251

MrPete skrev:

Hehe, ja de är fina ICQ/ab

Ok, ja det hade varit fint, men det är lugnt! Funderar på att skaffa justerbara svärd sen framöver ändå.. om man får ordning på allt annars först, haha


En sak som jag tänkt på vad det gäller justerbara svärd. Vad säger bilprovningen om sånt?
Vet att du också nämnde det där med fjäderstål. Vilken slags plåt ska man då skära i, något du vet?
Själv är jag osäker på alla slags benämningar som finns.

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

252

Vet inte vad de säger.. Det beror nog väldigt mkt på vilken gubbe man får och om han fått nåt fika under dagen ICQ/ae

Ingen aning om lämpligt materialval faktiskt.. men jag är väldigt tveksam till om eftermarknadssvärd är tillverkade i något slags fjäderstål. Jag hade velat ha justerbara, svängda svärd.. men det är för mkt annat just nu för att jag ska kunna lägga kulor på det. Måste få ordning på tomgång, sen nya motorn..

Well well.. allt har sin tid och man får göra saker i den takt det går ICQ/ab

253

Har inte du heller hitta de där guldbyxorna?
När du fått dit förlängningen, så ta gärna ett kort så man får se hur det blir.

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

254

Haha, näee de verkar vara svåra att hitta ICQ/ac Har kollat vid slutet av varenda regnbåge jag sett med, men ingen vinst..

Det ska jag absolut göra! Jag har hållt dem emot och jag ser inte att det skulle vara nåt annat än success ICQ/ab Det enda du skulle kunna tillägga är distanser i samma tjocklek som originalsvärden, mot tillägg eller så.. kanske även bultar.. så kan du kränga som ett bolt-on kit!

255

Original är 4mm tror jag. Ska rita lite på det. Väntar på dina bilder så jag ser vart distanserna ska vara och hur stora.

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

256

Ja, det är nåt sånt. 4-5mm. Jag jobbar en del under påskhelgen, så min sambo åker ut på landet för att slippa fira påsken själv. Så det innebär att jag har hela fredagen i garaget ICQ/ag

Tyvärr är det röd dag på fredag.. så jag hinner inte få mina grejer som beställdes idag.. men men.. det finns alltid annat att göra. Jag tror det räcker om distanserna är ungefär som muttrarna, de kan inte vara för stora om man behöver montera nära original.

257 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-03-28 13:18:44)

Grandell79 skrev:
MrPete skrev:

Hehe, ja de är fina ICQ/ab

Ok, ja det hade varit fint, men det är lugnt! Funderar på att skaffa justerbara svärd sen framöver ändå.. om man får ordning på allt annars först, haha


En sak som jag tänkt på vad det gäller justerbara svärd. Vad säger bilprovningen om sånt?
Vet att du också nämnde det där med fjäderstål. Vilken slags plåt ska man då skära i, något du vet?
Själv är jag osäker på alla slags benämningar som finns.

Det funkar fint att köra igenom bilprovningen om det är sway-a-way svärd för dom har samma matrial samman sättning som vw
Om dom har orignal utsende
Har man ändrat konstruktionen på svärden så kan man få typa om bilen till ombyggt fordon
Samma är det om man har kapat i dom (förändrat fjädrings konstruktionen)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

258

Det blir nog bra, tror du att dom är så kunniga på Bilprovningen så dom ser det, och slår ner på det?

259

Det är ju ganska mkt som går igenom besiktningen som egentligen inte borde göra det. Både petitesser och allvarliga brister.
Är fullt medveten om detta, så jag kommer inte bli förbannad eller irriterad om det blir ajabaja på besiktningen.. I aug 2014 ICQ/ab förhoppningsvis har jag haft möjlighet att uppgradera till bättre grejer innan dess.

Jag hade mer än gärna alltid valt de bästa lösningarna och delar direkt, men pengar styr vilka möjligheter som finns.

260

RobertFAB skrev:

Det blir nog bra, tror du att dom är så kunniga på Bilprovningen så dom ser det, och slår ner på det?

Jag dom kan oftast vwbubbla robert
Förra året förlåg bil fram o bak höjde bak och åkte in igen fick ett återbesök igen bara att höja lite till i fram
Nu är det 10cm frigång fram fick tjata i genom bilen

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

261 Senaste redigerad av Fredde.B (2013-03-28 16:17:36)

Har besiktat flera gånger med justerbara svärd och dom har inte sagt nått.......Mina svärd byggde jag själv. förresten så är inte svärden i fjäderstål, skar ut mina i hardox, och jag distansierade ut kåpan med 5mm tjocka brickor och satte dit längre bultar i 12,9 kvalla.......ser snajsigt ut men om ja ska vara ärlig så använder man dom inte mycket....hade klarat mig utan.
http://imageshack.us/a/img267/1792/bubblasept09.jpg

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

262

Ja, kunskapen hos våra besiktningsmän varierar lika mkt som vädret i mars. Ibland bryr de sig inte heller, eller så gillar de bilen att de släpper igenom den ändå..

