1

Är det någon som vet hur det kommer sig att min pickup 69 är lotusvit på insidan lastrummet, balkar och motorrummet medan den är grå på utsidan som originallack.
Är det någon  form av besparing från fabriken att måla alla fordon i samma kulör på insidan och bara lacka utsidan i olika körer?

De två plåtarna som skiljer lastutrymmet och tanken är grå som utsidan men de kan vara utbytta.

Undrar detta eftersom jag vill hamna så nära original när den skall lackas om.

vad är original på stötfångarna då jag inte kan hitta några färgspår på dem. Nu är de svarta och förmodligen renslipade innan någon lackade om dem.

Sedan undrar jag om pickisar fanns tvåfärgade, dvs samma färg på taket som stötfångarna och en annan på resten? 

Har massa hjälp av flickvännens bror nu och har tagit lite foton i garaget så tänkte prova starta en liten byggtråd om jag klarar av det. vi får se hur det går.

2

Gick det inte att beställa utan lack så att den fått sin utvändiga färg i Sverige?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Det är en av mina teorier men är det någon som kan bekräfta detta. I så fall behöver inte den grå vara en originalfärg från volkswagen?!

4

Jag skulle tro på den teorin  Default/hmm

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

5

Enligt  http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … stype2.php  så tillverkades den mellan 68- 70 bara i fem färger. Den ena stämmer som sagt på insidan (lotusvit).  Sedan så finns det en färg som heter savannah beigh men den är för beigh. Min är mer dov eller kall grå.

6

Det kan inte vara någon hemmafixare som lackat om den på utsidan bara?

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

7

captenskägglös skrev:

tänkte prova starta en liten byggtråd om jag klarar av det. vi får se hur det går.

Härligt Adam! Alldeles för länge sen jag senast snackade VW med dig!

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

8

vem är Erbro?

Nej jag har skrapat på flera ställen och den är grå runt hela bilen. Nu är den dock vit men det är hemmalack. Jag hade en teori om att de kanske kom till Sverige grundlackade och sedan fick kunden välja färg. jag vet inte bara undrar.

Vet någon om pickisar fanns tvåfärgade? Dvs 
http://forumbilder.se/CDMFH/img-1100.PNG

9

Hellberg skrev:

Jag skulle tro på den teorin  Default/hmm

Jag skulle inte TRO så mycket alls om jag vore du i just detta ämne....

Jag skulle tro att den är omlackad av ägaren före mig.

Den bör nog vara lotusvit, men omlackad i en RAL färg som blev liknande som den skulle vara original.

Eftersom rörmockaren som hade den som första ägare, hade linoljat (eller liknande) rör på flaket, och linet hade runnit ner, på hela flaket och ner för sidorna så valde han att lacka om den.

Väldigt kul att du hitta thit, och att du haft mycket glädje av pickisen!

Hoppas du gör den som du vill ha den, vita stötisar skulle jag satsa på.

Kör hårt! Lycka till! //"Burträskarn"

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

10

captenskägglös skrev:

vem är Erbro?

Surferic -gammal kollega till dig på Gästrike klätterklubb om jag inte misstar mig helt.

11

Det var som fan.. jag har för mig du körde sådana där fyrkantiga bussar med fräsiga knappar, luft som blåser skönt i ansiktet, stolar med värme och en ratt som svänger av sig själv. ICQ/ag

Tack Burträskan för bussen den har varit oumbärlig för mig. Jag har börjat renovera den lite och startat en projekttråd om du vill se lite bilder på din gamla buss. Den största felet på bussen vad jag hittat nu är alla gamla rambalkslagningar utan avrinningsmöjlighet vilket gjort att balkarna är rätt kass på sina ställen men det har vi börjat fixa nu.

Vet du om Volkswagen använde sig av RALsystemet. Hur får jag  fram rätt färg om jag vill lacka den i lotusvit? Om dom använde RAL är det någon som vet färgnr för lotusvit, respektive savanah beigh?

12 Senaste redigerad av Demian (2013-03-20 08:13:52)

Är ni Gävleklättrare så måste ni känna igen Hällberg. Han har lurat iväg mig på lite klättring nån gång   ICQ/ab

13

Nu missuppfattade du mig lite.
RAL är inget du ska sträva efter, det används typ inom industrin och liknande, och är inte så specifik i sin färgkarta.
Det är ganska stora kliv mellan varje färg så att säga.
Jag jobbar med färg idag, både bil och industri.
Jag kan kolla på jobbet idag, vad jag kan hitta i ämnet...
Det är sikkens billack och international 'metallfärg' som vi håller på med.

Jag forskar och återkommer.
Normalt var det lyxmodellerna av bussar som såldes med vitt tak, inte arbetarmodellerna, men, det är snyggt med vitt tak till vissa kulörer.

Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett

14

captenskägglös skrev:

Det var som fan.. jag har för mig du körde sådana där fyrkantiga bussar med fräsiga knappar, luft som blåser skönt i ansiktet, stolar med värme och en ratt som svänger av sig själv. ICQ/ag

Ja, måste erkänna att jag har syndat med vattenskadade bussar några år  ICQ/ad men nu är jag tillbaka på rätt spår.

Demian skrev:

Är ni Gävleklättrare så måste ni känna igen Hällberg. Han har lurat iväg mig på lite klättring nån gång   ICQ/ab

LingboRobban är en av mina bästa vänner, både på väggen och på vattnet.

15

L282 lotusvit, den hade bara jag just nu, i ett gammalt system som vi inte kan bryta.
Savannabeige, L620 den kan jag bryta i billack, utan att beställa recept.
Den vita borde gå beställa ett modernt recept.

Lycka till!

Tel 07noll357185ett

16

Erbro skrev:

Demian skrev:

LingboRobban är en av mina bästa vänner, både på väggen och på vattnet.

Jaså, där ser man. Då får du hälsa.

17

Kan man använda samma färgnr till Duponts färgsystem. Lackeraren här använder sig nämligen av de märket.

Pickisen vill jag gärna ha som bilden ovan. Dvs Savannah beigh och vit.

Vad heter den vita?

Säljer du färger annars  50 split?
Vart beställer man färger ifrån?

18

Jag jobbar på jbw färg och kemikalier i Skellefteå.

Vi säljer bara över disk till privatpersoner, men bilfärg.se säljer via nätet och levererar över hela norden.
Om koden passar på dupont eller andra märken vet jag ej, då jag bara kan kolla i vårt system.
Men snacka med din lokala, och uppge de nummer som står ovan och börjar med L och säg att det är en äldre vw.
Hoppas det löser sig!

Tel 07noll357185ett

19

Tack för all hjälp!