Tog en eftermiddagstur idag
Härligt! 
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Vw typ 1 - 64 Kellerassel performance
Sidor Föregående 1 … 8 9 10 11 12 … 37 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Tog en eftermiddagstur idag
Härligt! 
Nice. Jag hade också ute en bubbla, men den fick åka släp 
GB: Jovars, det var riktigt fint i vårvädret
Dock ska jag nog åka ut utanför stan nästa gång.. mkt trevligare med småkrokiga landsvägar.
Finnfisher, hehe jaså, nytt projekt eller reservdelsbil?
Reservdelar! -65 som ser ut som skit, men mycket går ju använda. Du får se när du kommer förbi 
Aha, ja har man plats så är det aldrig fel med en reservdelsbil
Får ta och göra det sen!
Det blir en sväng till garaget iaf för min del imorn iaf. Det kommer lite motordelar från dalhems nämligen 
Plats är ju bra o ha. Sånt går ordna om det krisar sig.
Dalhems kommer vi själva ta en sväng till, ev på fredag. Ha så kul med plocket 
Ja, det är ju det
Jag ska försöka att inte samla på mig så mkt skrot.. mkt kommer tyvärr gå till återvinning när jag tömmer mitt nuvarande garage.. men det är lite småskit till gamla golfen och annat bröte som aldrig kommer till användning annars.
Jaså, vore skoj att åka dit nån gång faktiskt.. man har ju handlat för åtskilliga lappar, men aldrig direkt från lagret så att säga 
Reservdelar! -65 som ser ut som skit, men mycket går ju använda. Du får se när du kommer förbi
Om det finns några stolar i den som du inte behöver så köper jag gärna dom!

Finnfisher skrev:Reservdelar! -65 som ser ut som skit, men mycket går ju använda. Du får se när du kommer förbi
Om det finns några stolar i den som du inte behöver så köper jag gärna dom!
Ursäkta OT Peter. Stolarna Mögliga men hela. Jag skicka dig ett PM så tar vi det därifrån.
Peter: resan till Dalhems är riktigt trevlig. Härliga vägar och ett kul slutmål. Vi får göra den någon gång. 
Det är ingen fara
fan, stolar hade jag med velat ha så man kan göra iordning vid sidan om.. fast det är inte hög prio just nu ändå.. då måste dörrsidor med bytas.. hehe
Jagar förresten vit perforerad vinyl/galon till takluckan.. nån som vet var man kan köpa?
Finnfisher, ja det vore skitkul att åka ett helt gäng nån gång framöver, man har ju pratat en hel del med Christer, Jörgen m.fl. men aldrig träffat dem 
SKOTTAR DU SNÖ
Har är det åska o lite regn och 23g
Hur får du sova ?????
/// Micke
Tjena Micke
Ingen snöskottning, däremot har man fått hålla i hatten de senaste dagarna
Inte fel med lite åska ibland heller, då får man sitta under tak med en kall i näven. jag sover så hårt att jag vaknar inte.. så ja, jag får sova
Idag har jag varit en sväng i garaget faktiskt, svärmor på besök så då får man fly
Närå, men då kunde jag passa på eftersom hon kunde hjälpa till med hund och barnvagn i trapporna.. Ska bli SÅ skönt att flytta till hus och slippa allt sånt.. slippa åka bil till garaget, ta med mackor som man glömmer äta, osv osv..
Jag har kapat till två stötstänger efter jag testat mig fram med en justerbar. Låter det helt orimligt med 270mm stötstänger på min motor? För det är vad jag får fram med 3,7mm planing och 2mm lash caps, då ser geometrin bra ut (tror jag?!).
Sen har mkt tid gått åt till att fixa saker som föregående ägare (klåparhemmapulare) gjort. Förgasaren läckte vid spjällaxeln, vid packning mot insug.. som dessutom satt med två hemmagjorda distanser och skräppackningar (pga växelströmsgenerator). gaswire-låset var hemmagjort skräp som inte funkade bra alls.. choke-hack-reglaget (eller vafan det heter) var glappt åt alla håll, vilket gjorde att ställskruven (även den hemmapulad) träffade snett och tom missade ibland.
Fick besök av Robban (som inte bemödat sig att lägga upp projekttråd om han breddade 1303s med typ4-snurra), så efter vi fixat allt kunde jag iaf starta och torrgasa lite, som natt och dag! Nu går den rent och svarar rappt som attan på gasen.
