51

Jag har redan godkänt för liten skylt bak men tänkte istället sätta den fram (där jag inte har godkänt för liten skylt) och köpa en skylt med USA-mått även på höjden som passar i en kromad USA-ram som hälften av alla bilar i USA har. Just min står det hawaii på med två palmer på sidorna ICQ/ae

Vågar man köra med en reg-skylt som inte är utfärdad av transportstyrelsen?

52

Du menar alltså USA-skylt med måtten 300x110mm?
Här ha du mått på olika: http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … kyltar.pdf

Om du tänk ha en USA-skylt fram så är det ju bara beställa en till av den bakre.

Eller om du gör som jag, motiverar varför just du ska ha en liten, dock svårt och få det men beror ju på hur mycket man angagera sig med  ICQ/ad

53

Jag har blivit stoppad av polis med liten skylt fram på bubblan, de konstaterade att det var en "riktig" skylt och var nöjda med det. Men en kontroll sen 1998...

Det med liten skylt fram i regbevis kontra verkligheten blir ibland systematiskt fel.
Familjens bruksbilar, 2 st Alfa 159or. Min har jag köpt i Italien och importerat själv, tjejens är en svensksåld. Dessa bilar har original liten skylt fram.
Men...
På i stort sett alla svensksålda står detta i papprena:

Skyltformat fram: EU-ENRADIG  Skyltformat bak: LITEN 

Men på min egenimporterade står det:
Skyltformat fram: LITEN  Skyltformat bak: EU-ENRADIG 

Jag tror inte någon med en alfa får böter för att de har en liten skylt fram istället för bak. Det har nog blivit något systemfel när bilmodellen lades in i systemet första gången. Tolkas av mig som att var på bilen den lilla ska sitta är en personlig bedömningsfråga. Om någon försöker börfälla bubblan kommer jag att ha Alforna som referens.

Kuriosa är att tyskimporterade 159or inte får liten skylt alls utan en massa besvär. De tyska originalskyltarna är stora och täcker nästan hela kofångaren, altså kan man ha de svenska eu-skyltarna. Medan de svensksålda bilarna har lite estetik i tänket när skyltarna monterades.

http://imageshack.us/a/img9/8142/litenskylt.jpg

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

54

David, Luleå skrev:

Det med liten skylt fram i regbevis kontra verkligheten blir ibland systematiskt fel.
Familjens bruksbilar, 2 st Alfa 159or. Min har jag köpt i Italien och importerat själv, tjejens är en svensksåld. Dessa bilar har original liten skylt fram.
Men...
På i stort sett alla svensksålda står detta i papprena:

Skyltformat fram: EU-ENRADIG  Skyltformat bak: LITEN 

Men på min egenimporterade står det:
Skyltformat fram: LITEN  Skyltformat bak: EU-ENRADIG 

Jag tror inte någon med en alfa får böter för att de har en liten skylt fram istället för bak. Det har nog blivit något systemfel när bilmodellen lades in i systemet första gången. Tolkas av mig som att var på bilen den lilla ska sitta är en personlig bedömningsfråga. Om någon försöker börfälla bubblan kommer jag att ha Alforna som referens.

Kuriosa är att tyskimporterade 159or inte får liten skylt alls utan en massa besvär. De tyska originalskyltarna är stora och täcker nästan hela kofångaren, altså kan man ha de svenska eu-skyltarna. Medan de svensksålda bilarna har lite estetik i tänket när skyltarna monterades.

http://imageshack.us/a/img9/8142/litenskylt.jpg

Ursäkta OT, men du antar rätt i att det blivit fel för 159. I uppgifterna på svensksålda bilar står EU fram och liten bak, men den generella dispensen för liten skylt på svensksålda gäller placering fram. Dispens fram gällde även Brera, Spider och GT som var svensksålda eller importerade från Italien. Tidigare även 147, 156 etc. Skillnaderna mellan svenska och italienska jämfört med andra, exempelvis tyska, varierar beroende på modell, men är till viss del uppbyggt på olika specar.

California über alles, über alles California

55

Beställ din alldeles egna veteranskylt!  ICQ/af

http://www.showplate.se/butik/index.php … d18nnusvq3

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

56

Sen har du otur och åker dit på falskskyltat?

57

Är skylten en riktig, gjort av Transportstyrelsen till den bilen man har skylten på kan man inte få böter!! .. däremot om man har gjort en egen gör man en
brottslighandling om man sätter den på bilen!  har kört med små skyltar på alla bilar utan problem i alla år! har även gjort egna utan problem
(dom är exakt i samma storlek som dom små) Dom ända gångerna jag blivit stoppad är när jag kört utan! & en gång när jag hade en riktigt liten dekal 
som passade på kofongaren!

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]

58

CoSmoZ skrev:

Är skylten en riktig, gjort av Transportstyrelsen till den bilen man har skylten på kan man inte få böter!! .. däremot om man har gjort en egen gör man en
brottslighandling om man sätter den på bilen!  har kört med små skyltar på alla bilar utan problem i alla år! har även gjort egna utan problem
(dom är exakt i samma storlek som dom små) Dom ända gångerna jag blivit stoppad är när jag kört utan! & en gång när jag hade en riktigt liten dekal 
som passade på kofongaren!

Eftersom jag faktiskt ÄR polis (på riktigt alltså) så måste jag korrigera dig här! 

