade glödtändning!
Ett halvår senare samma sak, då insåg jag att denna olja "koksade". Därefter valde jag olja som var "turbogodkänd" dvs inte koksar.

55

PPRMicke skrev:
luftgekühlt skrev:

Självklart ska man köpa den bästa olja alltid.

Undrar om någon av de bättre oljorna (Kendall, 76, Amalie, Petro-Canada, Castrol, Nynäs) kan köpas i storpack typ 20l eller så.
Någon som har "kontakter" eller känner till ett ställe där man kan beställa ifrån?

Kendall kan du få upp till 55gal =250l = 1fat
Info till sollebruns olje depå
http://www.kendallmotoroil.se/produkter.html
/// Micke

Är det super D3 15w-40 som är bäst? Det verkar vara den enda av deras mineraloljor som har över 1200ppm zink   

http://www.kendallmotoroil.se/image/produkter/TN7195527.jpg

Fat chick fanatic

56

Jag köpte 4l av denna

http://www.verktygsboden.se/20.0.0.1/14315/cache/14315_fa74435d09eef72ac92c703d41ddc852.jpg

57

MrPete skrev:

Jag köpte 4l av denna

http://www.verktygsboden.se/20.0.0.1/14315/cache/14315_fa74435d09eef72ac92c703d41ddc852.jpg

Vart hitta du den? Ingen som har en länk till nån som säljer på nätet?

58

Speedparts (saab-delar) säljer den via nätet vet jag, jag köpte den i vertygsbodens butik.

59

chanel skrev:

Jag åker på Pennzoil sae 20w50 mineral är väl ganska billig men har hittils fungerat bra. ca 75 kr/L

Bara som en notis har den oljan lågt zinkinnehåll (800ppm eller lägre).

60

Det nämns en hel del om testresultat i den här tråden, men hittills har vi inte fått se några reda fakta. Det är ju även intressant att veta källan till uppgifterna.

Dessutom: Hur går det till när man härleder ett motorras till oljans kvalitet?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

61

Banansvamp skrev:
PPRMicke skrev:
luftgekühlt skrev:

Självklart ska man köpa den bästa olja alltid.

Undrar om någon av de bättre oljorna (Kendall, 76, Amalie, Petro-Canada, Castrol, Nynäs) kan köpas i storpack typ 20l eller så.
Någon som har "kontakter" eller känner till ett ställe där man kan beställa ifrån?

Kendall kan du få upp till 55gal =250l = 1fat
Info till sollebruns olje depå
http://www.kendallmotoroil.se/produkter.html
/// Micke

Är det super D3 15w-40 som är bäst? Det verkar vara den enda av deras mineraloljor som har över 1200ppm zink   

http://www.kendallmotoroil.se/image/produkter/TN7195527.jpg

I dag kör jag med den med titanum
Vi kör  med den i promodarna  som har 14 i komp och tre bar ladd tryck och 10500 varv ICQ/ab  över mål
så den oljan klarar det mästa
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

62

MrIcka skrev:
MrPete skrev:

Jag köpte 4l av denna

http://www.verktygsboden.se/20.0.0.1/14315/cache/14315_fa74435d09eef72ac92c703d41ddc852.jpg

Vart hitta du den? Ingen som har en länk till nån som säljer på nätet?

här
http://dsgbutiken.com/webshop/
eller så mailar du sollebruns olje depå
Har du ingen som säljer raggarsbilprylar i gävle
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

63

kee skrev:

Det nämns en hel del om testresultat i den här tråden, men hittills har vi inte fått se några reda fakta. Det är ju även intressant att veta källan till uppgifterna.

Dessutom: Hur går det till när man härleder ett motorras till oljans kvalitet?

