Om du orkar läsa lite högre upp så kanske du förstår varför varför inte
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Vilken olja?
Sidor Föregående 1 2 3 4 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Om du orkar läsa lite högre upp så kanske du förstår varför varför inte
/// Micke
Ok pprmicke... Vill du vara vänlig o kopiera in det stycke text i denna tråden som beskriver varför man inte ska använda syntet eller tvärt om så vore jag mycket tacksam!!
Jag får nog instämma att det inte är solklart. Om nu alla tycker att 20w50 är den bästa oljetypen för dessa motorer, ska man ha hel, delsyntet eller mineral med den viskositeten?
Om nu zink är gött var kan man köpa tillsats?
Ok pprmicke... Vill du vara vänlig o kopiera in det stycke text i denna tråden som beskriver varför man inte ska använda syntet eller tvärt om så vore jag mycket tacksam!!
Syntet har inte bäriheten som miniral i standar olja men det finns tävlings olja som har samma bärihet Som vi använder i Pro stock v8 som kostar
$80 för 1 gal (3,8l) här i us du får räkna med 250kr L i swe och klarar bara 4 repor
I en dagens motorer har man mycke minder lager spel sen är olje åter avrignning på en ny motor så små så det inte funkar med en miniral ojla
Sen finns det inga tungmetall(zink) tillsatser i dagens syntet olja och så vidare
Sen suger syntet upp mera vatten än M olja
Nästa sak är att det är få syntetoljer som klarar att bryta ned alkoholen som är i soppan i dag (5-6%)
sen en kombi med vatten och alkoholen blir ofta frätskader på magnesum blocken
Det finns säkert 100 saker till
Ps alla lager spel är i en bubbla motor för RAK SAE 30
/// Micke
Det eminenta systemet som styr oljan till oljekylaren på en luftkyld VW-motor bygger på viskositeten hos en mineralolja och fungerar då inte som tänkt med syntet.
Fantastiskt. Tjock mineral då nu vet vi en gång för alla. Tack
Det eminenta systemet som styr oljan till oljekylaren på en luftkyld VW-motor bygger på viskositeten hos en mineralolja och fungerar då inte som tänkt med syntet.
Systemet bygger väl på att oljan är trögflytande i början och för att värmas upp snabbt styrs den direkt till smörjpunkterna. När den är mera lättflytande och varm så går den igenom oljekylaren.
Om man istället har en syntetolja som är mer lättflytande kall så kommer den ju att gå igenom oljekylaren direkt och därför ta längre tid att komma upp i temp.
Är detta ett problem?
Svwerker skrev:Det eminenta systemet som styr oljan till oljekylaren på en luftkyld VW-motor bygger på viskositeten hos en mineralolja och fungerar då inte som tänkt med syntet.
Systemet bygger väl på att oljan är trögflytande i början och för att värmas upp snabbt styrs den direkt till smörjpunkterna. När den är mera lättflytande och varm så går den igenom oljekylaren.
Om man istället har en syntetolja som är mer lättflytande kall så kommer den ju att gå igenom oljekylaren direkt och därför ta längre tid att komma upp i temp.
Är detta ett problem?
Hur "lättflytande" oljan är beror mer på vilken viskositet du valt än om det är mineral eller syntet.
Jag vet att denna fråga börjar bli lite söndernött, men tycker fortfarande den är intressant.
Jag var tidigare av åsikterna
-Hög klassning= bra, all olja idag bättre klassning än för 40 år sedan.
-Tjockare olja, 15/20w-50 trivs bilen bäst med.
-Hellre köpa billigare olja och byta ofta, än dyr och byta sällan. Byter man ofta så blir man inte bara av med skiten, utan den "billiga" oljan hinner inte brytas ner.
Detta har ändrats lite. ZDDP (zink/fosfor) tillsatserna har ju dragits ner markant pga miljökraven och att det skall lira med katalysatorer. Min nya filosofi är att finns det för lite av något redan från början, hjälper det ju inte att byta ofta.
Oljor som har klassning SM eller högre måste väl ha dessa nya lägre gränsvärden. Två oljor jag tidigare med gott samvete använt, castrol 15w-50 och pennzoil 20w-50 (billiga och finns alltid hemma på orten), har tyvärr fått denna Klassning och låga ZDDP tillsats (<800ppm). En bubbla skall väl helst ha någonstans 12-1300 ppm? "Alla" billiga oljor verkar drabbats, troligtvis för att den "bättre" klassningen gör att de passar fler bilar= säljs fler.
En intressant notis är att biltemas syntetiska 5w-50 olja faktiskt har mer ZDDP än 20w-50 mineralen.
