1

Är det normalt att det ser ut så här? Topparna är bara lossade och inte rengjorda.

4:an
http://i1208.photobucket.com/albums/cc375/nisslars/IMG_9722_zps774a9180.jpg

3:an
http://i1208.photobucket.com/albums/cc375/nisslars/IMG_9717_zps59941af9.jpg

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

2

Det är helt normalt. Avgas brukar vara lite brunare. Min teori är att 30hk går lite leant pga trångt insug och dåligt flöde. Min första trimmade 30 hk hade mörkare avgas då jag hade två 28pict som matade samma maskin. Kolla ner i insugskanalen så att det inte är kocksat där vilket tyder på slitna styrningar eller otäta ventiler. Kollar man stiftet så har den säkert gått magert. Skall vara chokladbrun för bästa blandning. Du kan gå upp i huvudmunstycke tills du får en mörkare färg på stiftet. Slipa in cyllarna mot toppen för bättre tätning med ventilpasta och tvätta noga efteråt.

3

Det är den här motorn som inte orkar någonting. Jag måste köra med choke hela tiden för att den inte ska ge knallar i luftfiltret. Kör jag med gasen i botten gör den 0-100 på oändligt. Kommer max upp i 90. Tändningen är kollad. Förgasaren rengjord. Obelastad varvar den obehindrat  tills det smäller i luftburken så förtändningen verkar fungera. Jag trodde att det skulle vara något galet med ventilerna, men nu när jag rivit motorn verkar allt okej. Ventilstyrningar är t.o.m. bra.
Jag ska besikta bilen på måndag och vill få den att gå till dess sen ska det andra blocket som du borrade Hans plockas ihop och ersätta den här motorn.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

4

Poffar i insug är ett vanligt tecken på mager blandning. Dina avgas och stift verkar tala samma språk. Att den är svart i förbränningsrummet kan bero på att dina kolvringar (eller insugsstyrningar) släpper igenom lite mer olja än bra.

Hade det varit min så hade förgasaren åkt in i skamvrån och en annan satts dit.

25 öre från S

5

Som sagt poffar i insug är mager blandning. Sätt dit 125-130 i huvud så vaknar nog liket. Kan också vara tjall på axpumpen som tvingar dig att dra ut choken. Kolla även efter luftläcka vid insug som gör att den går magert.

6

Jag ska kolla andra toppen i morgon och sen skruvar jag ihop allt igen och börjar på nytt med förgsaren och tändningen. Sitter det samma huvudmunstycke i en 28:a som i en 30-34:a?

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

7

Solex munstycken är samma på nästan alla förgasare

8

Hans Landelius skrev:

Solex munstycken är samma på nästan alla förgasare

Finns 2 olika gängor på h-munstyckena men "hållaren" (stora mässingsplutten) har samma gänga i förgasaren på alla så du kan ev få skifta hållare.

9 Senaste redigerad av HenrikL (2013-03-20 09:59:33)

Kolla så det inte sitter skit i bränslepumpen. Jag hade rost i tanken som satte igen förgasaren. Efter renovering av tankens insida och ett filter under tanken har jag ändå fått rensa förgasaren två gånger och bränslepumpen en gång.

Symptomen i mitt fall var en motor som varvade bra på tomgång men var extremt slö när man försökte köra.

10

Hvis bilen er en 56-59 (tror jeg), kan gummipakningen i bensinkrana svelle upp, og gi mindre flöd/brändsle.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

11

Idag fick jag ihop motorn och har provkört. Jag såg att tomgångsmunstycket satt löst när jag återigen rengjorde förgasaren. Det verkar vara enda stället som tjuvluft ska ha kunnat kommit. Filtret i bensinpumpen var helt rent så inget skit ska finnas mellan bensinkran och bensinpump. Jag blåste på med startgas runt insug och förgasare när den stod på tomgång men ingen respons så inget läckge där. Motorn gick lite bättre och jag kan köra utan choke, men den orkar inte varva och det tjoffar vid för hög belastning. I morgon ska jag byta bensinkranen och prova igen. Fungerar inte det blir det att byta huvudmunstycke vilket jag inte kan förstå varför det helt plötsligt skulle ha blivit för litet. Bensinen har ju inte förändrat sig till det sämre under 2012.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

12

nisslars skrev:

Idag fick jag ihop motorn och har provkört. Jag såg att tomgångsmunstycket satt löst när jag återigen rengjorde förgasaren. Det verkar vara enda stället som tjuvluft ska ha kunnat kommit. Filtret i bensinpumpen var helt rent så inget skit ska finnas mellan bensinkran och bensinpump. Jag blåste på med startgas runt insug och förgasare när den stod på tomgång men ingen respons så inget läckge där. Motorn gick lite bättre och jag kan köra utan choke, men den orkar inte varva och det tjoffar vid för hög belastning. I morgon ska jag byta bensinkranen och prova igen. Fungerar inte det blir det att byta huvudmunstycke vilket jag inte kan förstå varför det helt plötsligt skulle ha blivit för litet. Bensinen har ju inte förändrat sig till det sämre under 2012.