Man ser sådan på lagrena om dom har haft metall kontakt som ex
Samma med kamaxlarna/lyftarna om oljefilmen brister  ICQ/ac
När man är i tävlingsdepån så är det samma snack varje år vilken olja har blivit sämre med lager skador som flöljd
och att vevstaken går av sen brukar staken gå ut i genom blocket ICQ/ac   
Om du skulle riva motorn varje kväll och kollar lagrena som vi gör på tävlings banan så ser man mycket och skapar sin egen uppfattning om vad som är ok att använda i en motor för ett ras i en sådan motor brukar vara jävligt dyrt (200000-400000kr)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

64

vilken olja e då lämplig på en sliten luftkyld puffra som skall få en liten turbo.. då blir ju oljan ennu hetare.. ICQ/am

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

65 Senaste redigerad av kee (2013-04-01 07:16:11)

PPRMicke skrev:
kee skrev:

Det nämns en hel del om testresultat i den här tråden, men hittills har vi inte fått se några reda fakta. Det är ju även intressant att veta källan till uppgifterna.

Dessutom: Hur går det till när man härleder ett motorras till oljans kvalitet?

Man ser sådan på lagrena om dom har haft metall kontakt som ex
Samma med kamaxlarna/lyftarna om oljefilmen brister  ICQ/ac
När man är i tävlingsdepån så är det samma snack varje år vilken olja har blivit sämre med lager skador som flöljd
och att vevstaken går av sen brukar staken gå ut i genom blocket ICQ/ac   
Om du skulle riva motorn varje kväll och kollar lagrena som vi gör på tävlings banan så ser man mycket och skapar sin egen uppfattning om vad som är ok att använda i en motor för ett ras i en sådan motor brukar vara jävligt dyrt (200000-400000kr)
/// Micke

Jo precis, de erfarenheterna förutsätter lågmilade motorer som kontrolleras regelbundet, men på en bruksmotor som kanske har trettio till femtio år på nacken och många olika ägare genom åren, är det svårt att säga om oljefilmen beror på bristande underhåll, eller undermålig oljekvalitet, eller?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

66

michaelth skrev:

vilken olja e då lämplig på en sliten luftkyld puffra som skall få en liten turbo.. då blir ju oljan ennu hetare.. ICQ/am

Kör med det som jag rekomonderar så funkar det super
Ps ha en extra sump på minst 1.5l olja extra så får du bätre kylning
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

67

kee skrev:
PPRMicke skrev:
kee skrev:

Det nämns en hel del om testresultat i den här tråden, men hittills har vi inte fått se några reda fakta. Det är ju även intressant att veta källan till uppgifterna.

Dessutom: Hur går det till när man härleder ett motorras till oljans kvalitet?

Man ser sådan på lagrena om dom har haft metall kontakt som ex
Samma med kamaxlarna/lyftarna om oljefilmen brister  ICQ/ac
När man är i tävlingsdepån så är det samma snack varje år vilken olja har blivit sämre med lager skador som flöljd
och att vevstaken går av sen brukar staken gå ut i genom blocket ICQ/ac   
Om du skulle riva motorn varje kväll och kollar lagrena som vi gör på tävlings banan så ser man mycket och skapar sin egen uppfattning om vad som är ok att använda i en motor för ett ras i en sådan motor brukar vara jävligt dyrt (200000-400000kr)
/// Micke

Jo precis, de erfarenheterna förutsätter lågmilade motorer som kontrolleras regelbundet, men på en bruksmotor som kanske har trettio till femtio år på nacken och många olika ägare genom åren, är det svårt att säga om oljefilmen beror på bristande underhåll, eller undermålig oljekvalitet, eller?

Eller vad
Om motorn är halvslut så är det well bättre att ha bra smörjning så håller den änu länger
Lite info om vad VW sa på 70talet om oljebytena när man prässade motorena
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/WP_000153.jpg
Sen i en buss skulle jag aldrid slarva med oljebyterna eller använda skitolja för dom stackarna får gå hårt som fan
Jag vet vad kronan (försvaret ) hadde oljebyte på bussar å pickisar på 250mil för det blev billigare så
Och kronan var största kund på utbytes motorer
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

68

Såg att jag skrev fel, brukar korrekturläsa, men den här gången missade jag ett ord.

kee skrev:

Jo precis, de erfarenheterna förutsätter lågmilade motorer som kontrolleras regelbundet, men på en bruksmotor som kanske har trettio till femtio år på nacken och många olika ägare genom åren, är det svårt att säga om slitaget beror på bristande underhåll, eller undermålig oljekvalitet, eller?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

69 Senaste redigerad av Demian (2013-04-01 14:35:26)

Oljekvaliten måste ju ha blivit bra mycket bättre. Motorer rasade ju titt som tätt förut. En pickup som jag ägt, fick en ny motor redan efter 6000mil.

