Jag har en bussnoskon ligger i bland alla växellådsdelar. Men har för mig att en del av vxllänkagebussningen sitter kvar hårt på hockeyklubban, borde gå att kapa sönder. Är hemma först på fredag och kan kolla då, om intresse finns?
676 2013-03-24 08:40:28 Senaste redigerad av Niklas (2013-03-24 08:41:47)
Jag är klart intresserad! Jag har att göra ändå under tiden, och om inte någon annan hinner trolla fram en annan tar jag gärna den! 
678 2013-03-24 21:41:20 Senaste redigerad av Michos Miche (2013-03-24 21:44:16)

Det blir fel mått på bilden i och med fel vinkel, men det är iaf 35 mm från fälgbanan till randen 

Mumma!

Men det var välbevarat under allt klet. Lite smågrejer från en lös framvagn jag fick förut. Styrstagen är justerbara av nyare modell.
Den framvagn som skall användas slipades en längre stund, men det fick jag inte på bild.

Tanken fick sig lite slipning

Innehåller en hel del gammalt bös, men vad jag kan se är det bara smuts och ingen rost. Det får bli tumling med grus.

Askköppä fungerar finfint!
Men eftersom jag inte röker får den fungera som prydnad.
Det var en hel del jobb för att få den i skick. Satt stumt i början, men efter knack med hylsa i den och en massa olja gick cylindern att ta ur. Sedan var det bara att sandpappra ner till det önskade motståndet. 
Problemet med noskonen kanske inte är så allvarligt. masen var förbi idag med lite goda idéer som gör att jag kan använda den kon jag har köpt. 
Tackar Michos Miche, riktigt hyggligt 
Härlig update...kör på! 
late,
in love,
and a little drunk..
681 2013-03-26 00:08:01 Senaste redigerad av Michos Miche (2013-03-26 00:08:34)
Till att börja med fick jag följande svar på min ansökan i Landsarkivet:
"Hej !
Tyvärr kan vi inte hjälpa dig om du inte har ett registreringsnummer.
Men du är naturligtvis välkommen hit och leta själv det är 412 volymer,
35 hyllmeter bilar i Dalarna.
Mvh"
Det kändes väl kanske inte helt seriöst. Jag lämnade in en beställning där jag var beredd att betala efter den rådande prislistan, men intresse nog för att ens försöka slå i arkivet (som väl lär ha någon form av sortering?) fanns inte. I beställningsformuläret är det inte obligatoriskt att fylla i ett registreringsnummer, chassienr och motornr ska räcka. Så, den mannen som varit handläggare för det ärendet kommer inte att stå på tacklistan när bygget är färdigt.
Tur att Barndoorbengt har hjälp mig med information hur jag kan gå till väga istället. Och nog blir det att ta den vägen när arkivet sviker.
------------------------
Idag blev det lite rörmokeri 

Och en liten film
Givetvis med Italo-Disco i bakgrunden. Enda hårdrocken som släpps in i detta garage är Rammstein och Böhse Onkelz. Resten är jag gärna utan. 
C ya!
682 2013-03-26 10:25:59 Senaste redigerad av Scrooge (2013-03-26 10:33:37)
Ball video
Tack för musiktipset!
Brukar klä askfat med filt och ha småmynt + extra säkringar där
Brukar plåga min omgivning med detta!
Faran lurar bakom nästa krök
De brukar var sorterade efter skrotnings år.
jag ringde landsarkivet i Vadsten för ett antal år sen.
och frågade hur man gjorde, gav dom chassie numret och skrotningsår (ungefär).
30 min senare ringde han och frågade vart han skulle skicka pappret.
Det blev gratis och han gjorde säkert tjänstefel, men jag lät det vara för den gången

Scrooge: Alpmusik rockar! http://www.youtube.com/watch?v=67rc96joOz8 1.30 har vi århundradets rumpvick!
Mr 56: Synd att jag inte vet när den är skrotad. Aja, löser sig 
-------

Det blir iaf den noskon jag köpt ny. Men hur är det tänkt med backljuskontakten egentligen? Fyra grejer som sticker ut. Vill bara plugga hålet. Men ah, ni ser själva. Om de fyra pjåparna är borta så är ändå hålet koniskt, och kontakten plan.