Jag hade ju tänkt ställa svärden lika också (eftersom föregående.. igen klantat sig och satt dem olika).. men jag hann inte med det idag. Tänkte passa på att notcha dem och montera förlängningarna då med. Det får bli nästa gång.. Synd man inte har råd med ställbara svärd och nya bussningar samt nya täcklock.. det hade gjort allt lättare.. men man får använda de medel man har och göra det bästa
Inga bilder idag tyvärr.. det tar tid och man tappar fokus om man ska hålla på och fota hela tiden.. men jag ska ta lite pics imorn ändå.. så det blir lite mer intressant här.
" Tänkte passa på att notcha dem och montera förlängningarna då med. Det får bli nästa gång.. Synd man inte har råd med ställbara svärd och nya bussningar samt nya täcklock"
Tänker du köra lågt Peter?
Jag tänkte väl köra 1-2 hack iaf, notcha tänkte jag göra bara lite.. så att det inte riskerar att slå i, samt om man vill sänka mer nån gång. Som det är nu så är det olika mkt sänkt på höger resp vänster sida.. så det måste åtgärdas snarast.. segt att behöva korrigera andras misstag.. men så är det ju ibland.
Aha, jag ska sätta på sänkspindlar av samma anledning...kanske inte borde fråga så dumt
Jag jobbar sakteliga med en -60 också förutom -61. Till skillnad från den orörda -61:an är alla tjuvknep använda på -60. Föreställ dig att allt, precis allt plåtjobb måste göras om...
Jag ska ta ett par bilder så får du se. Egentligen borde vi ju behålla den som den är...som en frankensteinbubbla!
Hehe.. well om jag hade en orörd originalbil så skulle jag inte göra några drastiska ändringar.. men denna är redan en del customiserad, så då är det ok att bygga sjysst stuk och lite rake på den tycker jag.
Låter spännande.. mindre kul att göra om bara.. speciellt om karossen är ihopsvetsad med bottenplattan.
Du, eller nån annan här för den delen (som bor i närheten), råkar inte ha ett gaswirelås över till förgasaren? Kan ju köpa ett för 13:- på dalhems.. men det skulle kännas sjukt onödigt
Dåså, då har man börjat ta tag i några fler av föregående ägares klåperier..
Som jag nämnde tidigare är bilen sänkt.. men den är sänkt olika mkt på var sida i bak.. Tänkte jag skulle börja med en sida och ändra det så jag ser om det blir lika som den andra sidan.. tror det skiljer ett yttre hack "bara"..
Bilen upphissad, av med hjulet, sen lossade jag bultarna till dämparen, axeln och locket till svärdet. Ser direkt att locket är rostigt, men när den är av ser jag att det rostat hål rakt igenom och man har försökt att spackla ihop den.. yaay.. Ärligt talat.. de kostar inte så många kronor.. varför byter man inte ut dem när man ser sånt??
Min första tanke var då att eftersom det är hål in så att fett försvunnit och fukt kommit in så sitter svärden säkert som as i splines:en.. Men se på fan, det gick riktigt lätt att bända ut med två stora mejslar.
Så det blir att köpa nya lock framöver.. Borde man sätta i urethanbussningar med en gång eller är de inget att ha?
Tänkte passa på att notcha svärden med så jag letade upp lite mått på nätet, men så kom jag på att det är ju bara att sätta tillbaka svärden utanpå stoppet och markera var man behöver ta ur. Sen hade jag tagit med borrmaskinen hem och glömt ta tillbaka den.. så jag får notcha nästa gång. Borra gör man för att inte skapa brottanvisning.
Så där är vi med det i dagsläget, hem och umgås med sambo och dotter och äta middag 
Ned o jobba
// Micke
Jag har faktiskt hunnit greja flera timmar med bubblan idag
Men jag vetefan hur jag ska göra med motorn nu.. Får nog dra ner på tempot lite där.. ventilerna kommer jävligt nära om inte tom nuddar kolvarna.. så lossa allt och hysta in en fräsventil och ta lite ur kolvtoppar. alt. om jag går ner lite i kompressionsförhållande och monterar ringar mellan cylindrar och topplock.. fan..
hur som, här kommer en liten uppdatering om gårdagens och dagens arbete
Jahopp, då fick man med sig kameran hem idag då.. o lite gjort blev det också innan dess. Idag var det såpass väder att det var helt ok att va i garaget utan värme med öppna dörrar.. dock blev det lite kyligt när solen gick ner bakom garagetaket.
Jag började ju greja med svärden och höjden etc förra gången, det är vad jag har fortsatt med idag.
Locket borta, svärdet loss.. målat lite rostomvandlare där det var ytlig rost utan skit på.. Pallar inte göra ett superjobb med det nu när körsäsongen är på g, det kommer en till vinter 

Här är svärdet som jag "notchar", så att de inte ska slå i när bilen är sänkt och kör över gupp och i gropar. Jag borrade i hörnet innan jag kapade hela vägen in, detta för att inte skapa brottanvisningar. Här har jag testat lite, men kom på att borrmaskinen låg hemma. 