Själv funderar jag på att testa pennzoil 25w-50 till sommaren. Men den har å andra sidan skyhöga zink/fosforvärden och det kanske inte heller är bra?
En intressant notis är att biltemas syntetiska 5w-50 olja faktiskt har mer ZDDP än 20w-50 mineralen.
Hur vet du det?
Jag har hört att oljor (med lägre klassning än sm) för dieselmotorer kan ha hög ZDDP-halt, isåfall hade ju denna http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … W40-36962/ kunnat vara ett alternativ?
Det funkar säkert
Men varför spara ???????
Om maskin rasar på grund av dålig olja så bli det 100 gånger dyrare
Jag kan inte förstå inte tänket
Det är lätt att gå på bolaget o köpa lite gott för några hundra men köpa olja för en hundring litern är för dyrt
Jag var ute på en folkracing tävlig och höll ett föredrag om brandsäkerhet Vi hadde med oss brandsläckare (6kg) för 200kr
Man skrek det är för dyra och vi fick en jävla massa skit för dom var för dyra
Nästa dag sprang jag på den som skrek mäst på föredraget på systembolaget och han sa nu var det laddat för kvällen med några helrör så jag kunde inte låta bli att fråga vad han har köpt för
Som svar fick jag 700kr men det var biligt men jag förstår inte tänket att rädda liv är dyrt (200kr) men brändvin för 700kr är biligt ????????
Samma tycker jag om tänket när man skall köpa OLJA
/// Micke
Ja förutom att den är billig är det ju lätt att veta var man kan köpa den också, det var lite därför jag undrade. Vet inte riktigt på vilka ställen man ska leta för att hitta kvalitetsoljorna
Tycker det känns lite onödigt att behöva importera från USA?
Valvoline VR1 som nämnts tidigare verkar ju ganska lätt att få tag på men den är ju inte med bland dina topp 6? Hur kommer det sig? 
Om du åker till vargön och går in till tvillingarna
(Vargöns mek) (buss frank)
Så kan köpa Kvalitets oljer (cirka 400 för 4L)
sen finns det ett gäng i trollhättan som säljer vet jag
Du kan ta kontakt med Jonas N så fixar han det om det skulle vara så svårt
/// Micke
Jag förstår inte heller hur man tänker när man tar en billig olja vid uppstart och inkörning med argumentet att den ska ändå bytas.
Det är de viktigaste minuterna i motorns liv och då ska man spara några hundralappar på ett motorbygge för tiotusentals kronor.
Logiken bakom det?
Jag förstår inte heller hur man tänker när man tar en billig olja vid uppstart och inkörning med argumentet att den ska ändå bytas.
Det är de viktigaste minuterna i motorns liv och då ska man spara några hundralappar på ett motorbygge för tiotusentals kronor.
Logiken bakom det?
Då är vi två som inte fattar varför
/// Micke
Självklart ska man köpa den bästa olja alltid.
Undrar om någon av de bättre oljorna (Kendall, 76, Amalie, Petro-Canada, Castrol, Nynäs) kan köpas i storpack typ 20l eller så.
Någon som har "kontakter" eller känner till ett ställe där man kan beställa ifrån?
Nån som har något att säga om denna olja 
Castrol Classic XL 20w/50
http://www.ctaservice.se/castrol/castrol.htm
Bra pris, men hur är de med Zink i den?
Enligt denna så ska de va de... men frågan är hur mycket.
http://porsche356registry.org/356talk/1/23413.html
Mer info, verkar vara 1200ppm zink iaf 2011 
http://www.early911.se/forum/viewtopic. … e64e175b56
Angående castrol classic xl 20w-50: Jag undrar var de fått den siffran ifrån? Enligt databladet http://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusio … KMZS_0.pdf är samma låga zink (800ppm) som deras gtx15w-50 jag slutat använda. Jag skulle i alla fall inte använda den oljan. Att de kallar den för classic och saltar priset tycker jag är ett skämt.
Jag säger inte att det är bra eller dåliga oljor (har aldrig använt den själv) men som jämförelse har biltemas classic 20w-50 960-1210ppm zink. Deras syntet 5w-50 har 1130-1330ppm zink.
Jag körde på mobil 1 4T racing 15w-50 (en motorcykelolja) i somras, mest för att jag fick tag på den för 25kr/l. Funderar på att prova pennzoil racing 25w-50 i någon av mina slitna motorer denna sommaren. Ca 100kr/l http://www.oljemagasinet.se/index.php?r … uct_id=257 har nära 2000ppm zink.. Kanske mer/för mkt? Här går att läsa lite om ett test som gjordes på den http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub … amp;page=1
Angående castrol classic xl 20w-50: Jag undrar var de fått den siffran ifrån? Enligt databladet http://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusio … KMZS_0.pdf är samma låga zink (800ppm) som deras gtx15w-50 jag slutat använda. Jag skulle i alla fall inte använda den oljan. Att de kallar den för classic och saltar priset tycker jag är ett skämt.
