Skön känsla 
Äntligen! Vad målade du med?
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Go kvällsuppdatering minsann!Snyggt! 
late,
in love,
and a little drunk..
Bra jobbat gosse ! 

Blir bra.. e trevligt när man börjar få på slutgiltig färg... då e bara resten kvar... 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Fint!
657 2013-03-17 21:01:12 Senaste redigerad av Michos Miche (2013-03-17 21:03:40)
Thx
Målar med färg av märket Teknoplast. Riktigt bra grejer! Håller fint som fasen.
Innan ni tänker "fi faaaaen vad fult att tunneln inte maskerades...) så kan jag säga att det är en del av planen. Med hjälp av färgstripper och trasa ska målarskarven suddas till. Men ja, fult som fasen annars 

En god vän var förbi och hjälpte till med lite måleri 

Iprincip klar för montering 

Det blir lite grov finish, precis som jag vill ha det! Denna kärra ska bli brutal och skall kunna användas 

Grejer som ska målas

Liten inventering. Som tur är finns mer grejer på landet
En del saknas fortfarande, men det är på g.

Skruvade ur mätaren ur den svarta 51:an och jämförde med en mätare från woffe. Den närmsta ringen runt nålen är inte helrund på 51:an (svart pod) och rund på den andra. Vilken är mest "rätt" för en 50:a? Egentligen är det mer en 50:a än en 51:a. Det enda som egentligen är 51 är ischiasluckorna och Wolfsburgemblemet på fronthuven.

Svårt att hålla sig ifrån montering i karossen innan den är fäst på platten. Det är ju så kul!
Några sarger väger ju som tur är inte mycket.

Nu har jag ett värmelock i rätt skick, och ett i "fint, fel" skick. Får väl gå så länge.
Hessisch känns faktiskt möjligt nu när jag inser att montering är nästa steg. Den värsta renoveringen av chassiekomponenter är ju gjord, men en del återstår. Bland annat ska torsionslocken renoveras och framvagnen byggas om. Förhoppningsvis slipper jag korta den. Men vi får se. Troligen lär nog den kortas, för jag vill ha mycket gummi runt om.
Målarhjälp är inte fel specielt när dom ser ut så där
Har du tre podar, då borde du kunna sälja den sämsta till mig jag har ju ingen 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
lyx 
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Den understa mätaren med hela ringen är rätt, kolla datumstämplingen på baksidan av mätaren
den understa poden är också mest rätt, den är gjord av genomfärgad vit plast medan -51-52 (grovt räknat) är av svart plast och sedan lackerade. Problemet med dom genomfärgade vita är att dom oftast är mer eller mindre spruckna, gäller både hastighet och klockpoddarna.
Gillar ditt projekt skarpt
Satt och läste lite i tråden och fastnade för en bild där du gör en mockup. Skulle du vilja ta några mått på bakfälgen med den vita randen? Tror att det fanns möjlighet att få fälgarna lackade med denna rand som " tillbehör".
Skulle vilja veta ett mått ifrån skarven mellan fälgbana och centrum till randen och bredd på randen. Mvh Roger

Men så nice! Det är ju så härligt att lägga fram alla lösa delar och inventera dem å sen börja montera.
wunderbar!
Enda felet med ditt projekt är att det inte är mitt
Snyggt jobbat.
Riktigt härligt och grymt jobb du gör!! Och absolut inte fel med privatchaffis
Fastnade för din ratt "muff" som du har i -58:an, vet nån var det går att få tag i sån nuförtiden??
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld
666 2013-03-19 22:49:32 Senaste redigerad av Michos Miche (2013-03-19 22:53:21)
Tack för svaren Bengt! 
Roggan: Jag ska göra det någon kväll bara jag kommer ihåg
Den randningen ska jag ha på alla hjul 
Alla andra och Redwee: Thx
Rattmuffen vet jag inte vart man kan hitta, den satt i 58:an vid köpet.
--------

Med utsuddad och nertonad målarskarv
Hade visst slut på färgstripper, men en gammal strumpa och aceton gjorde susen! Ska ta med en tandborste för att tona till hörnen och runt clipsen för bromsröret, sen ser det mycket bättre ut än om jag hade maskerat med tejp. 
Man ser penseldragen, men det gör inte så mycket. Det var ju så man renoverade förr, och jag vill att den här ska bli oldschoolbrutal :)Råttiga bilar ska inte vara i superskick under.

På Barndoorbengtnördnivå har jag en längre tid samlat korrekta skruvar med KAMAX-märkning och 14-skalle i rätt skick, för de skruvförband som kommer att synas
Här för växelspak och karossinfästning bak. Här också med originalkopplingen från ATE. För att nörda till det lite mer har jag en hb-cyl ATE och NOS ATE bromsvätska i oöppnad plåtburk. Bara för att det går...

En sats med monteringsdetaljer till trummorna fixades iordning. Kommer faktiskt från en oval jag skrotade för två år sedan. Den det växte granar i.. En låsbricka som hade ett trasigt öra, annars såg det fint ut.

