1

hallå där ICQ/ab

Håller på och riva min 1600 dubbelportare till min 71 buss. (AS 41 MEXICO)

har fått hem ett 1641 kit med allt jag behöver.

1. Kan jag köra med 009 fördelare utan vacuumklocka? (Har en helt ny liggandes nämligen).  fördelar/nackdelar/andra alternativ.

2. Tittar även lite på förgasar kit och gillar skarpt Dubbla Webers 34 ICT kit. (145 mains, 55 idles, 160 air correctors, 1.75 needles ) 

Detta kit kommer utan chokar,  tankar kring det?  ska man ha choke eller inte?

Även lite andra tankar kring munstyckena?

3.  Sista frågan är om man ska nöja sig med 34 eller ska upp till 40mm.  fast då blir det EMPI. för det springer iväg lite väl mycket för min budget denna säsongen.

Givetvis går det bra att komma med tankar och idèer om vad mer man ska tänka på vid en uppgradering till 1641cc. ICQ/ab

mvh Pierre

VW KLEINBUS 221 -71

----=rehab is for quitters=----

2

1. 009 Funkar. Dubbla förgasare ger oftast dålig vakuum, därför kör man utan. Bränsleekonomin blir bättre med vakuum. Kruxet med 009:or är väl att förtändningen varierar mellan varenda exemplar. Så man får ställa tändningen vid max förtändning, dvs över 3000rpm.

2/3. Undvik Empiförgasarna om det går. Visst finns det de som funkar, men kvalitet varierar väldigt mkt.. Några har sett kanaler som inte varit helt borrade, dålig passform, svåra att synka osv. Det finns mkt begagnat både i Sverige och ebay. Jag själv köpte IDF 40 kit med förgasare, munstycken, insug, trattar och länkage för 4500:- inkl frakt från Tyskland.

Choke är ju inte fel att ha, men det funkar utan.. man får bara låta den bli varm innan man kör stadstrafik, hehe

3

1: Det sägs att en vakumfördelare är fördel vid en gatmotor. 009 ger flatspots precis när du smyger på gasen för den bara ger dig förtändning när varvet börjar komma medans vakumfördelaren ger dig det som behövs när du smyger iväg från tex ett rödljus. Dock åker många 009 och är nöjda, kanske har de inte provat skillnaden?

2: jag har precis stoppat på epc 34or och tycker jag får tomgång snabbt. Kanske nån minut efter start. Dock utan att sen ha för hög tomgång när den är varm. Så jag saknar inte choke. Borde vara likadant på weber ict då epc är kopior på dem.

3: du kan säkert klara dig utmärkt med ict 34or men idf 40or är ju inte fel, eller kopior från empi. Då har du lite att växa med också om du behöver i framtiden ju. Budget vs vilja ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65

4

MrPete skrev:

1. 009 Funkar. Dubbla förgasare ger oftast dålig vakuum, därför kör man utan. Bränsleekonomin blir bättre med vakuum. Kruxet med 009:or är väl att förtändningen varierar mellan varenda exemplar. Så man får ställa tändningen vid max förtändning, dvs över 3000rpm.

2/3. Undvik Empiförgasarna om det går. Visst finns det de som funkar, men kvalitet varierar väldigt mkt.. Några har sett kanaler som inte varit helt borrade, dålig passform, svåra att synka osv. Det finns mkt begagnat både i Sverige och ebay. Jag själv köpte IDF 40 kit med förgasare, munstycken, insug, trattar och länkage för 4500:- inkl frakt från Tyskland.

Choke är ju inte fel att ha, men det funkar utan.. man får bara låta den bli varm innan man kör stadstrafik, hehe

Om det är en KINA 009  ICQ/ac  så är det kvaliteten som gör att dom varierar i tändning
OM Det är en tysk eller mexico Bosch så funkar dom Men ett är igentligen ett tävlings fördelare som funkar bäst mellan 2800 och uppåt
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

MrPete skrev:

Kanske skulle kika på ett Pertronix flamethrower. dom verkar ju tända på rätt bra?

är det choke på dina IDF?

och hur mycket skiljer det i bränsleförbrukning på  förgasare med och utan vacuum på fördelaren? är det decilitervis vi snackar eller bara lite extra ånga ICQ/ab

har du en länk till ditt IDF kit eler köpte du det begagnat via the samba eller ebay.de?

mvh.

VW KLEINBUS 221 -71

6

Dionysius skrev:

1: Det sägs att en vakumfördelare är fördel vid en gatmotor. 009 ger flatspots precis när du smyger på gasen för den bara ger dig förtändning när varvet börjar komma medans vakumfördelaren ger dig det som behövs när du smyger iväg från tex ett rödljus. Dock åker många 009 och är nöjda, kanske har de inte provat skillnaden?

2: jag har precis stoppat på epc 34or och tycker jag får tomgång snabbt. Kanske nån minut efter start. Dock utan att sen ha för hög tomgång när den är varm. Så jag saknar inte choke. Borde vara likadant på weber ict då epc är kopior på dem.

3: du kan säkert klara dig utmärkt med ict 34or men idf 40or är ju inte fel, eller kopior från empi. Då har du lite att växa med också om du behöver i framtiden ju. Budget vs vilja ICQ/ab

Hmm man kan ju prova med den nya färska 009 jag har.. inga större ingrepp och byta den tror jag om man köper något vassare eller är missnöjd.. ICQ/ab

3. haha ..budget VS vilja.. fy fan ja. den största kärleken är den materialistiska.. .:)

Empis 40or får både ris och ros  tycker jag..  lite 50-50 på forumen..  gött o ha något och växa i definitivt.  synd det inte växer så fort på kontot bara hehe..

VW KLEINBUS 221 -71

7

Om det är en KINA 009  sad  så är det kvaliteten som gör att dom varierar i tändning
OM Det är en tysk eller mexico Bosch så funkar dom Men ett är igentligen ett tävlings fördelare som funkar bäst mellan 2800 och uppåt
/// Micke

vad tror du om pertronix flamethrower då?

http://www.coolairvw.co.uk/Item/Extra_V … e_Kit.html

VW KLEINBUS 221 -71

8

Det sitter manuell choke på mina idf iaf. Dock vet jag inte om jag kommer att använda choke.. då måste jag dra wire genom hela bilen eller springa bak för att slå på/av den. Möjligtvis att man låter bilen puttra en stund med choke och får bli lite varm innan man drar iväg.

Brytarlöst tex pertronix som du länkade tycker jag själv är att föredra alla gånger oavsett vilken fördelare du har. Visst går det att få brytare bra, men det kräver sitt underhåll.

Gnistan däremot tror jag inte är speciellt mkt bättre än den vanliga tändspolen... Det sitter ju inget tändsteg i den och således matas den med 12v som original. Ska du ha FET gnista behövs ett tändsteg, tex MSD. Glöm inte heller att sätta i fräscha tändstift. Högst 5-6 i hårdhet (5 är original).

Testa med din 009-fördelare.. den går ju alltid att byta ut framöver.