Lookin' good!
Vwhk är vägen du ska följa 
- Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74 Typ 1 Shorty -65
Behåll kontakten och sätt en nött lykta under kofångarfästet bak
Faran lurar bakom nästa krök
Lätt den HÅRDASTE vwbubblan på jorden

Fast jag lade i friläge innan lådan åkte ur 67:an har den hängt sig i en växel. Hur får man ur den? Det går inte hur man än försöker med växelspaken.
Väldigt synd, för det skapar problem för att jag inte kan känna om växellänkaget blir bra eller inte. 

Ca en timme av nötande med carborundum fick ödslas för att få de två skruvarna som håller balken att passa i gängorna.

Backkontakten fimpades och svetsades igen. Det var snegängat i noskonen, så en hel del filande fick göras. Allt för att täta något jag inte ens vill använda. Trångt blev det också.

Torkarfjöset är monterat i karossen.
Tydligen kan man peta ur växeln med en skruvmejsel. genom oljepåfyllnings hålet.. har jag hört. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
691 2013-03-31 16:39:33 Senaste redigerad av Michos Miche (2013-03-31 16:41:37)
Fick hjälp av en kompis att få ur växeln. Inga problem om man vet hur man gör 

Ett nyare växellådsfäste slaktades

Syns inte så bra på bilderna, men jag har använt bussningen som ska ligga i skålen original till split, och använt det nyare slaktade växellådsfästet som täcklock.

Blev ju hur jävla GLT som helst. Fungerar kalasbra! Och växellådan hamnar rakt och i rätt läge
Någon enstaka grad lutar lådan bakåt, men det är knappt synligt. Växellänkaget fungerar prima. Efter denna bild plockade jag ner det hela och målade. Imorgon ska lådan skruvas i permanent 
Sedan är det bara att peta i drivaxlar och fixa bromsar!

Med pod 
Imöra åker jag till Norrköping och hämtar en nyrenoverad stånka!
Och på tisdag blir det framvagnskorting i en polares verkstad. 
Ser kanon ut ! Bra jobbat ! 

Nice.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Nu börjar instrumentbrädan återta sin forna glans . Trevligt 
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

Grov slitstark yta
Kul att börja montera lite grejer. Lagerbanor och inre hjullager med packboxar monterades i trummorna fram 

Redo för att petas i 

Nymålade drivaxelrör och trummor fram med nytt fett och nya lager som är isolerade från damm.
696 2013-04-01 23:47:42 Senaste redigerad av Michos Miche (2013-04-01 23:49:46)
Kom hem från garaget 0.30..
Bäst att lägga på ett kol om man vill åka i sommar.

Åkte ända till Norrköping för att hämta denna stånka. Var inte i garaget förrns vid sju på kvälla pga påhälsning hos folk/tråkshopping etc.

En liten provmontering blev det ju tvunget att bli

En massa tid lades åt att fundera ut hur hela vänster drivaxelrör med drivaxel skulle fungera. Allt gick på utom...

En liten oring (vart ska den sitta, om den ska sitta någonstans?) och en extra tätning som följde med hjullagerkittet. Vad jag minns så finns det bara plats för en tätning, dessutom är centrumhålet för dåligt utskuret för att den ska gå på bakom bromsskölden. I tätningskittet för växellåda från classic så följde det bara med två sådana tätningar, dvs en på varje sida.

Innan jag knackar i packboxen vill jag bara dubbelchecka: Ska den där lilla klykan vara nedåt som jag har monterat här, eller uppåt för bromsstaget?
Det känns som att det svåraste med bygget är det som jag gör nu, ska montera ihop alla grejer och få de att samarbeta. Kopplingshöljet vållar mig problem för tillfället. Bild på det imorgon om jag hinner vara i garaget. Framvagnen ska kortas hos en kompis, så vi får de om det bli tid över för att skruva på bilen.
See ya 
Snyggt jobbat. Sista bilden, ska det inte vara små plåtbleck som håller kuggen stilla när du
justerat beläggen?
Typ1-65 soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet
Underbart Michos. Så jäkla kul att följa ditt bygga. Nu är det snart nära 
Lilla o-ringen brukar ligga bakom distansen du satt dit på drivaxeln!
Ska täta lite av oljan som sipprar mellan lager och drivaxel.
Packning brukar jag bara montera den du redan satt dit.
Handbromsvajern borde på din bild gå åt vänster, vågrätt.
Jag har iof bara nekat med lite nyare bromsar, från 57 o framåt.
Men då kommer vajern alltid in i framkant på skölden.
Vilken sida hjullagret ska oringen sitta? Innanför lagret eller utanför?
Finns ju två distansen, en tunn som är innanför lagret och en grövre som är med ett shims utanför.