1

jag funderar på att slå ihop en lite större motor för bruksåkning och jag undrar hur jag egentligen kontrollerar hur ventilstyrnigarna mår! finns det nått bra och enkelt sätt... toleranser eller tummått... det ska inte bli nån mördarmotor utan en beskedlig 1776aoch en 100 kam troligtvis...enkelport såklart! om dom håller måttet eller hellre om man kunde komma över ett par nya...

2

Oavsett vad för motor man sätter ihop så är det alltid en god idé att kolla vantilstyrningar, och alla andra lagerspel i motorn. Alla mått och finns i den verkstadshandbok man behöver vid sådana arbeten.
Jag ser ingen anledning att sätta i något annat än en originalkam tillsammans med enkelportstoppar, om de inte är brutalportade (se BengtH's tråd).

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

vem sa att dom inte ska portas..... att jag skulle titta i en verkstadhandbok är korrekt och nu en uppmaning till alla som har nån fråga rörande mekanik gällande vw. fråga inte utan köp och/ eller läs era verkstadsböcker! detta är ett forum , inte en frågespalt där man disskuterar runt olika frågeställningar!

4

Man kan kolla ventilstyrningarna genom att dra ut ventilen till sin maximala lyfthöjd o sen rucka den fram o tillbaka, det finns ett mått på hur stort glappet får vara men det kan jag inte i huvet, kanske nån annan som kan komplettera.
På verkstäderna hade dom förr en tolk som man kollade med, kanske någon här som har? Jag har bara för 7 mm.

5

Som Bengt säger, montera bort fjädrar och kolla sidospel med ventilen ute ca 8mm.
Förmodligen kommer du att finna ett betydande "glapp"....
Tänk att ventilen skall hamna rakt i ventilsätet och vilken påkänning (utmattning) det blir om den studsar lite hur som..?
Läser man i VW.s verkstadshandbok står det "använd tolk VW689/1" -sådär mkt hjälp hade man av den  ?-)
Annars är toleransen 0,21-0,23mm på insug, och 0,23-0,32mm på avgas och förslitningsgräns 0,8mm (DÄR fick du svaret ;-)

6

tack så mycket för det!!! raka puckar!

7

masen skrev:

detta är ett forum , inte en frågespalt där man disskuterar runt olika frågeställningar!

Default/lol  WORD!!

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

8

Vad skiljer en 1300 topp mot en 1600 topp.
Och givetvis snackar vi enkelport, och inget annat skit.
(och nu vill jag inte ha ett smådrygt svar från Svwärker, om det står i rephandboken)
Jag vill precis som Masen ha fakta!

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

9

25hpman skrev:

Vad skiljer en 1300 topp mot en 1600 topp.
Och givetvis snackar vi enkelport, och inget annat skit.
(och nu vill jag inte ha ett smådrygt svar från Svwärker, om det står i rephandboken)
Jag vill precis som Masen ha fakta!

1300-toppen har 30-33 mm ventilen å 1600 har 32-35,5 mm. Ventilskaften och styrningarna är identiska. 1300-toppens förbränningsrum har mindre dia. än 1600:ans pga dom mindre cylindrarna.

10

Ah, tack. Då ska jag ut o mäta. Jag mätte bara urfräsningnen för cylindern i toppen o den var 94 mm.

11

25hpman skrev:

Ah, tack. Då ska jag ut o mäta. Jag mätte bara urfräsningnen för cylindern i toppen o den var 94 mm.

Är den 94 mm så är det en 1500 eller 1600-topp. 1300-topparna har 90 mm hål för cyl.

12

Va bra, då har jag två utbytes o en NOS.

13

intressant!

14

ja, eller hur?