Sen som jag skrev ovan, om de anmärker på en punkt som inte ska gå igenom så går inte jag runt och grämer mig för det, utan återställer eller korrigerar det fel som påpekats.

263

Blir snart inte klok på tomgångsbekymren.. Håller man tomgång eller låga varv så dör den.. svarar fint på gas.. Som om den inte får nån soppa på lågfart. Den går ju bättre med choken något stängd, så rent spontant känns det som den får för lite soppa... ?

Pumpen är kollad, rengjord och funkar
Flottörhuset är fullt och nålventil funkar
Förgasaren är isärplockad, rengjord och blåst med tryckluft
Insugspackning bytt och dragen
spjällaxel tät
lågfart 55 (har både munstycke och solenoid)
h-munstycke 135 (har även testat 130, men ska ju inte påverka tomgång
testat både eftermarknads och original luftfilter
ställt ventilspel till 0,15
bränslefilter ser ok ut, ska bytas ändå

Återstår att kolla tändning, men det är svårt när man är själv och bilfan dör om man släpper gasen. Tycker det är lite mysko att den inte går att få tomgång på alls..

Tips?

264 Senaste redigerad av mettis (2013-03-29 21:58:30)

Kolla med stroblampa, jag har ofta varit med om trötta fördelar(fjädrar?) som tar en stund på sig att "gå ner" efter man gasat till?
Tomgången följer ju tändförställningen....

Men jag har oxå råkat ut för Solex förgasare som inte funkat på tomgång utan att jag lokaliserat felet.
Då är det läge att byta/låna till en annan bara för att kolla ?
Har även testat med Solex PICT "besiktningsförgasare" på motor med vassare kam, gick då inte heller att få motorn att gå på tomgång ;-(

Men du har dubbla två-portsförgasare nu ? Har du synkat med "synkrotest" eller dyligt på tomgång?

265

Ja, jag ska låna ställbar strobelampa av garagegrannarna.. Då kan jag kolla tändning både på tomgång och fullt utslagen.

Snackade med farsan och han trodde det låg ett par förgasare i förrådet hos honom sen tiden vi hade buggyn.. Sen har jag beställt rebuild kit till min som borde komma i början av nästa vecka.

I "värsta" fall får jag väl helt enkelt se till att bli klar med den andra motorn, hehe.. så kan man kika på detta sen i lugn och ro. Just nu vill jag ha bilen helt körklar så man kan ta spontanturer när man känner för det.

266

Här har det inte hänt nåt speciellt det senaste.. Jobbat hela påsken, sen blev det en spontantripp till Jönköping och Elmia med PPRMicke. Första gången jag var där faktiskt! Många fina bilar, en del skoj monters, en dag var tillräckligt kände jag iaf.. är väl en annan sak om man ställer ut iofs. Vi mötte upp Mohawk som ställde ut sin überfina med safariruta, swamp cooler och andra balla tillbehör.

Stians grymma bubbla, 402m, 8,5sec ICQ/ag
http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/579718_10151321231191636_1673832617_n.jpg

Hur som.. nu jobbar jag till imorn kl.10 sen blir det en sväng till garaget. Beställt renoveringssats till förgasaren, nya torsionslock och lite annat bröte.

Hämtade även upp min navkåpa som en snäll granne till sambons mamma hittat ICQ/ag Slapp man köpa en ny sån. Självklart gav jag en hittelön, goda gärningar skall man belöna tycker jag.

267

Behöver du ultrljudtvätta innan så hör av dig Peter. Fungerar fint men det kan bli vansinnigt glappigt runt spjällaxlar därmed läcka in tjuvluft när skiten som tätade dem tvättas bort.

268

Jaså, du har en? Nu verkar det som förgasaren är ok efter rengöring och renoveringssats. Men jag misstänker att det kan vara nåt knas med tändningen.. har en sån gammel fördelare med bara vakuum.. Nya carbon-tändkablar är beställda och när de kommer tänkte jag testa msd och brytarlös 009. Behöver bara låna ställbar stroboskoplampa av garagegrannen.

Sen har jag även bussningar till spjällaxel.. om det skulle visa sig att det läcker där.. men då behövs pelarborr för att få i dem.

En annan grej jag pulat lite med är kabeldragning till extramätare.. Fick en snilleidé att dra dem genom värmekanal i tröskeln och upp vid defrosterutblås, dvs inga synliga kablar ICQ/ab

men jag får inte igenom kabelfan hela vägen.. Det stoppar nånstans framme vid a-stolpen.. tvinnat kabel med ståltråd så det borde ju gå tycker man.. Där sitter inget galler eller så? Jag har tagit loss slangen till defroster så att den inte fastnar vid kanten där.. Med spegel kan jag kika ner men ser inte kabeln titta fram i kanalen..

