1

tjena! jag skulle vilja bredda mina fälgar bak och ha baby moon kapslar. hur mycket ska fälgarna breddas för att baby moon kapseln ska gå jäms med fälgkanten? förstår ni hur jag menar? 

hur bred är fälgen som sitter original?

vad är vanligaste bredden att bredda till?

http://www.classicvw.se/navkapa-68-baby … cts_id/969 hade tänkt köra med dom här navkapslarna, eller har ni några andra tips när ni skulle köpt kapslar? alla hemsidor är av intresse!

bilen är en typ 1 1300-69

2

en org fälg är nog 4 eller 4,5 tum på de senare bubblorna. vanligaste metoden är nog att ta fälgbana från en modern bil, de är oftast kring 6 tum breda, sedan kan man ju bestämma ET, dvs hur mycket fälgen breddar inåt och utåt när man svetsar dit den. Här finns en del bra info: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=7173

3

Detta är 6" med orginal backspace och babymoon upp till -65 (tror dom har samma djup) då har man kapseln 2mm utan för fälgen ICQ/ae

Mina kapslar är från vw classic och dom rostade första vintern Default/lol

Post's attachments

3 spline vw bug.jpg, 145.31 kb, 778 x 584
3 spline vw bug.jpg 145.31 kb, 219 downloads since 2013-03-22 

DSC00634.jpg, 164.75 kb, 778 x 584
DSC00634.jpg 164.75 kb, 202 downloads since 2013-03-22 

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

okej, men det är ungefär sådär jag skulle vilja ha det. vad kör du med för bredd på däcken? när du säger backspace menar du då et?

Johan W skrev:

Detta är 6" med orginal backspace och babymoon upp till -65 (tror dom har samma djup) då har man kapseln 2mm utan för fälgen ICQ/ae

Mina kapslar är från vw classic och dom rostade första vintern Default/lol

5

Nja ET blir inte samma som orginal. Det han menar med backspace är att centrumet sitter lika långt in i fälgbanan sett infrån som på orginalfälgen dvs. att den är breddad 2 tum utåt. Jag har numera också 6" bak och babymoon och det ser likadant ut som Johan W's. Det är orginal centrum isvetsat på en 6" bred volvofälgbana om jag fattat allt rätt. Och när fälgen sitter på trumman sticker fälgen in lika mycket som orginal fast tittar ut 2" mer ICQ/ab Om jag inte är helt fel på det kommer ditt ET bli ca. -50mm från orginal.
Alltså om nu orginalfälgen är 4" med et 0 och du breddar 2" utåt kommer du få et -50 på fälgen

Medlem i Halmstad Luftkühlers
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65

6 Senaste redigerad av Dionysius (2013-03-23 19:03:44)

Här har du min med 6" bak och 25mm spacer (sänkt ett hack bak). Gick precis fritt från skärmarna med 205/65-15 däck. Tog dock väck spacern efter denna åkturen för jag gillade inte riktigt looken när däcken slickar skärmarna.

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/576598_10151380349633845_1417882504_n.jpg

(o\!/o) Typ1 -65

7

Ja precis, tror att det var 9cm backspace och då tar det inte i karossen förns under 2½ hack med förlängda svärd.

Jag kör med 205/65 med, men rekomenderar inte mer än 195/65 då dom tar i både in och utsidan och dom sticker ut utanför skärmen vid ett hack och jag måste göra nya fälgar med en cm mindre backspace tack vare att jag sänker till tre hack efter bes och då står dom mot karossen det hadde inte 195or gjort och 185or hadde nog hängt i luften Default/lol

Backspace är intressantare när man sänker mycket och vill ha feta hjul ICQ/ae

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

8

Själv tänkte jag satsa på lite bredare fälgar.. mina är 6,5" tror jag.. Svårt att mäta exakt med däcket på.. Jag vill ha 7,5" och 205/60R15.

Skulle säga att dessa sitter mer eller mindre perfekt på Steffo's ride ICQ/ab Han har bara fått knacka in skärmkanten lite

205/60 på 15x7,5"
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s480x480/549956_10200696156664869_149848273_n.jpg

9

Ooohh så jävla gött dem sitter ICQ/ab
Asså problemet är inte att få din bubbla låg, eller å däck och fälg att sitta om en käftsmäll i hjulhusen. Problemet är att hitta mellanvägen. Tex. Jag vill ha min bubbla låg och Nice men komma över alla väggupp och inte skrapa hela tiden. Jag vill ju köra min bubbla varje dag på sommarhalvåret vart jag än ska. Det kan jag nu men jag kommer aldrig vara lägst och hårdast på någon träff. Det är den tanken man får komma över, om man nu inte bygger air ride för då finns inga problem någonsin ICQ/ab

(o\!/o) Typ1 -65

10

De sitter jävligt snyggt ja, Steffo har träffat mkt bra.
Men ja, dåliga vägar och vägbulor förstör för oss lågåkare.. potthål hinner man oftast gira undan, men farthindren är jobbigare.. Man får byta till tjockare torsionsstavar så den inte fjädrar så mkt ICQ/ab

11

Kan inte både ha kakan och äta den  ICQ/ad

Vill man vara lägst så får man ta att det tar i då och då.