Den ruttna startmotorbussningen i lådan ersattes av ett nytt dito, VW original. Art nr 113 301 155. Inhandlas hos närmaste VW-handlare. Bättre kvalitet än många repro.
Annars har ett tråkigt problem dykt upp. Förut provade jag att med en tunn ståltråd känna så att röret för gasvajern var öppet, och det var det. Igår skulle jag montera gasvajern, men kom bara en bit innan det var stopp. Provade med en tunn ståltråd roterande i en borrmaskin, och nog gick det. Tog en grövre och slipade till huvudet, men så efter lite körande blev det tvärstopp. Det går en decimeter in, sen är det tvärstopp även med tunn ståltråd. Det känns inte riktigt som jag är sugen på att sprätta tunneln. Jag ska ge en chans några dagar med fosforsyra och se om det släpper, annars blir det sprättelisprätt. Röret för kopplingsvajern är som tur är fritt.
Nu blir det några fetingordrar som ska landa, men som tur är finns det att göra under tiden.
Min goda vän masen var förbi igår med en massa bra tips om framvagnen! Och efter lite studerande av vad jag har i lager så insåg jag att det inte är så krångligt som det låter att korta. Nyare styrstag är gängade och kullederna passar i de gamla spindlarna. Så då är det bara att korta dem lite, och sedan är de justerbara som från fabrik.
Tack masen 
Tackar på förhand, och skulle du glömma, så kommer säkert våra vägar korsas på någon träff under året 
Skall du lösa stoppet med fosforsyra så krävs det att du håller det fuktigt hela tiden om det skall funka. Enklast bör väll vara att ställa plattan på högkant och snapsa i med jämna mellanrum tills det rinner någonstans. Antar att du provat att bara blåsa med tryckluft redan? 
Hade samma bekymmer på min buggy när jagförsökte få i nya vajern måsade jag skiten till en propp..slutade me ett utbyte.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
670 2013-03-20 15:17:56 Senaste redigerad av Bengt H (2013-03-20 15:18:36)
Pluggen i gasvireröret borde gå att få väck om du trär in en 2-2,5mm styvare ståltråd bakifrån o trycker/knackar ut skiten frammåt, har fixat samma problem så en gång.
671 2013-03-23 13:31:07 Senaste redigerad av Michos Miche (2013-03-23 13:53:52)
Tyvärr gick inte det. Tvärstopp!

Jag räknade ut att det var två ställen det var stopp. Fram och mitten. Och här kan jag bara skylla mig själv att det blev så. Innan golvet lades i kände jag efter lite med en tunn ståltråd och blåste med tryckluft. Så då får man lära av sina misstag.

Sudda sudda bort din sura svets...

Och efter lite målning är det hela glömt
Ca sex timmar tog det att byta halva röret för gaswiren, men det är sånt som händer.

Lite grejer börjar på att dyka upp. Och det är nu när jag har grejerna som en del problem börjar uppstå. Pedalstället från en sen oval som jag tänkte använda passar inte alls.

Idag tänkte jag prova att få på växelspak och Sperrwolfen. Stenhårt ju! 
672 2013-03-23 15:54:14 Senaste redigerad av Sten vW (2013-03-23 15:58:07)
Micke, "NOS ATE bromsvätska" ?
Hade jag haft den i min 67'a som stått ostartad i kallgarage sedan 2002 had jag inte kunna pytsa i ny bensin, toppa upp bromsvätskan o slå igång o köra i sommras.
Vanlig DOT4 bromsolja är gjord för att bytas varje år (typ). DOT4 tar åt sig vatten (är "hygroskopisk") och ger problem med korrosion när den är mättad.
Mirakelmedlet är DOT5 silikon bromsolja och används av många jag känner i sina hobbyfordon som körs jämförelsevis lite.
Att konvertera från DOT4 till DOT5 brukar kräva nya gummidetaljer i hela bromssystemet för att fungera bra.
I mitt fall talar vi 10år+ dvs jag är nöjd med mitt val.
Nu har du chansen att välja...
S
NOS = Bromsvätska i försluten förpackning, tillverkad för länge sedan
Tack för tipset med DOT5, men eftersom jag har allt i bromsväg är det inte aktuellt. Det är ju inte så jobbigt att byta vätska.
Får bli nästa bilbygge.
------

Lägesrapport från landet
Endast två av kärrorna i bild ska jag behålla. 58:an och bayen. 1303:an bakom den röda är min systers, spliten och ovalen är Frankes. Den röda är faktiskt inte så fruktansvärt rutten som jag först trodde. Finns en hel del plåtgrejer som går att använda. Under våren ska den rensas allt eftersom, och när allt av värde för mig och andra är taget kan man få köpa karossen för 500 kr, annars går den till skroten.
Han som jobbar på skroten renoverade den 1979, så det vore ju som ett litet sammanträffande.

Panelen väntar på sin tur.
----------
¨
Tanken från den svarta splitet togs hem

Otroligt nog gick kranen att lossa utan problem. Ca 4 liter mysig bensin rann ut. Det är bra, för då vet jag att tanken är tät. 

Potträning

Genomföringar för det långa bromsröret pjuttades i. Det gamla som grävdes fram ur torpeden var tyvärr lite för torrt för att återanvändas.

En sprint till värmevredet tillverkades.

Styrstag av nyare justerbar modell får sina gamla ändar avlägsnade 

Två st från split och en från 67:an som har motor som är 12v.

Otroligt nog passade 67:ans motor direkt på splitens originalhållare. Weird.. Bara länkage som ska fixas 

Mit Sperrwolf 

Kul bygge det här! Fast det är nu som en del jobbiga problem börjar samlas. Noskonen jag köpte ny till splitbuss ser inte ut att stämma alls med chassiet. Köpes OMG en som passar i skålen till detta chassie!
Sedan var ju inte pedalstället från 56:an kompatibelt med splitchassiet. Men ett sådant har jag på gång, så det är lugna bananer.
I och med att allt inte går på räls så blir det att kompromissa och lösa de problem som går att lösa för stunden. Därför jag börjar med tank, torkarmekanism och lite sådant. För det lär ändå göras.
Framvagnen är på g den också.
Passar en noskon från en äldre låda på din nyare?
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Från splitbubbla gör det inte, har två st och de ser helt annorlunda ut. Buss ryktas det om att det ska göra. Kan du fixa bild?