Det kanske är så att pumpen inte klarar att pumpa tillräkligt med soppa
Om du startar upp och stänger av efter några sek sen öppnar fuggen och kollar hur mycke soppa som finns i den
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Ingen smuts i flottörventilen? Hur är det med tändregleringen?

14

Hur skulle den bete sig om tryckstången till pumpen nötts ner och blivit kort?

15

Kjell T skrev:

Ingen smuts i flottörventilen? Hur är det med tändregleringen?

Flottörventilen har jag inte kollat mer än att jag har bytt den i.o.m. att jag har monterat en renoveringssats i förgasaren. Tändningen kollade jag i går och vid varvökning flyttar sig märkningen vad jag kan se normalt.

Jag ska gå igenom hela bränsletillförseln idag och hoppas att jag hittar något synbart fel.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

16

Kolla så inte membramet i pumpen är stenhårt
Det blir sådant av alkoholen som finns i dagens soppa
Man kan ibland få det lite mjukare genom köra i typ 5.56 eller wd40 och låta det stå någon dag så funkar det hyfsat
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

17 Senaste redigerad av nisslars (2013-03-22 18:42:10)

Nu har jag plockat ur tanken, bytt bensinkran även om den gamla verkade fungera utmärkt efter att ha gjort ett enkelt blåstest. Blåst ur bensinröret från bensinpump till tank. Startat upp motorn en kortis och sen kollat flotörhuset som var fullt. Sist bytte jag huvudmunstycket från 117,5 till 127. Nu har den slutat poffa men den går inte riktigt som jag vill och som jag kommer ihåg att den gjorde innan den började krångla. Den kommer säkert att glida prickfritt genom besiktningen så jag nöjer mig med det så länge. Får jag sen bara ut och köra lite mer ska nog resten rätta till sig av bara farten. Membranet ska också få sig en duvning ICQ/ab

Tack alla för alla tips så länge.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

18

Har du kollat tändspolen? Den ska bli handljummen. Var med om liknande fel på en gammal 240 jag hade, och när jag bytte tändspole (den var glödhet) så gick bilen klockrent sen.

VW 1200 -60
VW 1300 -66

19

förvärmingsröret kanske är igensatt så det inte blir varmt vid insuget? då kan man väll få problem med mager blandning och backtändningar?

20

Tändspolen handjummen så den verkar ok. Efter ett besök hos Landelius och ett doftprov på oljestickan verkar det komma bensin i oljan alltså kan det vara membranet i bensinpumpen som spökar. Micke hade det som förslag här. Renoveringssats beställd, men jag får förhoppningsvis låna en fungerande bensinpump i morgon som jag kan provköra under helgen. Teoretiskt verkar ett trasigt membran och dålig backventil stämma mycket väl. Så fort motorn belastas och kräver mycket bensin orkar inte pumpen med utan det läcker ner i blocket. Vid jämn belastning tuffar bilen på oförskämt bra eftersom bränsletillförseln räcker till. Konstigt att den orkar pumpa överhuvud taget.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

21

Nu går den som den ska!!!
Det är ett av de koolaste felen jag har varit med om på en folka. Jag som t.o.m. drog till med klassikern "Den här gången har jag faktiskt inte rört någonting."

Här är felet.
http://i1208.photobucket.com/albums/cc375/nisslars/IMG_9812_zps14853172.jpg

och här är det lagat.
http://i1208.photobucket.com/albums/cc375/nisslars/IMG_9813_zpse9b84491.jpg

För en tid tillbaka sedan läckte det bensin från filtret så jag plockade ur det, kollade det och lade dit en ny packning. Som det visat sig satt jag filtret upp och ner vilket gjorde att spetsen på filtret stack ut genom backventilen på bensinpumpen och förstörde funktionen. Bensinen har hela tiden runnit tillbaka och det har inte gått att få upp rätt mängd när motorn krävt det.
Hursomhelst har jag fått en väl genomkollad folka lagom till sommaren tack vare alla era idéer och förslag på lösningar.
Återigen tack allihopa och tack Peter L för lånepumpen.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73