Jag säger inte att det är bra eller dåliga oljor (har aldrig använt den själv) men som jämförelse har biltemas classic 20w-50 960-1210ppm zink. Deras syntet 5w-50 har 1130-1330ppm zink.
Nä hittade också en annan sida där de står 800ppm =\
Självklart ska man köpa den bästa olja alltid.
Undrar om någon av de bättre oljorna (Kendall, 76, Amalie, Petro-Canada, Castrol, Nynäs) kan köpas i storpack typ 20l eller så.
Någon som har "kontakter" eller känner till ett ställe där man kan beställa ifrån?
Kendall kan du få upp till 55gal =250l = 1fat
Info till sollebruns olje depå
http://www.kendallmotoroil.se/produkter.html
/// Micke
Svwerker skrev:Jag förstår inte heller hur man tänker när man tar en billig olja vid uppstart och inkörning med argumentet att den ska ändå bytas.
Det är de viktigaste minuterna i motorns liv och då ska man spara några hundralappar på ett motorbygge för tiotusentals kronor.
Logiken bakom det?Då är vi två som inte fattar varför
/// Micke
På ett vis kan jag hålla med, men samtidigt är det så många som använder Biltema olja och som det uppenbarligen funkar för, så jag känner mig inte orolig över att min 50000 kronors motor är inkörd med Biltemaolja.
Man måste ju alltid dra en gräns någonstanns. Det finns nog alltid de som förespråkar en värre olja. Kör man in med olja som kostar 100:- litern, så finns det nog alltid de som förespråkar olja för 200:- litern eller 500:- litern.
Skulle tester visa att motorn tar direkt skada av att de körs in med Biltemaolja, så skulle ju de flesta sluta omgående.
Sen tycker jag att man inte ska se olje/lagerutbildningar på för stort allvar. De ser ju ofta till extremfallen och de marknadsför samtidigt sina produkter.
Man måste ju se skillnad på en original Volvo B20 och en formel 1 motor. Att köra en original B20 med nån dyrare olja än Biltema är ju som att kasta pärlor till svinen, men det skulle ju inte många oljesäljare/utbildare hålla med om. En B20 skär ju inte vilken olja du än kör på.
Hittils har jag kört typ Biltema olja i mina folkvagnar. Jag kör ganska hårt och mycket och ofta är det 1500 kronors motorer som jag har använt. Och hittils har jag inte kört ras på nån av bojsänkerna och jag kommer fortsätta med Biltema.
Jag ska ta mig en funderare över vad jag kommer använda i 2332:an. Det är ju en dyrare motor.
PPRMicke skrev:Svwerker skrev:Jag förstår inte heller hur man tänker när man tar en billig olja vid uppstart och inkörning med argumentet att den ska ändå bytas.
Det är de viktigaste minuterna i motorns liv och då ska man spara några hundralappar på ett motorbygge för tiotusentals kronor.
Logiken bakom det?Då är vi två som inte fattar varför
/// MickePå ett vis kan jag hålla med, men samtidigt är det så många som använder Biltema olja och som det uppenbarligen funkar för, så jag känner mig inte orolig över att min 50000 kronors motor är inkörd med Biltemaolja.
Man måste ju alltid dra en gräns någonstanns. Det finns nog alltid de som förespråkar en värre olja. Kör man in med olja som kostar 100:- litern, så finns det nog alltid de som förespråkar olja för 200:- litern eller 500:- litern.
Skulle tester visa att motorn tar direkt skada av att de körs in med Biltemaolja, så skulle ju de flesta sluta omgående.
Sen tycker jag att man inte ska se olje/lagerutbildningar på för stort allvar. De ser ju ofta till extremfallen och de marknadsför samtidigt sina produkter.
Man måste ju se skillnad på en original Volvo B20 och en formel 1 motor. Att köra en original B20 med nån dyrare olja än Biltema är ju som att kasta pärlor till svinen, men det skulle ju inte många oljesäljare/utbildare hålla med om. En B20 skär ju inte vilken olja du än kör på.
Hittils har jag kört typ Biltema olja i mina folkvagnar. Jag kör ganska hårt och mycket och ofta är det 1500 kronors motorer som jag har använt. Och hittils har jag inte kört ras på nån av bojsänkerna och jag kommer fortsätta med Biltema.
