1

Hejsan som vissa vet, så utrustar jag min bay buss med Porsche 944 skivor-85/-88 runt om..
Bussen e en -73a som såldes ny i England , med en just nu  ICQ/ad Typ 1 1600motor.. den har INTE servoassisteradebromsar.!
skivor fram trummor bak.
ja man skulle ju då kunna köpa en Hcyl från sagda prestanda märke ICQ/ad ,Porsche, men om inte. ICQ/an
Har ju en ny till baybussen liggande för just buss utan servo.

Som jag fattat det, så har man en  sorts backventil på en trummbroms krets, för att inte släppa tillbaka hela trycket efer en inbromsning.. men om man då sätter dit skivor får man "anläggning"..
var kan denna backventil som jag kallar den sitta.


ja jag har en Bentley service manual.. men blir inte klok på det.

eller skall jag bara skita i det och hoppas det fungerar..
hoppas någon vet...

mvh Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2

Brukar finnas en pryl som ser ut som radioaktiv varningen med ett gummimembran i h-cyl bakre krets
På många Ate system tvåkrets kan det sitta en liten kulventil mellan bromsröret och cylindern i stället
Om det sitter en lastkännigsventil kan det sitta i den
(bil med skivor fram trummor bak)

Vissa 60-tal Alfa har 22 mm Ate h-cyl som är väldigt lik volkswagens enligt resdel listor jag tittat på
Min kadett b hade 19 mm Ate h-cyl med kulventil till bakre krets, anar att en dylik skulle fungera

Bild visar en från Ate från Ovlov
http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/60/bil/lgnr/157866_2.jpg&width=370&height=

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

3 Senaste redigerad av Demian (2013-03-23 16:42:42)

michaelth skrev:

ja man skulle ju då kunna köpa en Hcyl från sagda prestanda märke ICQ/ad ,Porsche, men om inte. ICQ/an
Har ju en ny till baybussen liggande för just buss utan servo.

Som jag fattat det, så har man en  sorts backventil på en trummbroms krets, för att inte släppa tillbaka hela trycket efer en inbromsning.. men om man då sätter dit skivor får man "anläggning"..
var kan denna backventil som jag kallar den sitta.


mvh Michael

Då man sätter skivor fram på splitbuss, så behövs det nog inte nån speciell H-cylinder. MickeP satte Porsche 944 bromsar på sin buss och bytte inte.

4

Den backventilen sitter inte på alla och sitter det en så är det vid anslutningen av röret på HC, ser ut som en liten adapter. Skruva bara bort den och sätt röret direkt i HC alt. ta bort kulan i den.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

kollade under igår.. vid bromskrafts fördelar ventilen.. eller vad den heter sitter ingen extern ventil synlig.. ICQ/ac
http://forumbilder.se/CDMS2/img-0110.JPG
eller vid h cyl. på bakre kretsen dvs främre röret..
http://forumbilder.se/CDMS2/img-0112.JPG
så int fan vet jag.. har inte sååå mycket lust att dissikera någon av dom. har en ny H cyl så.. tja vi får c..
kollar väl vidare i Bentley.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Inringad med rött:
http://i283.photobucket.com/albums/kk286/T_Maniac_photo/Boxer/ventil_zpsdbb631fe.jpg

Rent spontant:
Använd den största av dina h-cyllar och ersätt din regulator med en från 240, denna är lite justerbar.
Mistänker att bromskraftsfördelningen behöver justeras jämfört med originalbilen

Har du mätt inre diametern på dina H-cyl? Om någon här i Lådbyn vet det mått på Pårsche cyl är det bra att ha som referens

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

7 Senaste redigerad av michaelth (2013-03-24 14:07:41)

hmm kommer ju att använda framskivorna från Porsche 944 -95 med Mercedes E klass ambulans bromsok. dvs enkelkolvs ok som går över porsches ventilerade skivor sen Porsche 944-88 bakskivor med porsches enkelkolvsok. om jag inte kan hitta några andra lämpliga.. dessa behöver renoveras ICQ/am

så en djädra skvader blir det.. ICQ/ad
hur justerar man denna ..??
misstänker att kulan har som uppgift att justera trycket efter retaraktion??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Om jag minns rätt: Fjäderns hårdhet bestämmer hur mycket av trycket som ska gå till bakbromsarna

Denna text skamlöst lånad från Haynes wrongual  ICQ/ae
1 On models fitted with front disc brakes a pressure regulator is installed which affects the operation of the rear brakes.
  This is because disc brakes have a more powerful braking action and accentuate the 'nose-dipping' attitude of the vehicle
  when sharp braking is used. This in turn lightens the load on the rear wheels and in certain circumstances
   when the vehicle is empty could cause the rear wheels to lock.
   The pressure regulation takes into account the rate of deceleration and the 'nose-dip' inclination and correspondingly
    reduces the pressure in the hydraulic system acting on the rear wheel cylinders if necessary.
2 The regulator consists of a ball in an inclined chamber and
two spring loaded subsidiary pistons which act as pressure
reducers. The angle of the inclined chamber depends on the
position of the vehicle body. Consequently a loaded vehicle will
not increase the angle so much as an empty one. When braking
occurs the ball is thrown forward and depending on the rate of
deceleration and the angle up which it has to roll it shuts off the
direct fluid flow to the rear brake cylinders. Pressure is then
applied to two intermediate pistons of different diameters, with
a spring between them which effectively reduces the output
pressure to the rear brakes.
3 Malfunction of the unit will result in either locking of the
rear wheels or, at the other extreme, ineffective braking. It is not
possible to test the regulator accurately without having the
suitable hoses and gauges up to 1500 p.s.i. to connect to the
front and rear brake circuits. When the front circuit pressure is
1420 p.s.i. the regulated pressure at the rear should be 780 - 925
p.s.i.
4 The regulator is mounted on the side frame member on the
inside at the rear underneath. It is easily removed and replaced.
The hydraulic line unions are disconnected and the securing
screws taken out. The residual pressure valve screwed into the
front end should be removed for fitting to a new unit as
required.

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök