1

Testade att hänga i en motor i min Ghia (inköpt utan motor), den verkar tilta uppåt ganska kraftigt i bakänden. Ser ut som att remskivan hamnar kanske 25 mm för högt. Har Googlat och hittat en massa info om hur man gör när man vill byta till nyare låda, men jag vill behålla splitcase lådan. Kan jag ha fel noskon eller är nåt annat galet? Verkar vara rätt växellådsfäste iaf. Numret på noskonen är 113301211A.

Tacksam för hjälp!

Stephan Denzel

Karmann Ghia Coupé -60
Porsche 911 -72
Denzel Sport International -55
BMW R60 -58

2 Senaste redigerad av johan_l (2013-03-24 20:50:45)

Hoj, jag har en 1960 ghia och gjort just detta, och skrivit ned lite i tråden; http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6730

Du har säkert fel noskon, effekten blir att motorn lutar kraftigt! Går inte att köra så (även om det finns de som det) - även jag har monterat in en motor och åkt ett varv runt kvarteret men inte mer...

Skriv i denna tråd igen om mer frågor, men ska säga att det var länge sen så jag minns kanske inte allt...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

Hej!

Tack för svar!

Jag har läst din tråd och även titta på dina bilder. Om jag förstått rätt så  bytte du till en nyare låda och fick liknande problem efter bytet, men, jag har ju fortfarande splitcase lådan. Jag vet att lådan varit ur bilen tidigare och blivit renoverad och kanske har nån förväxling skett då.

Har du (eller någon) möjligen numret på rätt noskon för en 60:a med splitcase?

Stephan Denzel

Karmann Ghia Coupé -60
Porsche 911 -72
BMW R60 -58

4

Aha, nu förstår jag...  Eller egentligen, då förstår jag inte vad som blivit fel faktiskt...

60an tror jag har samma låda som de tidigare splitcaselådorna, bara det att fästet i plattan är annat... Detta eftersom det är samma recept (bussnoskon på tunnellåda) som löser att få i en nyare låda...

Men 60an har ju vad jag försår rätt mkt ändrat i rumpan. Du har inte en mix av fel kaross/platta eller moddat fäste i plattan. 60ans fäste var ju inget vinnarkoncept och kanske har nån tidigare försökt uppgradera?

Jag har min originallåda liggandes i ett förråd så jag kommer inte åt att kolla...

5

Nu har jag Googlat runt lite till och hittat en del. Läste på The Samba att årsmodel -60 har en annan lutning på motorpaketet och därför även en speciell (rödmärkt) oljesticka. Det skrevs om en lutning på 2 grader vilket skulle göra att nosen på lådan åkte ner 17mm och remskivan åkte upp 13mm om jag nu fått det rätt med trigonometrin. Läste också om någon med fel noskon där fläktkåpan tagit i karossen, och så "tokfel" är det ju inte på min. Min platta ser orörd ut och det är rätt kaross såvitt jag kan bedöma.

Kanske är det rätt iaf. Lägger upp ett par bilder om någon har lust att ta en titt och göra en bedömning.

http://i31.photobucket.com/albums/c399/blackss396/laringda1.jpg
http://i31.photobucket.com/albums/c399/blackss396/laringda2.jpg
http://i31.photobucket.com/albums/c399/blackss396/laringda3.jpg

Stephan Denzel

Karmann Ghia Coupé -60
Porsche 911 -72
BMW R60 -58

6

Jo, jag har läst det där med att det är annan vinkel och den rödmålade stickan, dock borde ju plåtarna sitta rätt i motorutrymmet ändå, dvs att kaross och platta anpassats efter detta... Min satt rätt innan med og lådan, fel när jag hade fel fäste (rejält fel, ett par cm i bakkant om jag minns rätt) och sen när jag bytt till bussnoskon så tror jag den hamnade rätt igen.

Dock kan det säkert vara så att ganska liten förändring i noskonens fäste slår mycket i bakkant. Det finns nog viss justermån i varje fäste? både främre och bakre?

7

Har läst på lite mer sen sist och det verkar som  om jag faktiskt har rätt noskon i alla fall. Tydligen ändrades lutningen på 60:an för att förbättra hjulvinklarna och man gjorde speciella motorplåtar för att det skulle stämma. Jag saknar dessa plåtar till min bil.

Om det stämmer att receptet för att sätta i nyare låda är samma på årsmodell 60 som på tidigare så borde en noskon från en äldre bil korrigera lutningen så att "vanliga" plåtar passar. Borde kanske köpa eller låna en äldre noskon för att jämföra.

Stephan Denzel

Karmann Ghia Coupé -60
Porsche 911 -72
BMW R60 -58

8

Gick det bra för dig med detta?

9

Nja, bilen är nu helt isärplockad och jag skall precis blästra och måla plattan så det ligger lite på is. Tanken är att låna en äldre splitcaselåda av en kollega nu när semestern är slut, och mäta och jämföra.

Om det nu stämmer som jag läst, att 60:an har annan vinkel på motorpaketet och andra kylplåtar (som jag saknar), så borde det hela lösa sig med en äldre noskon och därtill äldre kylplåtar.

Men, all input tas tacksamt emot!

Stephan Denzel

Karmann Ghia Coupé -60
Porsche 911 -72
BMW R60 -58

10

Finns en 60 som plockas ner i delar och säljs på samba om det är någon som behöver delar.