Jag vill komplettera stereon i min 59:a dubbelhytt utan att göra några hål i dörrsidor eller kickpaneler osv. Idag har jag nån sony cd spelare med några små lådhögtalare bakom original gallret. För att överösta vindbruset vill jag ha något mer. Det finns plats bakom framsoffan och under baksoffan.
Jag vill köpa nåt färdigt som bara är o bulta fast o ansluta.
-Har nån som kan sånt här nåt vettigt förslag?
-det gör inget om det tål lite smuts o fukt, då jag använder bilen...
Någon baslåda du tänkt dig? Isåfall finns det väldigt småa och smidiga lådor man kan köpa 
det kan det ju va, men ja vill ju höra va dom sjunger också... vibrationer i plåten blir det ändå. -har du nåt tips?
4 2013-03-24 20:16:57 Senaste redigerad av alpinebubblan (2013-03-24 20:22:32)
Alltså man kan ju köpa låda till bashögtalare men sen kan du ju även bygga dina egna till mellanregister, diskanter etc.
beroende på vad man är ute efter
Sen är det ju hur mycket plats mar har i bilen med.
Själv tycker jag inte om MDS, men vet dom har en låda som är väldigt liten,
http://mds.se/product.html/mds-dax8sa?category_id=2603
Dock kosta den en slant och jag vet inte om jag tycker den är värd pengarna.
Såg fler märken har sådana sådana aktiva lådor som är väldigt små och smidiga.
http://www.brl.se/sv/artiklar/baslador- … index.html
Så om jag skulle göra/köpa en låda så skulle jag bygga en låda med max mått jag kan använda i bilen och sen stoppa i några högtalare 
Inte för att jag ska göra så i min bubbla då jag bygger om den så det passar in som jag vill ha det och inte är i behov av att tänka så mycket på just max mått.
Sen, vad är det för högtalare du har i bilen?
Det är ju skillnad på högtalare och högtalare.
Om jag uppfattat rätt har du 3 högtalare?
Själv tror jag det skulle räcka med det du har om du bara köper riktiga högtalare och sen kanske sätter in någon extra ifall att du känner det blir för lite "kräm".
Finns nog inte så mycket att välja på om du ska ha nånting som spelar hela registret. Bygg ett par fyrkantiga lådor och släng i ett par högtalare av valfri sort, släng in dom under sätet eller där dom syns så lite som möjligt om du vill dölja.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR
Finns färdiga lådor till 6*9or som inte är stora och blir lättplacerade. Då får du ljud från hela registret.
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65
Kan bara säga att de där med att bygga en låda å slänga in va som helst är lite dumt. De blir så mycke bättre om lådan är anpassad för högtalarna. Köper du en färdig låda så är den ju gjord för högtalarna som sitter i den å då låter de oftast efter hur mycke pengar man betalar.
Problemet är väll att hitta ett nånting som spelar fullregister å har låda, och nånting som kanske låter lite extra.
mitt förslag är 6*9or eller 6,5" coaxialer i en låda, problemet kan då bli att du spelar för fotsulorna på golvet, men det kommer ju iaf låta mer i bilen
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR
Bättre att gå baklänges och kolla hur stor låda man får plats med och sen kontakta en seriös billjudsfirma och be dem rekomendera något. De kan även räkna på hur cupen påverkar.
Ali G
oj vad mycket konstiga ord, först om högtalarna är aktiva eller inte, där känner jag att nån form av aktivitet från dom är att föredra
sen coaxialer, kan det ha nåt med kor att göra.. -dom är lite väl bröliga men så låter kanske min musiksmak för den med med dålig musiksmak. Och sen det här med cupen sverker är det nån sportterm? eller menar då cupén? -det är en lastbil, den har en hytt...
skämt o sidå var har dom bra färdiga lådor till 6-9or? Det optimala hade annars varit en låda i form o storlek som ett 6.40-15 däck. då hade man bara kunnat ställa den bakom framsoffan.
Skicka mått i mm på hur stor i diameter och bred så fixar jag det
har grejer på jobbet 
Såld-Lowlight ghia-56
oj vad mycket konstiga ord, först om högtalarna är aktiva eller inte, där känner jag att nån form av aktivitet från dom är att föredra
sen coaxialer, kan det ha nåt med kor att göra.. -dom är lite väl bröliga men så låter kanske min musiksmak för den med med dålig musiksmak. Och sen det här med cupen sverker är det nån sportterm? eller menar då cupén? -det är en lastbil, den har en hytt...
![]()
skämt o sidå var har dom bra färdiga lådor till 6-9or? Det optimala hade annars varit en låda i form o storlek som ett 6.40-15 däck. då hade man bara kunnat ställa den bakom framsoffan.
Ja cupén, hittade inte det tecknet i luren.
Visst har den en hytt men den påverkar ljudet som ska spelas i den.
Aktiv högtalare har inbyggd förstärkare.
Coaxial har fler element i samma som sitter i den andra konen vilket stör ljudet men är praktiskt eftersom man kan få fler element i samma montage.
Att montera ljud i en bil är skitenkelt tills man ställer lite krav på det som ska låta. 
Ali G
Tack för hjälpen, lösningen blir då coaxiala högtalare i en låda som har formen av ett reservhjul som Oskar fixar på sitt jobb.
stereo kommer egentligen väldigt långt ner på listan över prioreterade saker i mina bilar,
1. känsla (en kobination av rätt modell, färg, patina, stance, fälgar, däck, tillbehör)
2. körbarhet (förtroendeingivande motor, vxllåda, bromsar och lite fjädring)
3. larv (dvs stereo, backspeglar, säkerhetsbälten, tankmätare, vindbrus, körställning osv)
Fast sen finns det ju en annan lösning. större motor som låter så fränt att man slipper stereo... hmmm

Fast sen finns det ju en annan lösning. större motor som låter så fränt att man slipper stereo... hmmm
![]()
![]()
Eller både och