Tjolahopp folkvagnsfanatiker!
Min kamrat (ja, jag har faktiskt ett gäng, helt otroligt) har även han, precis som jag, fastnat för dessa luftkylda gamla vw's. Han var och köpte sig en låg rackare i förra veckan, fick förklarat för mig (såsom han fick förklarat för sig) att hans bubbla hade en "MB-byggd" framvagn (den hette ju något, minns inte vad?) som saknade (?) fästen för stötdämpare.
Det jag undrar är då, finns det ingen nackdel med att köra utan dämpare? Något borde ju ta skapligt med stryk iom att det blir stumt?
/N
Vad är det som blir stumt?
Inte en aning! Är inte insatt i hur framvagnen är byggd, men eftersom det "ska" sitta dämpare där, borde det inte bli stumt då?

Tvärtom - dämparna är till för att just 'dämpa' svajning i hjulupphängningen 
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Jaha, där ser man! Så det har egentligen ingen negativ inverkan på bilen att köra utan dämpare?
Tack för att ni lär en oinvigd! 
Mjo, negativ inverkan har det. I högsta grad.
Vägegenskaperna när man kör fort kan va lite sådär.
Hjulen fungerar som bekant bäst när däcken träffar vägbanan och det ju just det som är dämparens funktion. 
Och fjädrar, lager och leder etc, slits onormalt mycket.
Det går att montera förlängda torn fram, för att fortfarande kunna behålla så bra vägegenskaper som möjligt.
Trotts att man kör slammat. 
Jaja, nuuu förstår jag precis hur dämparen fungerar och dess uppgift
När du säger förlängda torn, vad innebär det? Sätter man dit dem eller bygger man om något? Många termer och ord som jag inte har en aning om 
Kortare dämpare är ju ett alternativ annars,,,,om man inte vill förlänga tornen,,
Eftersom man sänkt framvagnen så vrids bärarmarna uppåt och avståndet till stötdämparfästet blir så kort att dämparen inte får plats. Det är detta man kompenserar genom att höja/förlänga stötdämparfästet i framvagnsgavlarna ('tornen').
Visst är det väl så att när du kör med dubbla sänksatser och vrider ner dem max, så blir framvagnen just 'stum' eftersom bärarmarna inte längre har någon fjädringsväg nedåt
? Och det är väl något som inte kan kompenseras genom att man monterar stötdämpare, eller är det 'uppåt'-rörelserna man är ute efter att dämpa då?
Det enda sättet att bibehålla någon slags fjädring är väl ändå att kombinera med droppade spindlar och skruva upp sänksatserna något, eller?
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
10 2011-04-10 09:32:08 Senaste redigerad av Ockelbo (2011-04-10 09:34:03)
Okej, finns det något annat sätt att behålla något sånär väggrepp utan att köra med dämpare? 
Edit: Får man plats med kortare dämpare om man åker riktigt j*vla slammat?
Om jag förstått rätt så åker väl dom som åker "toksänkt", utan dämpare för att
framvagnen är så inkortad att dämparfästen inte får plats.
Om jag förstått rätt så åker väl dom som åker "toksänkt", utan dämpare för att
framvagnen är så inkortad att dämparfästen inte får plats.
Jo så är det och en meanbeam var väl kortad en hel del.
Det är inte så jätte kul att åka fortare än 80 i en tokslammad vw med stor svängradie på dåliga och krokiga vägar och då spelar det inte så jättestor roll att dom saknas.
Det var någon som hålsågade i innerskärmen och svetsade in ett rör med bricka och körde med dom nyare, det var nog den snyggaste lösningen jag sätt.
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Visst är det väl så att när du kör med dubbla sänksatser och vrider ner dem max, så blir framvagnen just 'stum' eftersom bärarmarna inte längre har någon fjädringsväg nedåt
? Och det är väl något som inte kan kompenseras genom att man monterar stötdämpare, eller är det 'uppåt'-rörelserna man är ute efter att dämpa då?
Det enda sättet att bibehålla någon slags fjädring är väl ändå att kombinera med droppade spindlar och skruva upp sänksatserna något, eller?
Nja har du länkbultar och tarbort stoppet så funkar fjädringen som den ska, problemet är ju att den flyttas framåt och däcken tar i pottorna
Har man kulbult så bottnar dom och då måste man ha droppspindlar, kanske det du menade?
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
14 2011-04-10 21:09:06 Senaste redigerad av mettis (2011-04-10 21:21:13)
Jag gjorde såhär, ihopkapad originalframvagn där "tornen" kapats bort eftersom de hamnade under innerskärmen... Dubbla sänksatser, översta och undre bladet kapat för mjukare gång.
Visst tycker jag om utseendet på slammade VW, men jag skulle inte vilja köra med en...
Att välja bort stötdämpare för att "fjädringen ändå ligger i botten" går bort....
Jag var väldigt nöjd med min sänkta framvagn med sänkspindlar, -bärarmarna stod horisontellt trots bilens markfrigång på 7 cm och gick bra i 180km/tim......
Mats W skrev:Visst är det väl så att när du kör med dubbla sänksatser och vrider ner dem max, så blir framvagnen just 'stum' eftersom bärarmarna inte längre har någon fjädringsväg nedåt
Nja har du länkbultar och tarbort stoppet så funkar fjädringen som den ska, problemet är ju att den flyttas framåt och däcken tar i pottorna
Har man kulbult så bottnar dom och då måste man ha droppspindlar, kanske det du menade?
Det stämmer inte heller helt och hålet. En ledbultsframvagn kan bottna i den aspekten att bärarmarna står rakt uppåt. Nu kommer man ju emellertid inte så långt, men ju närmare "nolläget", dvs när bärarmarna pekar åt klockan tolv, desto mindre blir fjädringseffekten och desto stummare blir framvagnen.