Polisen KAN och FÅR ge böter om man kör med t ex liten skylt fram om det i regbeviset står att det skall vara vanlig enradig (typ stor) skylt. Det har INGEN betydelse om skylten är utfärdad av Transportstyrelsen eller ej. Man FÅR BARA HA DEN SKYLT SOM ANGES  I REGBEVISET på sin bilom man inte vill riskera böter.

Sen kan jag ärligt säga att de flesta poliser sannolikt INTE bryr sig, så länge det är en av Transportstyrelsen utfärdad skylt. De där "fejk-skyltarna" från diverse andra firmor skall man passa sig för, det brukar definitivt rendera i böter!!!!

Jag har faktiskt personligen  via mail uppvaktat Transportstyrelsen i denna fråga o påpekat att det finns pengar att tjäna för dem här om de låter bilägaren själv välja skyltstorlek mot en viss extra avgift, ungefär som när man "hyr" personliga skyltar. Tyvärr har jag inte fått svar....

Min Chrysler importerade jag från Tyskland och fick FRÅGAN av besiktningskillen när jag regbesade bilen vilka skyltar jag ville ha (Mycket bra service av den snubben!!!). Jag skrattade till o svarade snabbt med glimten i ögat o sade "de små amerikanska såklart, det är ju en USA-bil! "  Bes-killen tog det på rätt sätt och replikerade, -Okay, du får liten skylt fram o vanlig stor skylt bak, sen vet du säkert själv hur du ska göra! Å så blinkade han mot mig o log med hela ansiktet!

59

Det jag undra över. Om folk nu är godkänd att ha liten bak. Varför ska DOM då köpa skyltar från andra firmor?
Menar, dom kan ju köpa dubletter bak.
Sen om man nu vill ha liten fram, skriv till transportstyrelsenoch motivera.
Antingen bli du beviljad eller inte.
Om inte, try again!

60

Har själv kört lyxen med småplåtar fram/bak sen 2000. Har iofs personliga plåtar.
Alltid besiktat med dessa. Hamnat i flygande besiktningar i andra län. Blivit stoppad av länsman både i Sverige och utomlands. Ingen har någonsin nämnt något om plåtarna.
Beviset att de dessutom fungerar är en fortkörningsbot taget av en kamera.
Den är man lite stolt över ICQ/ad

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

61 Senaste redigerad av chromecop (2013-03-26 15:26:28)

Jag blev faktiskt lite triggad av denna tråd och då det är ganska länge sedan jag uppvaktade transportstyrelsen i frågan så har jag idag via email uppvaktat Regeringen och Näringsdepartementet i frågan. Så här skrev jag til dem:

Angående svenska registreringsskyltar

Hej. Jag skriver detta mail i avsikt att på lång sikt försöka hjälpa upp statsfinanserna. I dag finns det ett antal olika storlekar och modeller på svenska registreringsskyltar. Nyligen har man modifierat de svenska skyltarna något ibland annat storlek efter att den så kallade ”skatteugglan” försvann.

En personlig registreringsskylt kan man sedan många år tillbaka hyra för en 10-årsperiod till en tämligen hög hyreskostnad och hyresintäkterna går enligt uppgift till en särskild fond vilket i sig är lovvärt!
Emellertid är det idag högsta mode bland fordonsägare att ”styla” sina fordon och många vill då ha en mindre eller annorlunda registreringsskylt som bättre harmoniserar med bilens linjer. DÄR är det dock stopp och kalla handen från Trafikverket och Transportstyrelsen.

En bil skall enligt nämnda institutioner ENDAST utrustas med de registreringsskyltar som man från myndighetshåll anser är de rätta beträffande storlek och utseende. Detta tänk känns gammalmodigt och, faktiskt ganska dumt!
Om man nu har tagit fram ett antal olika utseenden och storlekar på registreringsskyltar, som var för sig är fullt lagliga på avsett fordon, så borde dessa skyltar rimligen vara lika lagliga OAVSETT fordon!!!!

Mitt förslag går ut på att fordonsägaren, precis som när denne hyr en personlig skylt, mot en RIMLIG avgift i storleken 1000-1500 SEK SJÄLV får bestämma/beställa de skyltar som fordonsägaren önskar utrusta sin bil med. Kanske vill bilägaren framtill på sin bil sätta en liten tvåradig, för motorcykel avsedd, skylt? OK, låta bilägaren ha en sådan skylt fram, för….vad spelar det för roll rent tekniskt? Den skylten ÄR laglig i trafik (låt vara på motorcykel) men anses uppenbarligen till sin utformning vara tillräckligt stor och lättläst för de automatiska trafikövervakningskamerorna OCH rent manuellt för eventuellt  bakomvarande  fordonsförare ( läs polisen).

Jag är mycket fordonsintresserad rent privat och deltar i många diskussionsforum om bilar och motorcyklar på nätet. Efter att studerat och deltagit åtskilliga forumdebatter om just registreringsskyltar vågar jag påstå att detta vore en mycket bra inkomstkälla för staten!

Jag är också till mitt yrke polisman och har så varit i 21 år (detta mail skriver jag dock helt som privatperson). Jag kan inte vid ett enda tillfälle påstå att det skulle ha inneburit ett problem för mig i mitt arbete om svenska fordonsägare givits möjlighet att själva påverka valet  av storlek och utformning på de registreringsskyltar de har på sitt fordon utifrån det modellutbud som tillhandahålls av svenska staten, företrädd av Trafikverket och Transportstyrelsen.

Vänliga hälsningar

(mitt namn)

Kopiera gärna delar av min text i lämpliga delar och uppvakta Näringsdepartementet  även ni andra. Tänk om vi skulle lyckas få till en ändring!!!!