Jag ska ta mig en funderare över vad jag kommer använda i 2332:an. Det är ju en dyrare motor.
Volvo motor är vattenkyld med en lägre drifttemp än vw
I en F1 motor kostar olja bara 2000-3000 kr L
Jag lärde mig skilnad på oljor till luftkylda motorer den hårda vägen genom en jävla massa ras innan man fick den rätta infon om oljor
Man behöver inte betala mer är 100krL för en kvalitets olja som funkar super bra till luftkylda motorer
Om du bemödar dig att ta en sväng till borlänge motorrenovering och frågar vad dom tycker att du skall använda för dom har vell 40-50 år erfarenhet av sådant
Polare jobbar inom TOTAL OIL han vill inte sälja olja till mig pågrund av dom har inget som kan garanterar funkar till 100% för mina motorer men skulle vara en vattenkyld motor så var det inga problem Han sa att Citroen har jävligt mycke problem med sina gamla 2CV som är luftkylda
Dom gör oljan till redbulls (Renault)F1 motorer och därifrån vet jag priset på sådan olja
Jag vill inte vara dum men jag bara föra vidare info som jag har ´fått ta delav genom kontakter i bilindstrin och i olje industrin
Jag jobbar mycke nära mot shell i livsmedel industrin för att få saker i ting att gå i 24t dygnet 7dagar i veckan 365 dagar om året utan att det rasar i dag tar vi olje prov med tvåveckors intervall och det brukar slinka i väg något prov på motoroljan i bland 
Man lärsig saker i bland om olja när man har med sådan info
/// Micke
Jag lärde mig skilnad på oljor till luftkylda motorer den hårda vägen genom en jävla massa ras innan man fick den rätta infon om oljor
Man behöver inte betala mer är 100krL för en kvalitets olja som funkar super bra till luftkylda motorer
Om du bemödar dig att ta en sväng till borlänge motorrenovering och frågar vad dom tycker att du skall använda för dom har vell 40-50 år erfarenhet av sådant/// Micke
Nej, då. Jag litar på din kunskap om oljor, så jag behöver inte höra vad Borlänge motorrenoveringar tycker. Det kan ju säkert du lika bra. Och det är ju rätt att du byter till en dyrare olja då du kört en massa ras. Det skulle jag också ha gjort. Men då måste du använda dina prylar hårdare än mig. Du kör ju bla dragracing.
Men nu har jag kört luftkyld vw med billig olja i 10år utan att kört ras.
Jag resonerar lite så här. Livslängden för en typ1 motor är beräknad till ca 10000mil. Efter det är det dags för en renovering. Dom har uppslagna lagerlägen mm. Och kör man med Biltemaolja så borde ju motorn rimligtvis ändå hålla 10000mil. Om nu den dyrare oljan gör att motorn håller i 30000mil, så är det ju konstruktionen av motorn som säger stopp vid 10000mil.
Om jag kör runt med en 1300 som gått 6000 mil och som har lite axialspel, så är det ju ändå dags för en renovering. Då är ju det viktigaste att behålla oljetrycket och då känns det som att det är bättre med en billig 50 olja än en dyrare 40 olja.
Med min nybyggda motor tänker jag inte göra testet och kolla om motorn håller 10000mil med Biltema olja. Även om jag tror det
I det fallet ska jag läsa på om era rekommendationer om oljor.
Men jag skulle aldrig komma på idén att köra dyr olja i dom andra orenoverade motorerna.
En annan oljefråga....
Finns det nån fördel att använda en rak -50 olja framför 20-50? Den frågan har jag aldrig fått ett bra svar på.
Det man bör ha i en vw motor är SAE 30 för det är toleransen på lagerspelen
Om man kör med rak SAE 50 brukar man få problem att man trycker ut typ packboxen på grund av det höga olje trycket som blir på grund av för små lager toleranser
I en sliten motor läcker det i genom lagrena och det funkar fint
En 20-50 olja är från start en SAE 20 med förtjocknings medel vid cirka 90G C är den som en rak 50 i början av sitt liv
Vid 105G C minskar tjockleken på oljan
I dom bliiga oljena är det förtjocknings medelet som är dyrt
Ps jag kör även en std 1300 som har gått x antal tusen mil
När jag köpte den var det svartav sot på insidan av motorn nu efter några olje byte är det rent o fint
En liten annan sak är mär man skall tvätta typ toppar som har gått med lågpris olja brukar dom ligga en till två timmar i hetvatten tvätten för att bli rena i bland får man in toppar som är rena som den och jag brukar fråga vilken olja som har annvänt och som svar du brukar sälja den till mig
/// Micke
Sidor Föregående 1 2 3 4 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Vilken olja?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.