1 Senaste redigerad av T2 Grand Slam (2013-03-26 14:49:07)

Hej, har en fundering över ersättningsblinkers för pilarna, så kallade Musöron.
Bilen är en 55:a och har byggts om till 12v, när jag köpte den fick jag inte med några
pilar, men hade ett par Musöron liggandes.
Hur fungerar de? Det sitter ju två lampor i varje en på 15w och en på 3w vad är meningen med det? Skall man montera ett extra relä när man monterar dessa blinkers?
Dessutom lyser blinkersindikatorn hela tiden från det att man slår på tändningen...

2

Ja, om du vill att de ska blinka lär du nog få montera ett relä...  ICQ/ad  Pilarna blinkar ju inte, de bara lyser. ICQ/ae

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

I min värld kallas dom musöron. ICQ/ab

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

4 Senaste redigerad av T2 Grand Slam (2013-03-26 12:55:32)

25hpman: Som sagt, kan inget om dessa blinkers, tacksam för informativa svar om hur det var tänkt från början med dem och varför det sitter två lampor i dem... Om dessa ersättningsblinkers ej krävde ett relä, så kommer jag givetvis inte att montera ett.  ICQ/ab

5 Senaste redigerad av T2 Grand Slam (2013-03-26 12:58:50)

Opec: Musöron var det säkert!  ICQ/ab
Vet du något mer om dem så, dela gärna med dig!

6

Antar att du kan koppla 3w lampan som positionsljus så det lyser svagt hela tiden sen den andra via blinkrelä som blinkers

Medlem i Halmstad Luftkühlers
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65

7

Ja, så kan det ju vara, Dionysius.
Ingen som har eller har haft musöron på sin bil som kan berätta hur de funkar?

8

De funkar väl som vanliga blinkers, som Dionysius säger. Inga konstigheter? ICQ/ab

9

Du borde då ha 3 sladdar ut, en till positionsljuset. En till blinkersen och en jord.

Vill du ha positionsljus tar du ström från samma källa som till positionsljuset i dina framlampor.
Jordensladden ska jordas i chassiet på valfri plats (kan vara så att hela nusörat jordar i fästskruvarna.)
Sladden som går från din blinkersspak ska till sladden till blinkerslampan. Fast den måste gå via relä. Biltema har ett lastoberoende relä så det blinkar i rätt hastighet oberoende hur många lampor du har.

Frågor på det? ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65

10

Har du koll på art.nr på relä? ICQ/an

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

11

Blinkrelä för  Led. Nr 42200 79,90

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(