Men ser jag till mina erfarenheter, så har jag bara kört med billig olja och faktisk aldrig gjort ett oljebyte. Jag resonerar att motorn drar såpass mycket olja, så den "byter" olja själv. Efter 250mil har ju motorns oljemängd förbrukats.
Visst har jag bytt olja då en bil stått still mer än ett par år, men aldrig under säsong eller före/efter vinterförvaring.

Så mina motorer är väl koksig och skitig inuti, men som sagt jag kör vw hela somrarna och kört som bruksis två vintrar, utan annan bruksbil. Och jag har inte haft ett ras på 10 år.

Men det är väl säkert en gnutta tur också  ICQ/ab

Men det är som oljesilarna i botten på motorn. Då man bytt olja i en motor som stått ca 30 år, så brukar det vara bra skitigt i silen. Men dom gångerna jag tagit bort silen och kollat på motorer som jag bruksat, så har det aldrig varit skit i dom. Det borde ju också ha att göra med bättre oljekvalitet.

70

http://www.76olja.nu/produkter.htm
Jag är återförsäljare av deras produkter!
http://www.phillips66lubricants.com/bra … anium.aspx
Säljer även det här!

Gasar till det rasar!

71

http://logmech.se/produkter/oljor-kem/oljor/

Där fanns de ju lite, måste väl vara hyfsade produkter kan man tro. Bra pris på stora dunken...

72

Jag pratade med min lokala motorrenoverare igår, och vi kom att prata om just olja.
Han tyckte att gräsklipparolja skulle vara bra i vw-motorerna, eftersom den är rak 30.
Vad tror ni om det?

-68 Ragtop Baja

73 Senaste redigerad av Kjell Roar (2013-06-13 13:30:48)

Hrodebert skrev:

Jag pratade med min lokala motorrenoverare igår, och vi kom att prata om just olja.
Han tyckte att gräsklipparolja skulle vara bra i vw-motorerna, eftersom den är rak 30.
Vad tror ni om det?

Avlägs tankegång.

På 30 hk: Ren 30W olja ble anbefalt av VW vid utetemperaturer över 30 grader, på 50-tallet. Mellom 0- 30 grader 20W. Under 0, 10W.
Ref instruksjonsbok, august 59 (60 modell).

Har hørt flere som har för høgt oljetryck med 20W50 -olja. 10W40 funkar bättre, men motoren går ofte tystare med tjockare olje. Det betyr ikke at den smörjer bättre.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

74 Senaste redigerad av Nobbe (2013-06-13 14:18:18)

Vi hadde ett kylrum på skolan där vi testade oljor...

kanske inte så vanligt med kallstart men den blå statoil oljan (vi kallade den gräsklippar oljan ) vid minus 25 flöt inte ens ! var som ett paket flora smör...
den första siffran på exvis 20w-50 står w för winter , dvs hur lätt oljan flyter när den är kall , den högra 50 hur den flyter vid hög temperatur.

http://en.wikipedia.org/wiki/SAE_viscos … ber#Grades

jag vill inte ha en olja som är trög som..... vid kallstart och o gasform utan oljefilm vid 100 grader..
men sen tycker jag speciellt med vw att det är viktigare att byta ofta än vilken olja man har. då det är stora spel i en gammal design....
sen är en 20w- olja troligtvis inget man vill kallstarta med på vintern ICQ/ad

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

75

PPRMicke skrev:
MrIcka skrev:
MrPete skrev:

Jag köpte 4l av denna

http://www.verktygsboden.se/20.0.0.1/14315/cache/14315_fa74435d09eef72ac92c703d41ddc852.jpg

Vart hitta du den? Ingen som har en länk till nån som säljer på nätet?

här
http://dsgbutiken.com/webshop/
eller så mailar du sollebruns olje depå
Har du ingen som säljer raggarsbilprylar i gävle
/// Micke

Eller köper den av mig!

Gasar till det rasar!