Här är förresten förlängningarna jag köpte igen, rostskyddade och lackade silver. Jag måste bara fixa distanser som är lika tjocka som svärden, eventuellt nån längre bult också då de är ganska precis så de räcker, innan jag kan montera dem. 
Lite grejer jag beställde förra veckan. HP1-oljefilter, shims till svänghjul i olika tjocklek, Nitar till fälg, O-ring och packbox till svänghjul/vevaxel, en svetsmutter kom med också ifall jag skulle råka få råd med bredbandslambda.. ev. blir det lite fattigare och smalband... då skull jag inte dra på mina smilband.. ;-)
Ett annat smalt stycke är den här, en kromlist till radiolocket! Tack Banco för den. Behövs bara clips till den, nån som har 3 st i närheten? 
Åter nu till saken.. Jag nämnde innan att torsionslocken inte var så tjusiga.. 
Rosthål rakt igenom.. kostar några hundralappar med nya..
Så här gjorde jag för att måtta hur mkt som behövde kapas bort.. jag satte i svärdet i splines längre upp så att de kom utanpå och såg precis var de skulle kunna ta i om fjädring går i botten. 
Slutresultatet blev så här, de gamla locken får sitta på tillsvidare, men en beställning på nya görs inom kort, kanske snyggar till skallarna då med så de inte ser så tråkiga ut. 
Sen ser man ju lång väg att jag skulle behöva byta ut de sunkiga Girling dämparna som sitter där... Hade velat ha röda Koni.. men men.. vi får se vad ekonomin tillåter.
Jag hittade lite bröte som jag fick med när jag köpte bubblan också.. gamla torkarblad, laddningsregulatorer, peep-mirror, etc.



Nu försvann visst ett par bilder ändå.. men hittade ett par ganska fräcka dödskalleblinkers som förmodligen suttit fram nånstans.. well well.. jag ska inte ha dem iaf
Men.. jag hann ju klar med ena sidan och hissade ner bilen.. det skiljer 1cm mellan sidorna.. Detta betyder ju att det inte bör skilja ett yttre hack.. utan ett inre? Problemet är att jag tror att splines:en sitter som fan där inne.. och det känns då tveksamt att han före mig (som fuskat med det mesta) skulle pallat få loss de inre..
Nån som har bra idéer hur jag ska göra för att exakt samma på båda sidor? Finns det nåt utgångsläge som man kan gå tillbaka till?
surt när man får ta ett steg tillbaka . men hur som helst det är då lösningarna som tar en ännu längre i slutändan.
go go go !
Ja, så är det ibland.. men man får bita ihop och hitta lösningar
Jag tror det ändå är mekat med de inre splinesen.. eftersom det skiljer ganska exakt 1cm mellan höger och vänster. Om man sliter ut stavarna helt, går det att se till att man får i dem precis lika sen? Nån markering eller så.. ?
Fyfan.. nu har jag hållt på halva dagen o försökt få till tomgång på skrället.. men det vill sig ICKE!
Förgasaren är isärplockad och rengjord överallt. Alla munstycken urplockade och blåsta. Testat både med solenoid och munstycke. Kan ju va nålventil som är kass, men jag tyckte den såg ok ut.
Soppapumpen tog jag isär så mkt det gick också, gjorde rent och kollade allt.. verkar sjysst och inga läckage. membranet var helt utom vid nåt skruvhål.. men det ska ju inte påverka om där inte läcker nåt.
Det jag har sett är att det fuktar något vid spjällaxeln.. så det är väl bara ta det säkra före det osäkra, riva och montera nya bussningar. Dessa har jag då en säljare jag köpte block-off till andra motorn av råkade skicka dessa istället.
Innan jag rev testade jag att spraya startgas överallt, men inga indikationer på läckage, varken vid förgasare eller insug. Nu nästa gång jag åker till garaget tänkte jag ställa ventilspel och tändning innan jag gör nåt annat.. Den svarar bra på gas, men dör så fort man släpper.
Snygga förlängningar. 
Hoppas det blir bra!
Synd att jag inte tänkte på det innan. Hade kunnat pulverlacka dom åt dig..


Hehe, ja de är fina
Ok, ja det hade varit fint, men det är lugnt! Funderar på att skaffa justerbara svärd sen framöver ändå.. om man får ordning på allt annars först, haha
Sidor Föregående 1 … 8 9 10 11 12 … 37 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Vw typ 1 - 64 Kellerassel performance
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.