269

Fick med mig kameran idag, glömt den i garaget typ 3ggr, haha... så slänger upp några foton som jag tagit

Har köpt 3 extramätare som jag tänkte ha i bubblan.. placeringen är lite svårare när det inte finns nån instrumentpanel att sätta dem på, finns inte heller mkt plats att göra hål (som man ändå gärna undviker)..

Testade att sätta dem så här, ser lite ball ut tycker jag själv, återstår att se om de sitter kvar ICQ/ab
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1511.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1513.jpg

Här är motorklumpen som aldrig verkar bli klar ICQ/ae Måste beställa lite olika shims, så jag kan säkerställa längden på stötstänger.. tycker det är svårt att veta när geometrin är bra.. speciellt eftersom jag har 1,4:1 vippor med justering mot stötstången..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1522.jpg

Vipporna då.. Snackade lite med Micke igår och vi pratade om monteringen av vipporna.. Så här var de monterade när jag fick dem. Skarv i blocken mot topparna är neråt och hålen sitter något uppåt mot ventilsidan.. korrekt?
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1524.jpg

Sen har jag hållt på och krånglat med originalmotorn som inte vill ha bra tomgång.. (förmodligen inte original som bilen levererades med) jag har rengjort och renoverat förgasaren med komplett sats, blåst alla munstycken och kanaler, nya packningar etc etc..

Ser inte jättespännande ut
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1518.jpg

Luftfiltret jag tänkte använda är detta.. har bara testat med det andra för att se om det blev nån skillnad.. det blev det inte.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1521.jpg

Sen har jag förstått att det finns ett gäng olika remskivor.. och detta är förmodligen inte rätt till denna motorn.. men så här ser det ut. En rund prick på remskivan (tdc) ett hack (förtändning?), sen finns där två prickar på blocket, ett mitt på och ett lite till höger om blockdelningen. Vad jag har upptäckt är att motorn går om möjligt ännu sämre om jag ställer tändningen mot mitten på blocket.. den går bättre ganska långt till vänster.

Just ja.. jag köpte en röd tryckknapp också.. för att jag ville ha en vit.. hur går det ihop?? Jo, Robban hade en vit i sin bubbla och han var inte så noga med färgen.. Så han fick en ny röd av mig så fick jag hans vita ICQ/ab

Knapp till rutspolningen (elektrisk pump och original funkish inte)
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1507.jpg

Det var nog alles vad jag hade i bildväg för denna gången, men jag försöker att ha kameran med mig när jag är i garaget och pular.

270 Senaste redigerad av MrPete (2013-04-04 14:31:44)

På sista bilden ser man förresten färgskillnaden mellan originallack och den som föregående ägare lackat bilen i.... blää... blir nog att slipa ner bilfan nån vinter framöver och lacka den tillbaka till originalkulören.

Är det nån som råkar ha ett par clips till kromlisten på instrumentpanelen förresten??? Jag har kromlist men inga clips!

271 Senaste redigerad av MrPete (2013-04-09 18:37:01)

Hoppsan hejsan! Nu "råkade" jag göra en beställning på i princip allt som behövs för att montera och starta motorn :-D

Bränslefilter
Insugspackningar
Tryckplatta 200mm
Lågfartsmunstycken 4x 55 (har redan 50)
Huvudmunstycken 4x 150, 160
Emulsionsrör 4x F11
Luftmunstycken 4x 180, 190 (har redan 200)
Trattfilter x4
Vippställshims, olika tjocklekar
Bränsletrycksregulator
Xtra oljefilter efter uppstart
Mätarpanel 3 mätare 52mm
Nipplar 6mm
T-kors 6mm

Ska komma om 1-1,1/2v Då blir det skoj! :-D

272 Senaste redigerad av MrIcka (2013-04-09 18:55:26)

Grymt!

Vart handla du?

273

Ja, det var lika bäst så, annars blir det ju inget åka av innan sommaren är slut, haha
Nä men det är skönt att ha det man behöver istället för att pyttsa in lite småskit här o var ICQ/ab

274

Yes, äntligen! Nu har jag fungerande tomgång på bubbeljäveln!

Det krävdes totalgenomgång och renovering av förgasare, rengöring av soppapump, nytt filter, nya tändstift, justering av brytare, ventilspel och tändning. Sist men inte minst smetade jag dit lite tätningskladd mellan insug och toppar.. Så nu får jag aldrig veta om det hade räckt med det från början, haha

Lite finjustering kvar och ev byta fördelare. Tror inte den som sitter på är rätt. Det är en som enbart har vakuum till förtändning.. På 1200 sitter väl en med centrifugalvikter?

275

Ändrade min beställning av filter till "riktiga" istället för trattsockar, bättre flöde så.